Ăr du bibliotekarie?
Hej! đ
Jag funderar pĂ„ att utbilda mig till bibliotekarie (mest för att folk sĂ€ger att jag skulle passa sĂ„ bra som det, men Ă€ven för att jag Ă€lskar böcker och den tysta lugna miljön i ett bibliotek). Ăr det nĂ„gon hĂ€r som Ă€r bibliotekarie och har lust att berĂ€tta lite om yrket? AlltsĂ„ lite personliga erfarenheter, hur mycket lön ni har och annat som kan vara bra att veta. Var utbildningen rolig och var det lĂ€tt att fĂ„ jobb sedan? Och vad finns det för möjligheter att "gĂ„ vidare", alltsĂ„ vilka sidospĂ„r finns om man skulle vilja utveckla sina kunskaper/byta till liknande jobb utan att behöva plugga helt ny utbildning?
Tack pÄ förhand!
Det finns ju inte mycket jobb om man tÀnker pÄ hur mÄnga som utbildas, sÄ det gÀller att vara villig att riskera vÀntetid innan man fÄr jobb. ams.se borde ha en prognos. Jag fick 17000kr i mÄnaden för 75%, dÄ var 16h som skolbibliotekarie och de andra i expeditionen pÄ huvudbibliotek under en prövotid 5 mÄnader. Vad man fÄr göra beror pÄ ifall det Àr privat eller kommunalt/regionalt/nationellt. Jag hade klasser frÄn klass 0-5 fram tills lunch(det var ibland som att vara barnvakt nÀr en sprallig klass kom för att lÄna och be om hjÀlp, inte ett bra jobb för mig, men att ha sagostund, informationssökning eller boktips var kul. Sedan förberedde jag lektioner efter lunch, hade kanske tid att prata med lÀrare, lÀste recensioner, köpte in efter önskemÄl och efter vad jag tyckte biblioteket behövde, mejlade kollegor med funderingar, gallrade böcker, stÀdade, "lÀste pÄ" om att vara bibliotekarie. PÄ huvudbiblioteket var det indelat i yttre arbete(expedition och informationsdiskar, samt biblioteksassistensens arbete med bÄde yttre och inre arbete) och inre(planeringen, inköp/gallring, administrativt, m.m.). Jag var i expeditionen, fick pröva pÄ informationen. I expeditionen sköter vi "snabba" frÄgor, sÄsom registrering av tidskrifter, hjÀlper lÄntagare med info, medan informationen kunde göra liknande sysslor men ofta mer komplicerade, t.ex. hjÀlpa nÄgon bestÀlla böcker eller ansöka om fjÀrrlÄn. Det Àr en platt organisation, mycket chans att sitta i möten och pÄverka, med mycket kommunikation mellan skolbibliotekarier och vanliga bibliotekarier(mÄnga var bÄde och) pÄ vÄrt lilla bibliotek. Men lÀs pÄ om olika roller, försök hitta jobb som biblioteksassistent, praktisera pÄ bibliotek och kÀnn dig för. Mejla kontaktpersoner för universitetsprogrammen för lÀnkar till artiklar om olika slags biblioteksjobb, googla svensk biblioteksförening och lÀs deras tidskrift pÄ nÀtet. GÄ in pÄ ett lugnt bibliotek och frÄga om du kan stÀlla lite frÄgor. Kolla platsbankens beskrivningar om jobb. Eller frÄga mig.
Jessica Jones (2015-)
- SajtvÀrd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -