Jobbar du hemifrån?
Coronan har inte lämnat oss än.
En hel del arbetsgivare rekommenderar sina anställda att jobba hemifrån.
Har du nappat på erbjudandet?
Går det bra att fördela tid mellan jobb och hem när du sitter hemma och jobbar?
Hur fungerar det med videomöten?
Trivs du eller saknar du dina arbetskompisar?
Jobbar du för mycket?
Skriv en rad hur din arbetssituation ser ut just nu i Coronatider.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-11-16 13:58 av Pyttelite
Jag har jobbat hemma senaste fem åren. Jag tycker det är underbart.
Några fördelar:
- Jag trivs bäst när det är tyst
- Sparar nästan två timmar per dag som annars gick till restid
- Enklare att lämna och hämta barn på skola och förskola
Några nackdelar:
- Svårare att få till vardagsmotion
- Svårare att känna att man slutar jobbar
- Ibland är det skönt att komma hemifrån
Sammantaget tycker jag fördelarna med att jobba hemma är större än nackdelarna. Det är lättare för mig att träffa någon över en lunch, än det är att få kollegor att vara tysta när jag jobbar.
Jag tror det är en bra ögonöppnare både för anställda och arbetsgivare att tvingas se att det fungerar. Lokaler är, förutom löner, ofta den största utgiften för företag. Tänk om man kunde halvera kostnaden för lokaler och anställa fler, eller ge anställda bättre löner istället.
Mvh // Johan
Har inget jobb nu, men tidigare jobbade jag hemma under flera år. Precis som Johan tycker jag att fördelarna uppväger nackdelarna.
För min del var det inga problem att känna att jag slutade jobba, eftersom jag har ett arbetsrum. När jag stängde ner datorn, gick ut ur rummet och stängde dörren så var jobbdagen slut.
Eftersom allt fler företag tycker att öppet landskap är toppen - trots alla undersökningar som bevisar att det inte alls är bra för den anställde - så är det skönt att slippa sitta i ett evigt sorl av ljud. Det är väldigt tröttande för hjärnan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag håller med er båda.
Jobbar oxå numera mestadels hemifrån men just att få till vardagsmotionen är svårt.
Sen blir det tyvärr både längre och koncentrerade dagar än tidigare.
Kan tänka mig att landsbygden kan bli attraktivt bara man får till ett bra bredband.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-11-16 18:06 av Pyttelite
#3: Ja, det tänker jag också. Som egenanställd programmerare som gillar skidåkning är det ju egentligen vansinne att jag bor precis utanför Stockholm.
Mvh // Johan
Tyvärr är jag arbetslös sedan länge…men skulle gärna vilja kunna jobba hemifrån (vet dock inte vilket yrke eller så det skulle kunna röra sig om i så fall, har behövt tänka om från vad min plan var från början).
Ser massor med fördelar med det för mig personligen och hoppas kunna hitta någonting (antingen som jag kan börja jobba med direkt eller som jag kan plugga till) som gör att jag kan jobba hemifrån (antingen helt eller i alla fall delvis).
Det enda som skulle kunna vara en viss nackdel är att mina familjemedlemmar (dvs. mina djur) inte alltid är tysta. Speciellt gapiga kan de bli då jag ska prata i telefonen🤣…men de kan vara tysta och fina ibland, även om jag pratar i telefon så det varierar. Kanske skulle få fixa med ett litet hemmakontor i så fall, för att öka chansen till lugn och ro under arbetstiden.
Några frågor från en nyfiken en: Ni som arbetar hemifrån eller har arbetat hemifrån tidigare; vad jobbade ni med? Yrke/utbildning? Om det blir för rörigt i tråden/för OT att svara här, så får ni gärna skicka ett PM till mig. Försöker komma fram till vad min plan…ja, inte vet jag vilken bokstav jag är på nu…jag har redan tvingats ge upp plan A, B, C osv. så försöker komma fram till vad nästa plan ska vara. Ibland blir det ju inte riktigt som man tänkt sig, haha.
/Chinesecrestedlover
Jobbat hemma de senaste 6 åren.
Mindre hunddagis i vårt hus. Har inga problem med att dela upp jobb/privat.
Motion och rörelse är en stor del av jobbet.
Utbildade mig under min sista mammaledighet.
Är i grunden utbildad svetsare. Gick senare till att jobba på ett sandgjuteri. Sen sa kroppen nej o var tvungen att göra något annat eller hamna i rullstol
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

jag har precis gått tillbaks till jobbet efter mammaledighet, så för tillfället sitter jag på kontoret för att komma igång. tanken är att jag snart tar med min dator och sätter mig hemma. vi planerar för ett kontor nere i källaren förbåde mig och min man, med varsin arbetsplats. vi tror hemarbete kommer bli det nya. vi är tre ordinarie av 30 på kontoret och ingen jag pratat med vill, efter den här pandemin är över, gå tillbaks och jobba 5 dagar i veckan inne på kontoret. pandemin har tvingat alla att testa hemarbete och till och med de största skeptikerna har insett att det mest är fördelar.