Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 1430 ggr
JoannaLi
2019-11-19 09:29

Varsel inför obligatoriskt möte?

Jag har nyligen börjat på ett nytt jobb, har jobbat där i snart 2 månader. Själva jobbet trivs jag mycket väl med, men börjar känna mig olustig kring annat relaterat till jobbet. Det här är mitt andra "riktiga" jobb, jag har sedan studenten jobbat på en annan arbetsplats mer eller mindre heltid, men bytte nu för chansen att få utöva ett drömyrke. Så är inte särskilt erfaren kring jobb överlag, och vad man kan kräva av en arbetsgivare. Steg 1 var ju att jag skickades på utbildning för det här jobbet, 2 veckor långt (utan lön). Efter denna utbildning var det prat om att jag skulle få gå inskolningspass redan någon dag efter att jag kom hem. Jag hörde inte av dem alls, trots att jag ringde, mejlade, smsade och låg på. Till slut, efter nästan 2 veckor fick jag tag i dem, varpå en gruppledare ville att jag skulle komma på mitt första inskolningspass redan samma kväll. Eftersom att jag var bortrest så blev det samma kväll som jag kom hem, någon dag senare. Det var i mitten av en månad, så fick schema för den månaden ut. Sedan fick jag vänta på nästa månads schema. Den 25e oktober fick jag schema inför november. Nu har vi den 19e november, och jag har fortfarande inte fått en antydan till schema inför december. Steg 2 var att jag, i väntan på att faktiskt höra av min arbetsgivare, där mellan min utbildning och att jag faktiskt fick tag i gruppledaren, bokat in en väldigt efterlängtad (och rätt dyr, om vi ska vara ärlig), kurs. Den är två dagar lång, förlagd på en helg i januari. Direkt jag fick besked att jag skulle börja bli schemalagd så la jag in en ledighetsansökan inför detta, eftersom att jag ville försäkra mig om att jag inte skulle bli schemalagd att jobba just under dessa dagar, eftersom att det kommer bli intensiva heldagar i en annan stad. Över en månad senare, fortfarande inget svar. Steg 3 är att jag utan någon som helst framförhållning har kallats in på obligatoriska möten. Jag jobbar natt, 21:30-07:30, och sover oftast direkt jag kommer hem. Första mötet fick jag ett mejl om klockan 11:00, att det skulle äga rum klockan 15:00. Givetvis sov jag igenom både mejl och möte, och inga fler kontaktförsök gjordes från deras sida (tex so att ringa mig så att jag faktiskt kunnat vakna). Idag, klockan 08:46, fick jag ett mejl om ett obligatoriskt möte som kommer att äga rum klockan 15:00 i morgon (på min lediga dag, under en vecka där jag ska jobba 5 st 10-timmarspass) Jag vet inte alls hur jag ska tänka? Jag känner mig i ärlighetens namn rätt trampad på, och börjar längta tillbaka till mitt förra jobb, där vi visserligen absolut hade problem, men där man i alla fall sågs som en människa (typ). Vad säger ni? Är jag överdramatisk? Jag är absolut öppen för att vända mig till facket, jag har bara inte (skäms) hunnit byta fack.

Annons:
Maria
2019-11-19 10:18
#1

Jag skulle omedelbart kontakta facket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2019-11-21 21:44
#2

Låter jättemärkligt att du blivit skickad på kurs av jobbet och inte får lön, har aldrig varit med om att man inte får lön när man går utbildning som jobbet skickar en på. Och nej man kan inte kräva att nån ska komma in på ett obligatoriskt möte när man får så kort varsel så det låter som en arbetsgivare som kanske tänjer mer än lite på anställningsförhållandena och lagarna så jag skulle prata med facket och höra vad de har för avtal med arbetsgivaren  och om detta följer avtalen

JoannaLi
2019-11-22 11:07
#3

Jag har inte råd att gå med i facket förrän jag får lön (pinsamt nog) tack vare veckorna på utbildning utan lön + operation av hunden. Men fick schemat igår, den 21a. Det jag direkt reagerade på var att jag är schemalagd hela julhelgen + hela nyårshelgen. Hörde av mig till min arbetsledare och tog upp allt detta. Då står det i vårt kollektivavtal att vi ska ha 5 dagars varsel (detta borde jag säkert ha kollat upp innan jag skrev på anställningsavtalet, men jag trodde naivt nog att dessa grejer skulle förmedlas i förväg) Att mötena bara varit en "one off", och att jag fått alla helger av en slump i schemaläggning, trots att de dagarna inte alls stämmer överens med den rullning jag haft hittills. (jag har också sagt att jag absolut inte är förvånad eller besviken över att jobba EN av helgerna, men att jobba båda, och då jul-annandagen + 30+31/12 kändes hårt)

koppargaller
2020-01-13 16:34
#4

Hur har det gått?

Upp till toppen
Annons: