Hej, jag har nyligen börjat ett nytt jobb efter år av sjukskrivningar. Jag är jätteglad att få ha ett jobb och få en riktig inkomst. Jag är en mycket social person som kommer överens med dom flesta. Jag trivs med själva jobbet, jobbar 75% och får bestämma mycket själv såsom tempo osv.
En arbetsuppgift sköter jag ensam och en annan är i grupp i ett kök -men- det är bara en av dom som ens pratar med mig, hon är jättesnäll och frågar saker medans som andra inte ens tittar på mig. Insåg igår att dom bara svarar när jag frågar något och då äre nästan som att ”ååhhh jag måste väll svara”, dom pratar bara med varandra. Om jag tex frågar nått simpelt som ”vad ska ni göra i helgen?” svarar dom kort och frågar inte tillbaka (något de flesta människor gör, iaf för att vara artig). Hon som skulle ”ta hand om mig” de första dagarna ignorerar mig totalt. Hon hejar inte, pratar inte med mig eller kollar på mig. Igår undrade jag om hon ens visste att jag var där. Visst man kan ha dåliga dagar och allt sånt men lite kan man väll ge, helst till någon som är ny!
Igår valde jag att bara vara tyst och se om någon skulle prata med mig men icke. Det är väldigt ovan sits för mig då jag oftast pratar mycket, är engagerad och är en del i ”gänget”. Detta är verkligen jättetråkigt då jag varit så glad att få ett nytt jobb, och så möts man av detta. Jag är verkligen glad att jag har denna kvinna som faktiskt ser mig och pratar med mig, annars hade jag inte gått tillbaka dit.
Hur skulle du ha hanterat detta..? Ska jag bara prata på (fast ingen egentligen svarar) eller bara vara tyst och utföra mitt arbete och låta dom komma till mig..? Tänker ju inte ställa till med en scen när man är ny, men det är inge roligt alls, man vill ju vara en del av gemenskapen! Och det är ju superviktigt tycker jag att ha bra arbetskamrater.