Jobbet jagar
Jag är timanställd vikarie och vi har en så kallad vikariebank där vi kan lägga oss tillgängliga för jobb och jobbet får inte ringa oss om vi inte har lagt in att vi kan jobba den dagen, men de gånger jag inte har lagt in att jag kan jobba så ringer de och jagar mig ändå. Får de verkligen göra såhär?
Som jag skrev i andra tråden så skulle jag kontakta facket.
/Maria
#0: Vad menar du att jaga - att fråga kan ju knappast vara förbjudet.
Du behöver väl inte svara isåfall?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det låter inte rimligt. Då försvinner ju syftet med systemet ni har, att ni är tillgängliga vissa tider. Även vikarier måste få vara lediga. Är det så att arbetsgivaren delvis eller helt struntar i när denne ringer, utan hänsyn till "tillgänglighetschemat" skulle jag kontakta facket. Förstår att det kan vara svårt att protestera också, man vill ju jobba och man vill inte uppfattas som besvärlig, men vikarier har också rättigheter!
💖🧡💛💚💙💜
#3: Jag förstår fortfarande inte - skulle arbetsgivaren vara förbjuden att fråga om det finns möjlighet att arbeta en annan tid?
#4 Det verkar finnas ett avtal om att arbetsgivaren inte ska kontakta om man inte lagt sig tillgänglig i vikariebanken.
/Maria
#2: Men de fortsätter ju ringa om man inte svarar
#5: Ja men om det är akut måste man väl få ringa?
#7: Varför provar man inte bara någon annan om en vikarie inte svarar? Jag vet att de har andra men ändå hade jag 5 missade samtal nu på morgonen (fick stänga av mobilen till slut) och jag jobbade alla dagar förra veckan så jag kände att idag vill jag bara få lite ledigt
#8: Prata med dom du vet ju inte hur många man ringt.
Arbetsgivaren ska hålla sig till avtalet men det kan också uppstå situationer när man känner sig tvungna att frångå reglerna, det händer ibland när många ringt sig sjuk samma morgon. Upplever man att arbetsgivaren inte respekterar schemat alls, frånsett krissituationer, ska man prata med facket om man inte kan komma överens direkt med arbetsgivaren.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-10-03 11:48 av Sabah