Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 965 ggr
tlover
6/6/19, 3:59 PM

Hur säkert är ett tillsvidare jobb?

Jag har just fått mitt första jobb med fast anställning och när jag hör om alla fördelar med en fast anställning så låter det för bra för att vara sant så det får mig att undra, är det kanske det? Kan jag bli uppsagd när som helst eller hur är det?

l'm back

Annons:
LBB
6/6/19, 4:00 PM
#1

En fast anställning är just det.  Tills vidare.  Om situation uppkommer, ex arbetsbrist så kan arbetsgivaren avskeda. Men till skillnad från provanställning så blir proceduren lite mer komplicerad.

JonasDuregard
6/6/19, 4:15 PM
#2

#0 Det beror rätt mycket på hur stor arbetsplatsen är (större oftast säkrare), hur stark fackföreningen är och sådana faktorer. En del är det nästan omöjligt att avskeda från. 

En annan riktlinje är att ju längre du haft jobbet desto svårare att avskeda dig (grundprincipen är att den senast anställde blir först avskedad om det sker nedskärningar).

beem
6/6/19, 4:35 PM
#3

Numera heter alla "fasta jobb" tillsvidareanställning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

tlover
6/6/19, 4:42 PM
#4

#2 kommunens största (kommunen) och kommunal (är inte medlem ännu men ska bli). Dessutom så är det sån brist på arbetskraft att man kan begära hur hög lön som helst nästan Så då kan inte chefen ringa nästa vecka och säga att jag inte behöver komma mer? (Det känns så overkligt att jag tror nästan att det ska ske)

l'm back

LBB
6/6/19, 5:23 PM
#5

Har du en tillsvidare anställning så kan inte arbetsledningen utan vidare ändra i det uppgjorda schemat och de uppgjorda tiderna. Så sköter du jobbet,  ingen olovlig, onormal frånvaro så kan du nog gå till banken och snacka krediter..  😉

JonasDuregard
6/6/19, 6:47 PM
#6

#4 Känner igen känslan 🙂. Grattis får man väl säga 👍.

Annons:
Martin
9/1/19, 6:12 PM
#7

Och glöm inte, att även om de skulle säga upp dig så har du en uppsägningstid och den skall vara reglerad i avtalet, så det är inte så att de ringer en eftermiddag och ber dig inte komma mer osv. 

grattis till jobbet!

mvh Martin

Caeli
9/1/19, 7:24 PM
#8

Om jag förstår dig rätt så arbetar du inom vården? Där råder det stor brist på arbetskraft så det ingen större risk att du blir uppsagd (om du inte missköter dig något alldeles förskräckligt vill säga!😉)

Upp till toppen
Annons: