Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1050 ggr
Mia-45
11/4/19, 10:13 AM

Stress- och utmattningsyndrom

Hej
Ja det är så att jag har hamnat i detta. Stress- och utmattningssyndrom. 
Har varit sjukskriven i omgångar och olika grader. 
Efter 1 månads heltidssjukskivning så gick jag tillbaka och jobbade 4½ timme. 
Detta fungerade inte och jag hamnade på ruta 1 igen. 
Är nu sjukskriven på 100% igen tills 4/1 2020.

Nu undrar jag vilka skyldigheter en AG har i detta? För att försöka underlätta för mej att återgå till mitt arbete?
Han har tagit in en kollega som ska hjälpa och underlätta för mej på labbet. 
Men när jag väl kan jobba så får jag understödja henne många ggr. 
Vilket i sin tur skapar stress för mej då jag måste hinna med allt på färre timmar. 
Det går att omplacera mej till annan ort där det finns flera kollegor som kan hjälpas åt. Men detta har inte AG ens föreslagit. 

Så är det nån som vet vilka skyldigheter AG har i detta?

Annons:
Sabah
11/4/19, 10:53 AM
#1

Jag sitter lite i samma sits, samma diagnos och en arbetsgivare som inte lyssnar. Arbetsgivaren har skyldighet att anpassa arbetet efter varje individs fysiska och psykiska förutsättningar. Det är ett avtalsbrott att inte göra det. Om du inte har gjort det bör du koppla in arbetsmiljöombudet i ditt fack, får du inte den hjälp du behöver kan man koppla in någon centralt. Har du haft rehabmöte med AG? En rehabplan ska påbörjas när man varit sjukskriven 30 dagar, efter 60 dagar ska den fastställas. Detta är verkligen jättejobbigt!! Man behöver vila och känna sig trygg för att överhuvudtaget kunna ha en möjlighet att kunna komma tillbaka! Har all förståelse och önskar dig lycka till!


💖🧡💛💚💙💜

Mia-45
11/4/19, 10:57 AM
#2

Hej Sabah

Nääää…ingen rehab-plan alls med AG. Jag har ju nu varit ss längre än så. 
Känner mej inte alls trygg i detta då AG inte bryr sej ett skit. 
Kanske att han inte vet vad hans skyldigheter är i detta men då måste han ju ta reda på det. Är inte min sak att tala om detta för honom. 

Facket var på G att ta in arbetsmiljöombudet redan in somrars. Men jag bad de avvakta lite. Men kanske dags nu då om min AG inte kommer med en tidpunkt för möte med honom.

Sabah
11/5/19, 3:00 PM
#3

Nä, det är inte din sak att upplysa AG. En del arbetsgivare kan inte avtalet (eller blundar för det), facket kan som du skriver kalla till möte. Hoppas du har ett bra ombud och får den hjälp du har rätt till! Det är fackets uppgift att sköta striden!


💖🧡💛💚💙💜

Upp till toppen
Annons: