SIUS och Praktik
Vi är tre som har praktik i en butik genom AF och SIUS. Med olika problem och handikapp. Vi har lite funderingar som vi pratat om.
- Får dom jaga och stressa oss och tycka att vi är för långsamma med saker som vi gör?
- Hur ofta ska handledaren komma och kolla om allt går bra?
- Får företagets chef reda på om våra problem, eller måste vi ta upp det själva?
- Vad menas med ordet "SIUS anpassad arbetsplats" enentligen?
- Våran handledare och även chefen i butiken verkar inte bry sig om vad vi kan och inte kan göra, vem pratar med om detta?
- Om man inte hört något om att det kan ge jobb efter praktiken, hur ofta ger det jobb efter 6 månaders praktik?
Praktik är inte det samma som anställd så nej det ska inte finnas krav på att ni ska jobba snabbt. Och handledare ska ju alltid finnas tillgänglig så mer än någon gång per dag ska nu ju träffa handledare + ni ska kunna gå el ringa till handledare närsomhelst.
Tyvärr är det nog ovanligt att man får jobb i butik ifall inte företaget får något slags bidrag som täcker lönen, företaget vill tjäna pengar. Oseriösa företag ser praktikanter som ett sätt att tjäna pengar, man får bidrag + pressar man praktikanterna att jobba bra kan man minska ner på den övriga personalstyrkan och på så sätt tjäna mer pengar. Man bör prata både med förmedlaren på arbetsförmedlingen och handledaren om att det är praktik.
Tänkte på hur många handledare kan man ha på ett ställe? En av killarna säger att han blir tilldelat en uppgift efter en stund säger någon till honom att göra någon annat. Efter en stund med den uppgiften kommer en annan och säger att han ska göra annat. Blir ju väldigt rörigt och stressigt när man inte får göra klart. Ska det vara så? Han vågar inte säga till chefen, rädd för att han då inte får vara kvar då.
#2:
Håller med dig där , jag har haft det likadant .
Jag jobbade , hade praktik på ett Cafe , hade en handledare + en kille som skulle vara som mitt stöd eftersom jag bara jobbar och jobbar , måste ta det lugnt .
Men Chefen ville ha mig kvar där , det värsta va att jag blev lämnad ensam vissa dagar , då blev jag arg och ville gå därifrån.
Sen diskuterade chefen och en till med mig att vi skulle lösa det ihop.
Det gick bra ett tag , jag fick en praktikant till hjälp , inte vad jag ville . DÅ skulle jag lära upp praktikanten , då sa jag "stopp" .
Det ställer jag inte upp på , då ska jag ha lön.
Jag fick lön , började jobba enligt schema .
Blev kvar där i 4 år .
Sista året drev jag Cafee´t så gott som ensam med en praktikant.
En dag ramlade jag i köket , va tvungen att åka till akuten , blev gipsad i hela benet. 6 veckor sjukskriven , inte kul.
Chefen frågade om jag kunde komma dit och göra en deg trots att jag va sjukskriven, ,
🥸😱😏 Mina bullar va eftertraktade. T.o.m VLT ( våran dags tidning ) kom och filmade mig i köket när jag bakade , sedan kom jag in i tidningen en dag före Kanelbullens dag.
Det va stort men, , jag hade behövt mer hjälp den dagen.
Jag slutade där . Behövde vila.
Kan säga att om ni får en praktik på ett företag , se till om era "rättigheter" !
Lycka till!
Soligajag1
HH 🙂