Jobb iFokus

Jobb

Etikett07-anställningsintervju
Läst 102 ggr
homesick2018
2022-06-29 12:37
1

Nervös på intervju

När jag går på arbetsintervjuer så planerar jag alltid vad jag ska säga och när jag går dit känner jag att jag har allting under kontroll. Sen när jag väl sitter framför personen som intervjuar blir jag jättenervös och glömmer bort allt jag ska säga och detta leder till att jag inte får jobbet. Hur ska man göra? Är det okej att ha med en liten lapp med stödord? Kan man säga att man är nervös eller vill de inte anställa en då?

Pyttelite
2022-06-29 12:45
0

Alla är nervösa som går på en intervjuv och till och med den som intervjuar kan vara nervös.

Jag ser på det så här att det är ett träningstillfälle och går det illa så får jag träna lite till dvs göra en ny intervjuv på ett annat ställe.

Försök att slappna av och var dig själv så gott det går och du kan inte misslyckas.

Om du inte fick jobbet beror inte på att du är dålig utan för att någon passade bättre eller till och med hade turen på sin sida.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
2022-06-29 13:00
0

Ha absolut gärna en lapp med dig. Bara att säga att du skrivit ner lite frågor.
Kom också ihåg att arbetsgivaren gillar att du är intresserad av företaget, vad de har för ambition, vart de är på väg, hur utvecklingen ser ut, om det går bra.

Scorpio97
2022-06-29 13:53
1

Jag har bara varit på två intervjuer (och fick ett av jobben, och drog mig tillbaka från det andra innan jag fick svar) så jag har inte särskilt mycket erfarenhet men jag hade med mig ett anteckningsblock till båda. Innan intervjun gick jag igenom jobbannonsen för att se vilka egenskaper som söktes och vad det stod om arbetsuppgifterna. Sen funderade jag på vad som gjorde att jag passade för jobbet, möjliga exempel för att visa dom efterfrågade egenskaperna osv.
Jag blir lätt nervös med nya människor och särskilt när det gäller något så viktigt som ett jobb. Så jag skrev ner stödord för vara säker på att minnas vissa exempel, saker jag tyckte var intressant i annonsen eller något jag hade läst om arbetsplatsen osv

Jag skrev även upp frågor jag ville ställa för att vara säker på att inte glömma något som är viktigt för mig. Intervjun är ju inte bara till för arbetsgivaren utan även för den som söker jobb. Det ska passa båda (sen har man inte alltid lyxen att tacka nej förstås)

Ingen av dom som intervjuade mig verkade tycka det var konstigt att jag sneglade lite på mitt anteckningsblock, skrev ner några korta saker eller att jag i slutet tog två sekunder och dubbelkollade att jag inte missat något jag ville säga eller fråga om

//Jessie

Karmatarerskanise
2022-06-29 18:52
1

Klart man blir nervös i en så utsatt situation. Man blir synad, tävlar mot många andra och vill prestera bra. Det är ingen naturlig situation så den som intervjuar kanske mer reagerar på en person som verkar helt fri från nervositet och för självsäker.

Att börja med att berätta att man är väldigt nervös brukar lätta upp stämningen. Och att EFTER intervjun fråga om dom har något råd att ge så du kan utvecklas och bli bättre på intervjuer.
Då visar du vilja till att utvecklas och göra saker bra, och visar att du är intresserad av deras åsikt och att du tror dom har kunskap du vill lära av.

Då syns annat än nervositet och om inte annat så fick du i alla fall ett gott råd inför nästa gång.

Fast söker man jobb som tex publikhålligångare, entertainer osv är nog chanserna obefintliga om man blir för nervös vid intervjun. 😂

Tyvärr är det så många som söker alla jobb, så att sticka ut och visa att man är rätt bland 100st med likvärdiga meriter är mycket svårt. Personkemi går ju inte att träna på.

Så att man inte får jobb efter intervju betyder oftast inte att man var så dålig att man inte fick det utan att någon annan klickade bättre just där.

Berätta att du blir så nervös eftersom du vet att du är rätt för jobbet och verkligen vill ha det.

oh-la
2022-09-11 10:24
0

#4 jag skulle nog vara lite försiktig att be om en egen utvärdering efter en intervju. För det första är det ofta tight mellan intervjuer när man väl kör. Man vill ha alla kandidater gjorda under en så kort tid som möjligt så man kan bli klar med processen. Vi försöker klämma in alla kandidater på en vecka, och då intervjuar vi minst dubbelt så många, helst tre gånger så många som vi tillsätter. Skulle någon efter intervjun vilja ha en utvärdering är risken att det blir tafatt och stressigt. Till på köpet bedömer man även engagemang och upplevd vilja att arbetsplatsen. Som sökande vill man att den sista känslan man lämnar efter sig är positiv. Om man direkt efter intervjun vill ha en egen utvärdering av sig själv får intervjuaren lätt uppfattningen att arbetet i sig inte är så intressant, utan att kandidaten ser det som ett övningstillfälle mer än ett intressant jobb. Bättre då att börja intervjun med att säga att man är nervös. Det är ärligt! Ha inte en lapp, utan hellre ett block. En lapp kan upplevas som hafsigt. Är du osäker, ta också gärna med en kopia på annonsen och markera om det är något viktigt du vill ha med. Skriv inga stödord. Intervjuaren vill känna på dig genom dialog, och dialogen måste få vara levande. Tänk det mer som ett samtal där du får chans att prata om dig själv än att du ska komma ihåg saker att säga. Ett spontant samtal är mycket mer värt än en i förväg inövad säljmonolog. Du kan ändå aldrig till 100% förutspå vart en intervju tar vägen eller vad man frågar, så risken är bara att du blir mer nervös när du inte kan använda dina stödord eller stödmeningar. Bättre då att öva genom att låta någon släkting eller annan närstående intervjua dig så du känner dig bekväm med att svara på frågor du inte redan förberett dig på.