Skriva cv 14 år
Hej! Jag är 14 år, fyller 15 i höst och tänkte att jag skulle försöka söka ett jobb eller ett sommarjobb. Jag vet att det finns regler över hur mycket man får jobba och under vilka omständigheter i min ålder, jag har läst på. Jag förstår också att det inte är så många som aktivt söker någon i min ålder, utan jag måste visa framfötterna och försöka själv.
Min fråga är då, hur skriver man ett cv när man inte har haft något jobb förut och är i min ålder? Eller ska jag istället skriva ett personligt brev? Vad är skillnaden?
Har några caféer och restauranger i min by som jag tänkte kontakta och lämna cv till. Jag har skrivit ett kort CV men det kändes inte som att det blev bra. Hur övertygar man mottagaren om att man passar för arbetsplatsen, utan att verka för på och som att man tror att man är bäst?
Tack på förhand!
Kolla med kommunen ofta har de sommarjobb som funkar för de som är under 15år. Har inte kommunen några såna jobb och det är en liten ort så skulle jag tro att du får bättre resultat ifall du besöker de ställen du vill jobba på och pratar med chefen där och kanske tar med dig ett brev från dina föräldrar att de godkänner att du söker jobb, man behöver ju föräldrarnas godkännande. Samt ha med ett kort brev om dig själv och vad du är intresserad av , dina styrkor och svagheter samt mål för framtiden och kanske nån referens (kan vara lärare, tränare, person man gjort tjänster för ex. ifall du suttit barnvakt kanske nån av föräldrarna kan vara referens. Ingen arbetsgivare förväntar sig ett jättelångt och utförligt CV från nån som är 14år
+Du kan ju även dra ut information om reglerna som finns för de som är under 15 så då kan både du och ev. arbetsgivare kolla där och se om ev. jobb skulle funka, alla arbetsgivare vet ju inte vad som gäller och kan vara lite osäkra på ifall de får anställa nån som är ung