Jobb iFokus

Jobb

Läst 228 ggr
Äppelsnäckan
1

Jobb i djuraffär

Vilka egenskaper, utbildningar och förutsättningar ska man ha för att ha högst chans att bli anställd i djuraffär?

Om man läser en utbildning där man utbildar sig till djurbutiksbiträde, har erfarenhet och kunskap om massa olika djurslag sedan länge och har jobbat med kunder innan, har man bra förutsättningar då? Eller är det mer saker man ska ”ha”?

Och jag vet att det inte finns många jobb inom branschen.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

• Redigerat 2021-01-28 17:05 av Äppelsnäckan
Maleficum
0

Min kompis jobbade länge i diverse djuraffärer. Ända utbildningen hon hade var gymnasiet, naturvetenskaplig linje med djurinriktning samt egen erfarenhet av diverse olika djur och uppfödning hon sysslat med genom åren samt sommarjobbat på muslabbet på karolinska (tror jag det var).

Hon börja jobba ganska snart efter gymnasiet (minns inte om hon hade något annat tillfälligt jobb innan).

Detta var dock många år sedan så det kanske har blivit svårare nu att få jobb i djuraffär vad det var då. Men vet att hon jobba i flera olika (bytt arbetsplats bla för att affärerna stängt).

Efter hon fick barn jobbar hon dock med annat för arbetstiderna blev för jobbiga.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Äppelsnäckan
0

#1: Tack för svar!

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Chinesecrestedlover
1

#0Hej!

Min erfarenhet (av att praktisera i diverse olika zoobutiker och efter att ha försökt få jobb i sådana tidigare) säger mig att de är mer intresserade av att anställa en bra säljare, än någon som kan mycket om djur. Det känns i alla fall som att det är det som slår högst.

Sen med tanke på hur ofta man stöter på (hört massvis med historier kring detta, hört själv, läst osv.) felaktiga råd från de som jobbar i zoobutiker samt hur många butiker som har felaktig information kring arter, dålig skötsel av djuren etc. så känns det som att det jag skrev ovan tyvärr bekräftas om och om igen.

Visst…det finns kanske (?) undantag, men det verkar onekligen inte vara ett krav på djurkunskap för att få jobb i zoobutik. Det viktiga är att sälja…oavsett om det handlar om tillbehör (som kan både var skadliga och onödiga för djuret) eller djur (som riskerar att hamna "fel"…).

Lycka till och förlåt för negativt inlägg…sett (och hört) väldigt mycket dåligt i (och om) zoobutiker; så jag har insett för länge sedan att jag inte längre är intresserad av att jobba i en sådan (speciellt inte en som säljer levande djur).

Mvh/Chinesecrestedlover (utbildad djurvårdare med mycket erfarenhet och kunskap när det gäller alla möjliga och omöjliga sorters djur…och har i det närmaste ett "zoo" hemma)