Jobb iFokus

Jobb

Etikett14-arbetsvillkor
Läst 113 ggr
Zvea
2022-07-21 09:44
2

Sms från jobb under semestern

Hej!Jobbar inom bemanningspoolen i min hem kommun. Dvs att jag får bokningar via sms till min privata telefon..Jag har nu under min semester fått 6st sms med flera antal bokningar samt ombokningar..Får det vara så när man har semester?

Pyttelite
2022-07-21 09:53
2

Det beror väl på vilken överenskommelse ni har och vad ombokningarna gäller.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Zvea
2022-07-21 09:58
1

Vad jag vet så finns där inga överkommelser ,är undersköterska samt fastanställd inom poolen och hade inte förväntat mig att få bokningar gällande kommande arbetspass under min semester..Då det inte är nödvändigt för mig att få dessa bokningar som gäller ligger mellan från 1-4 veckor fram i tiden. Tänkte bara se om det fanns regler gällande detta,tack för svar🙂

Karmatarerskanise
2022-07-21 12:08
0

Så länge det inte är att du vill att du ska kn och jobba på semestern så tror idag det är tillåtet. Därför man bör ha olika mobiler för privat bruk och jobb.

Zvea
2022-07-21 12:30
0

#3: Har en jobbmobil men den får endast användas när man är i arbete,då vi inte ska använda den när man är ledig.De är därför bestämt att de skickar mina arbetspass på min privata,trodde dock inte detta skulle ske under semestern..Tack för svar🙂

Karmatarerskanise
2022-07-21 16:49
0

#4: väldigt märkligt att ni inte får ha den igång på semester om dom ändå meddelar kring jobb.

Caeli
2022-07-21 17:05
0

Konstigt att man stör på semestern med information som mycket väl kan vänta. Ta upp det med arbetsgivaren. Lyssnar de inte så kan du kanske eventuellt få hjälp från facket.

zickan
2023-01-03 18:17
1

Oftast ska ett bolag inte jaga folk när de har semester om det inte är nödfall. De kan tvinga in personal från semester men då skall det även komenseras vilket bolag sällan har råd med. Man skall ha chans att koppla av och vila upp sig. Det är orsaken till att vi har semester.
Jag har själv åkt ut för dessa inom personli assistans bolag. De skiter fullkomligt i att man inte ens sitter i samma stad utan anser ändå man ska komma dit och hoppa in på ledig tid.
Mest idiotiska samordnare jag varit med om är att bli hetsjagad när jag tagit ledigt för att besöka min mormors begravning. Valde att till slut svara precis innan vi skulle gå in i kyrkan och den personen ansåg att jag kunde vara på jobbet till kvällspasset.
Förutom att jag då satt på Gotland och jobbade mitten av fastlandet. Chefen där hade noll hjärnceller att förstå att det var totalt omöjligt att ens hinna till det passet iom att resvägen hem var 7 timmar.
Tog upp det med facket som sa att man skall få ha sin semester ifred. Inte krav att svara, men att får de tag på en så kan de beordra in. Men skall då kompensera av det man förlorar och isf betala resa åter hem om man inte är hemma mm.

Detta har resulterat i att ett par personer jag jobbat med under åren har blivit ledig alkisar. Så fort de är lediga dricker de viss mängd alkohol och därmed inte får beordras eller krävas in 😆.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.