Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 1723 ggr
Sarah1234
11/18/19, 4:00 PM

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Jag har länge köat för att få komma till en SIUS-konsulent och vill nu varna alla som funderar på att söka sådant stöd. Trots att SIUS-stöd ska vara för personer som av olika anledningar inte kommit in på arbetsmarknaden är handläggarna nedlåtande och misstänksamma.

Jag har en del arbetslivserfarenhet och mycket studier bakom mig och har inga anmärkningar eller liknande. De gånger jag väl arbetat har jag gjort det på 100%. På grund av sjukskrivning och ett dåligt mående har jag hamnat utanför arbetsmarknaden men det innebär inte att jag behöver vara i en dagverksamhet eller i andra verksamheter utanför den reguljära arbetsmarknaden.

När jag hade det första mötet med en SIUS tar hon inte fram något som helst som är positivt utan enbart negativa saker. Hon frågade mig om sjukersättning/sjukpension diskuterats, vilket det inte har, och tittade enbart på hur länge jag varit borta från arbetsmarknaden och vad jag inte har/kan osv.

Jag vill varna andra att ta kontakt med SIUS eller att försöka få sådant stöd för med "fel" SIUS hamnar man bara ännu längre ned i depression, i ett dåligt mående och i en låg självkänsla.

De är inte där för att hjälpa, utan stjälper bara.

Annons:
Honestyisdead
11/18/19, 4:28 PM
#1

Du kan ju inte varna för att du tycker en person varit nedlåtande mot dig. Det säger ingenting om hur andra är!

91Marran
11/18/19, 4:46 PM
#2

Min sius var bra. Tyvärr slutade hon.

Mvh
Mig

Honestyisdead
11/18/19, 4:50 PM
#3

#2 Jag känner många som är nöjda.

Maria
11/18/19, 5:16 PM
#4

#0 Har ni bara träffats en gång?

Jag tänker att hon kanske ville få en blick över situationen och få lite kläm på vad du inte kan göra/utföra. Vilka begränsningar du har så att säga. Det är ju först därefter man kan gå vidare med vad du kan och vad du kan tillföra arbetsmarknaden.

Jag tycker du ska ge henne en chans till. Det är ju indirekt dig själv du hjälper.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Wony
11/18/19, 6:24 PM
#5

Jag har en SIUS, sedan ungefär ett år tillbaka, som är jättebra. Det går ju verkligen inte att dra alla över en kam liksom. 

Vid första mötet vi hade så gick vi igenom var jag står nu, och då måste de ju ta reda på läget, vilka ersättningar man har, vilka svårigheter man har etc, för att kunna arbeta utifrån det. Mest sånt tråkigt som sjukskrivningar, arbetsförmåga och diagnoser. Minns inte säkert men tror att vi gick igenom de mer positiva aspekterna/möjligheterna på djupet vid träff nr 2.

Herveaux
11/18/19, 8:21 PM
#6

Jag fick min första anställning mycket tack vare SIUS-stödet. 
Överlag var jag nöjd med den kontakten, var helt klart en ljuspunkt i det annars mörka och seeega träsket som är Arbetsförmedlingen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Upp till toppen
Annons: