Vill starta eget men har funderingar.
Jag funderar på att starta eget, men har en del frågor som jag funderar över.
Jag har tänkt mig att anställa äldre barn dvs personer som är yngst 13 år. Dessa kommer att arbeta för mitt företag på olika typer av event osv och sälja mina produkter. Tanken är sedan att de ska ha lön efter provision. Dvs att de får 12,7 % av hela priset på varan som de säljer.
Är detta möjligt? Vad har man för avtal? Vill helst använda kollektivavtal.
Vilket avtal beror ju på vilken bransch det är och vilket fackförbund som hör till det, så du måste kontakta fackförbundet och följa deras regler och avtal. Glöm inte att barn inte får teckna avtal själv utan att du kan behöva ha kontakt med vårdnadshavare och om jag minns rätt så kan även barnets rektor behöva godkänna jobbet ifall det går ut över skolarbetet. Sedan finns det ju en massa regler om vilka tider och vilka arbetsuppgifter barn får utföra. https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/broschyrer/sa-far-barn-och-ungdomar-arbeta-broschyr-adi043.pdf
Jag måste säga att det känns väldigt oseriöst att anställa barn med de villkoren. Jag skulle aldrig låta mina barn jobba med något som var endast provision. Jag tycker du bör ha fast timlön plus provision möjligtvis. Varför vill du anställa just barn? Är det för att få lägre kostnader i företaget eller har du någon annan motivation till det?
#2 vill skapa jobbmöjligheter för de som är yngre, vet att jag själv önskade att jag kunde få jobb någonstans i den åldern men tyvärr var det väldigt svårt.

Är tanken att det ska junka typ som jultidningar? För det kan nog vara svårt att få barn att stå på event, beroende på hur du menar med event. För det första får inte arbete inkräkta på skolan. Arbete på vardagar är ju därför svårt. Barn är också delvis begränsade vad gäller produkter. Vad är det för produkter du tänker dig? Tänk också på att barn kanske passar bäst att arbeta med sådant som kan göras mer på barnens villkor och när dom har tid, exempelvis jultidningar där barn kan gå när de har tid. Att låsa upp sig på att barn ska infinna sig på vissa event innebär planering för dig, ibland bokning av platser, fördelning av arbetsuppgifter. Egen närvaro kan krävas och man får vara medveten om att barn är beroende av föräldrar. Ska dom till en plats för att sälja är risken att du allt för ofta står utan arbetskraft för att någon är sjuk, föräldrar inte kan köra, dom får ett prov eller en skoluppgift som plötsligt kräver hela helgen, det krockar med träningar eller liknande. Jag tror att om barn ska arbeta och anställas krävs det att arbetet ärotromigt flexibelt och kan utföras när barnen kan snarare än vid bestämda tider. Sedan kommer ju också frågan om upplägg på produkterna du ska sälja, eller barnen då. Vem lagerför? Ska barnen ha en uppsättning varor som tas med till eventet eller ska försäljning ske via katalog? Om barnen ska hålla eget lager, vem ska ta den ekonomiska risken av att låta barn ta ansvar för osålda produkter? Eller ska barnen, som genom pyramidspel, köpa startpaket billigare som sedan säljs dyrt? Ska du lagerhålla och barnen sälja via katalog är det kanske inte riktigt eventupplägg, och där du plötsligt i jultidnungsträsket, eller strumpor eller salami eller allt som nu säljs av barn och ungdomar. Jag tänker att du nog först måste vara helt på det klara med upplägget innan du klurar på kollektivavtal. Du vill ju också göra vinst på företaget, och det kräver säkra upplägg som inte lämnar dig med event där ingen dyker upp för att dom som säljer helt plötsligt har ett prov att plugga till.