Krav runt möten
En fundering som dök upp nu nyligen då en kollega i vården äntligen verkar få till att ta bilen till sin sommarstuga efter nog inte varit där på ett år. Ta lite behövlig vila efter ha 2 jobb, tagit massa extra när andra varit sjuka, snäll att byta pass mm.
I snitt jobbar mer än man bör och mer än en nattarbetare bör jobba. Nu äntligen långledig på schemat ca 1 vecka och planerat åka iväg för att få vila upp sig. Och då kommer det att vi har obligatoriskt personalmöte just den veckan. Varvid man hör stor irritation när hon säger att hon inte kan komma på mötet för hon mest troligen kommer åka bort.
Blev rätt kort i ton och vi både två uppfattade det som att personalansvarig inte riktigt tycker det är okej. Tror hon som jag, missat två möten på över ett år nu där andra knappt varit på ett enda ännu.
Men vad gäller när man är långledig? Har man planerat in något och inte hemma under den tiden. Kan man ändå krävas åka tillbaka till stan för ett 1.5 timmes möte om vanliga rutiner som vi ändå kommer få skriftligt att läsa och signera efter?
Jag känner själv att det känns fel och man kan få lite kort ton när man säger ifrån att man kanske inte orkar. Jag har nästintill jobbat varje natt innan eller efter möte om inte både två men ändå pallrat mig dit. Dock extremt onödigt att bryta dygnsvila och sitta halvsovandes på ett möte så man ändå inte mins nått efter.
Är det ens okej att möten ofta läggs när samma personer jobbar?
Samt hur ser det ut med rekommendation, lagar mm kring personalmöte dessa tider. Personalstyrkan är över 8 personer och det sker rätt ofta att vi är 8 eller fler som sitter ihop tryckta i ett vardagsrum.
Vi jobbar ändå dubbelt i det hemmet men vi har rätt dåligt med vikarie om flera blir sjuka samtidigt. Och kunden samt många i personalen är högrisk.
Vet jag borde ta detta med chefen och fråga. Men jag börjar känna mig som att jag inte gör mer än frågar och säger ifrån då vi har en del problem på arbetet som jag inte klarat av att bara förbi se.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kan hon inte vara med via videolänk i mobilen? Med Teams borde det gå utmärkt!
#1 Borde hon kunna. Dock vet jag inte hur det ser ut med täckning där långt ut på landet.
Men frågan återstår ännu då jag själv har samma typ av schema och behöver i perioder åka hem till Gotland för att hjälpa mina gamla föräldrar. Ännu aldrig krävt stanna pga ett kort möte, men om det sker är det bra veta vad som gäller.
Mitt anställningsavtal står det en snitt tid som blir 60% men på mitt schema är det 80-100% beroende på månad.
Kör ofta 120-160 timmar nattjobb varav ofta 4 nätter, ledig 2 nätter, jobb 5 nätter osv sedan 7 nätter långledigt. Varav då är ende chansen man hinner att fixa saker i livet och åka iväg.
Nu är det självvalt schema att bara ha kort ledighet mellan en del perioder för att få en chans att kunna vila ut sig ordentligt med långledigt. Men jobb 21-08, sova 10-17 om tur. jobb 21-08. Ledig dag går man av 08, även om 2 lediga nätter så försvinner en hel dag efter och ibland även innan pass för att hinna sova. Har även ledighet på 3 nätter som ger en dag helt utan att gå av eller gå på pass. Så rent krasst en hel ledig dag om man har 3 ledig nätter.
Ger inga marginaler att hinna med det dag jobbande folk hinner med att bara jobba snitt på 8 timmar. Själv blir det att jag ofta pressar ihop massor att göra när jag är långledig som man inte kan göra under jobb period.
Så frågan är ju om det är rimligt, ens tillåtet tvinga personal gå in på korta möten som 1.5 timme under schemalagd långledighet.
Men även hur ser det ut med personalmöten på mindre yta när man är över 8 personer.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Fråga din chef! Och erbjud dig att vara med via videloänk om det går!
Då har du ju liksom visat din goda vilja!
Eller ställ frågan till facket om du är med där.
Väldigt konstigt då ni jobbar i vården att man har möten med fler personer än vad som rekommenderas.
Dessutom jättekonstigt att ni inte kan ha digitala möten. Det fixar man ju på de flesta ställen.
Detta tycker jag absolut du ska ta med din chef och facket för det är inte OK.
/Maria
Obligatoriska möten ska man väl få reda på i god tid 1mån eller mer så har vi på vårat jobb, i de fall vi varslar bara 1-2v innan ifall nått dyker upp så kan vi inte kräva att alla kommer ,man kan ju ha bokat in läkartider etc som kan vara svårt att ändra med kort varsel. Och jag håller med man kan delta i mötet via dator eller telefon och det är ju det som rekommenderas just nu för alla som kan