Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2200 ggr
[Cassaranda]
2019-08-01 11:25

Får chefen behandla en så här?

Lite funderingar kring jobb & chefer. Jag jobbar på ett städföretag med uppdrag kallas det. Dessa punkter tycker jag själv är helgalna: - Chefen ringer stup i ett. På en dag kan jag få 5 samtal, lika många röstmeddelanden och upp emot 10 sms. Denne fortsätter tills man svarar. Både på arbetstid & fritid. - Chefen ringer när jag vabbar och vill diskutera olika jobb. Blir sur om jag inte svarar. Dessutom är det svårt att ens få vabba då denne tjatar om att någon annan ska passa barnen eller ger mig dåligt samvete osv. - Jag har 2 olika jobb, jobbar också inom restaurang em/kväll & helger. Då blir chefen på städföretaget förbannad och säger att jag minsann var anställd där först och att jag borde prioritera det först även fast det är mindre tid. Denne påstår att jag har över heltid, rent struntprat. Jag kan jobba tre timmar på fm och två timmar em. Är upplåst 8-9 timmar men får då bara betalt för fem. - När chefen ringer tar det allt mellan 1-3 timmar, obetalt givetvis. Jag måste fixa vikarie när jag ska ha semester och när jag vabbar. Detta känns inte rätt, eller är det jag som är larvig?

Annons:
Namiko
2019-08-01 11:45
#1

Det låter som att det är dags att kontakta facket. Alla punkter du nämner är fel från chefens sida. Du behöver inte svara på samtal och sms utanför din arbetstid om du inte vill, det inkluderar semester och vab, du ska ha betalt för all tid du jobbar och om chefen vill ha dig tillgänglig utöver dina uppdrag/arbetstider så ska du ha tillägg för jour. Det är inte ditt jobb att hitta vikarie heller. Det bör finnas folk som kan hoppa in ibland och om inte så är det chefens problem, inte ditt. Du kan med gott samvete välja vab före jobbet.

Notera all tid du jobbat obetalt och ta kontakt med facket så kanske du kan få hjälp att få ut den lön du förtjänar för i dagsläget blir du utnyttjad av din chef och chefen skapar dessutom en ohälsosam arbetsmiljö med sitt beteende.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Cassaranda]
2019-08-01 11:50
#2

Tack för ditt svar. Då är det inte bara jag.. räknade lite snabbt ihop alla samtal för en vecka tillbaka = 2,5h. Får nog ringa facket

[Cassaranda]
2019-08-01 12:11
#3

Och sms är hela 52 stycken på en vecka.. gaaah

Åsa S
2019-08-01 18:50
#4

52 sms är inte ok det heller ta även upp det med facket om din chef tycker du ska vara tillgänglig på tel så ofta på din fritid borde du få betalt för att diskutera jobb, på fritiden behöver man inte vara tillgänglig samt man måste inte svara. Och nej det är inte ditt jobb fixa vikarie det är en chefsuppgift, varför gör du chefens jobb? De enda tillfällen då man kanske fixar egen vikarie är när man ex. med kort varsel vill vara ledig för att ex. gå på nån fest och man kanske byter pass med nån kollega eller kommer överrens om att kollegan tar ditt pass så kan du hoppa in nån annan gång då kollegan vill göra nått.

Upp till toppen
Annons: