Annons:
Etikett09-bemanningsföretag
Läst 2098 ggr
Magdalena12345
2019-05-27 13:13

Anställd på bemanningsföretag till tillsvidareanställning

Hej! Jag undrar, om det är någon här som varit uthyrd från ett bemanningsföretag men sedan blivit tillsvidareanställd hos kunden. Hur fungerar det med lönen? Mitt sunda förnuft säger mig att det bör ske en löneökning eftersom kunden (företaget som anställer dig) inte längre behöver betala bemanningsföretaget. Hur fungerar det i verkligheten? Jag blev behovsanställd av ett bemanningsföretag för ett uppdrag på ett företag som nu tänker anställa mig själva, och vill veta lite vad som är rimligt för mig att begära. Tacksam för svar!

Annons:
Niklas
2019-05-27 13:42
#1

En lönehöjning låter högst rimligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Madde
2019-06-13 19:00
#2

Om du var anställd av Bemanningsföretag så brukar de ha en GFL, dvs genomsnittligt förtjänstläge. Man har en medellön beroende på vad de anställda på företaget tjänstar och blir du sen anställd av företaget så är det inte säkert att du får högre lön. Kan vara att de ger lägsta lön enligt kollektivavtal om det finns på arbetsplatsen. Men det är ju svårt att säga hur detta företag resonerar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Niklas
2019-06-17 11:10
#3

Du är i en bra förhandlingsposition i och med att de vill anställa dig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

TheaV
2019-06-18 11:58
#4

Hos oss får man i regel högre lön som inhyrd än som anställd av kunden men jag anser att den trygghet man får som anställd hos kunden väger upp den lägre lönen. Har varit inhyrd på samma företag i över tre år nu och skulle mer än gärna få lite mindre lön i utbyte mot att slippa oroa mig varje gång marknaden går ner. Det är dock väldigt svårt att få anställning hos dem, de föredrar att ha inhyrda just för att kunna anpassa sig när det går upp eller ner.

Upp till toppen
Annons: