Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1100 ggr
tlover
2019-09-01 17:17

Procent jobb som varierar. Vad är ok?

Jag har ganska nyligen börjat på ett nytt jobb med schema som varierar och har månadslön. Det är inom vården så det är ob tider och man får välja procent man jobbar. Jag valde 75% för att ett jobb på 100% ser jag inte som realistiskt. Grejen är den att jag jobbar betydligt mer, även om man ser över 5 veckor. Vissa veckor jobbar jag betydligt mer än heltid 37h vecka här) som mest 49,5h på en vecka eller 133,78% om du räknar% dvs mer än 50% mer än min anställning. Kollar man på en 5 veckorsperiod är det bättre men det är sällan det är så lågt som 75% Jag får heller inte högre lön pga detta utan timmarna sparas till framtiden Är detta ok? Alla på jobbet verkar tycka att det är ok men andra som jobbar liknande jobb men i en annan kommun eller i länet tycker det är konstigt

l'm back

Annons:
tlover
2019-09-01 17:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Om ni förstår min tabell kan ni se tydligare här

l'm back

Katti
2019-09-01 17:48
#2

Det här är något du ska ta upp med facket tycker jag. Det är därför de finns!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Martin
2019-09-01 18:09
#3

Om du har en 75% tjänst och betalt 75% av en heltidslön så skall du givetvis jobba 75%. Med skift kan det innebära att det blir olika mycket olika veckor men om ni nu har ett 5-veckorsschema så skall du på 5 veckor ha 75% av tiden en heltidstjänst är utlagt.

Jag jobbar t.ex. 90% och utifrån min ordinarie tid innebär det nu 08.00-15.47 istället för 08.00-16.30. Så det har jag utlagt.

mvh Martin

tlover
2019-09-01 18:19
#4

#3 jag jobbar mer än 75% även över 5 veckorsperioder. Visst vissa 5 veckorsperioder ligger jag under (som minst 68,92% och som mest 92,16%) men i snitt ligger ja på 78,86%

l'm back

tlover
2019-09-01 18:27
#5

Kan lägga till att jag är hemma sjuk med migrän pga detta vilket kommer att dras från min lön

l'm back

Huygens
2019-09-01 18:41
#6

Jag har för mej att inom vården finns det kollektivavtal som även gäller icke-fackligt anslutna (rätta mej om jag har fel).

Mertid (?) och övertid kan läggas i en kompensationsledighetsbank. Kompensationstiden kan sedan tas ut vid tillfälle, men troligen enbart om arbetsgivaren ger sitt medgivande. Jag har för mej att komp tid som inte tas ut ska omvandlas till lön vid årets slut, detta bör man kolla upp. Är det övertid som omvandlas till komptid, kan det ibland ge rätt till extra komptid, t ex 1 timme övertid kan omvandlas till 1,5 tim kompledighet, fast det kan variera med avtal.

Har man dåligt avtal stryks komptiden vid årets slut helt utan ersättning, men då har man ofta någon slags månatligt lönetillägg samtidigt, som styrs av anställningskontraktet.

Jag tror man måste kolla på vad som står i anställningskontraktet och ta reda på vad som gäller kring kollektivavtalet (den som vet annorledes, rätt mej gärna).

Annons:
Martin
2019-09-01 18:46
#7

#4 Då missförstod jag, trodde ni hade samma 5-veckors alltid. Om du går under vissa 5-veckors så kan man såklart då gå över andra perioder.

Att sjukskrivning tas från lönen är som vanligt, och inget konstigt.

Det du bör fundera över är ju om detta jobbet är något för dig, oavsett om du skulle jobba 75% i snitt så ser det ut att vara väldigt hög arbetsbelastning vissa veckor/perioder så även om du skulle sänka snittet från 78-75 så är det kanske ändå så att det ger dig migrän. Hälsan är viktig och den skall man vara rädd om.

Kollektivavtal som övertid ger mer tid på schemat än betald arbetstid känns konstigt, men jag är inte insatt och konstigare saker har ju avtalats om så det kan ju inte uteslutas. Men som sagt, ditt avtal bör kunna ge dig svar på frågan, och annars är väl facket en bra yta att ställa frågor till för de skall ju bara pålästa om just det avtal som råder på din arbetsplats.

mvh Martin

Åsa S
2019-09-02 09:32
#8

Kolla med facket vad avtalen säger vi har nått som heter årsarbetstid så vissa tider kan man jobba mindre och andra mer men man får inte ha mer än 40tim minus eller plus i timbanken enligt vårat avtal, detta gör att även om man jobbat som sjutton i ett par veckor så syns inget i plånboken för då jobbar man kanske några timmar färre sedan i några veckor och man får samma lön hela tiden

Lägger till att har du problem med migrän och står under läkarbehandling så kan du ansöka hos försäkringskassan om att slippa karensavdrag ifall du är borta ofta från jobbet

Maria
2019-09-09 21:21
#9

#8 Jag har högriskskydd sedan flera år och det är väldigt skönt att slippa karensdagen som gör stora hål i plånboken. Jag har ansökt med läkarintyg och redovisning från arbetsgivaren om frånvaro. Minst 10 gånger senaste året tror jag det är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2019-09-09 21:25
#10

Jag har efter prat med facket fått reda på att jag får ligga så högt i timmar (dock max 0,5h till) men den tyngsta veckan bröt mot lagen på det sättet att jag inte fick nog med veckovila

l'm back

Upp till toppen
Annons: