Är det lagligt att vara ensam?
Hej, Jag arbetar extra på ett äldreboende på demensavdelningen. Händer ganska ofta jag jobbar ensam på min avdelning. Vilket inte är alls lätt, då alla har demens/alzheimers och de är 10 st som bor på en avdelning. t.ex. Jag går från 14:30 till 22:30 helt ensam på min avd, en löpare från en annan avd kommer och bryter av en för 30 min. Så jag kan få rast. Det blir extremt tufft att jobba ensam, då vissa sitter i rullstol och behöver använda lift, samt de är öppen avd så de som bor kan gå ut. På min avd är det 2 som har en tendens att vandra iväg om de inte ser en personal. Har hänt att jag varit nära att ringa polisen, då någon har gått iväg medan jag var inne i ett annat rum. Boendet ligger bara 3 min från ett järnväg och en sjö, så man får verkligen panik. Då demens kan göra att vissa personer blir aggressiva och slåss, så försöker jag bara hålla mig lugn, lägga upp en plan och hoppas att inget händer och allt är lugnt varje gång jag ska jobba. För när något händer så smittar det av sig på alla och de blir oroliga/ dålig humör. Så undrar om det ens är okej för en demens avdelning att bara ha en personal.
Ja googlade arbetsmiljöverket direkt. Kan denna gälla dig? https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/broschyrer/ensamarbete-adi252-broschyr/ https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/omsorg--och-sociala-tjanster/
https://www.arbetsmiljoupplysningen.se Lycka till!
Det här ska du ta upp med facket tycker jag.
/Maria
Det låter helt orimligt, tycker jag! Vet inte vad lagen säger men när jag jobbat på demensboende (genom en vikariepol som jag var anställd i en period) var vi alltid två personal. Var de sängliggandes hjälptes man alltid åt med skötseln, Lift fick man inte använda ensam. Låter konstigt att det är en öppen avdelning när det är dementa som bor där, de kan ju som du skriver vandra iväg när som helst. Förstår din stress! Det kan vara väldigt psykiskt påfrestande att jobba med dementa då de kan agera på annorlunda sätt, då är det också ett stort stöd att man är två personal. Är du med i facket? Oavsett kan du alltid kolla med dem vad som gäller!
💖🧡💛💚💙💜
#5 är med i unionen men är lite vilsen när det gäller saker, som sagt är det extra jobb då jag läser på universitet. Men ska kolla upp. Det är väldigt stressigt och man springer verkligen fast man försöker verka lugn, då de äldre blir oroliga om man ser en springa omkring för att hinna med allting. Tycker bara det är så synd om de äldre samt att jag ibland kan få ont i lederna efter att ha jobbat. Vet hur man ska jobba säkert men man kan inte göra det när man är ensam.
Länkarna har svaren, stå på dig👋
#7 Kommer inte hålla på att jobba inom äldrevården men tänker för de andra som jobbar samt de äldre. Tycker det är synd om dem, speciellt när alla försöker göra sitt bästa.
Då får ja hoppas att de andra vet om och söker eller får hjälp med var de kan vända sig och att de gör det. Så förändring sker. May the force be with them! Gokväll 👋
Visade sig att jag gjorde en miss igår på jobbet, så skriv en avvikelse på mig själv samt skriv en förklarande text till cheferna och hur jag gjorde min miss. Tack och lov, så blev det inga allvarliga konsekvenser men det kunde mycket väl kunnat ha blivit de om jag inte kontrollerat de andra sakerna. Men jag gjorde ändå ett fel, får se senare om det blir något mer med följesen 😅
Hoppas du har förstående chefer! Är arbetssituationen stressig på något sätt, inte bara att man ska hinna med, det kan också vara psykisk stress i form av oroliga vårdtagare eller att man själv är orolig över att de ska lämna avdelning eller liknande, är det lätt att man som personal missar något eller gör något galet. Det kan man ta upp med arbetsmiljöombudet om man inte får något gehör från arbetsgivaren. Stress är en stor riskfaktor i arbetet. Vid ett tillfälle när jag var tillfälligt på ett demensboende var det en av de boende som var så orolig så det med tiden påverkade personalen så negativt att en av de ordinarie i personalgruppen till slut gjorde något fel. Alla var dock förstående över situationen, alla upplevde samma psykiska stress, man fick hjälp att lösa problemet. Din arbetssituation låter lite liknande, hoppas det löser sig både för dig och situationen på arbetsplatsen!
💖🧡💛💚💙💜
#11 Hoppas jag med, då den patienten är ganska aggressiv av sig och vi behöver ibland vara 3 st för att hantera hen. Så det var påfrestning att vara ensam samt försöka hinna hjälpa alla andra. Men vet mycket väl om att jag gjorde en tabbe. Men känns också taskigt av mig att skriva en avvikelse, då det även kommer påverka ordinarie personal även fast jag gjorde felet, för det hade hänt flera fel den dagen som slutade upp med att jag också gjorde fel. Vet till nästa gång att kontrollera ännu mer, för att inte göra samma misstag.