Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 1231 ggr
Lona
2019-05-22 07:42

Ta bort kollektivavtal?!

Det här gäller min kompis som jobbar på ett stort, statligt företag med spridning i hela landet. Nu vill ledningen att de anställda ska skriva under att de avsäger sig kollektivavtalet, främst för att de vill kunna ändra arbetstiderna. Facket säger nej vilket även min kompis gjort. Lokala chefen är då sur och otrevlig, lite "hotfull" (inte fysiskt alltså, mer arbetsmässigt). Hen har dessutom kommit med felaktiga uppgifter om att "alla andra ställen i distriktet har skrivit under" vilket de enligt facket inte har. Jag trodde i min enfald att det bara var obskyra småföretag som höll på såhär? OM facket ger med sig (de brukar vara väldigt flata när det gäller arbetsvillkor), kan min kompis fortfarande vägra skriva under? Vad kan hända då? Det finns iofs gott om jobb i den här sektorn men hon lär ju hamna på Svarta listan för "bråkiga anställda" …


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Åsa S
2019-05-22 11:43
#1

Gå högre upp i ledet ifall ni upplever att chefen tvingar er att skriva på och nej man ska ALDRIG avsäga sig kollektivavtalet  gör som facket säger i detta fall.  +läck ev. till media det brukar vara extra känsligt när det är staten som försöker göra miljön dålig för de anställda. Och nej man hamnar inte på nån svart lista för att man vill att företaget ska följa lagar och regler.

Lona
2019-05-22 13:23
#2

#1, Att gå högre upp hjälper tyvärr inte, det är därifrån ordern kommer. Jag misstänker dessutom att facket kommer att ge sig, det har de gjort förr när det gäller tex brott mot arbetsmiljölagen, även då handlade det om arbetstider. "Svarta listan" finns även om den officiellt inte gör det - och den tar även andra aktörer på marknaden del av. Eller rättare sagt, det sprids vilka som är "besvärliga" såatt säga.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Åsa S
2019-05-22 18:08
#3

Då läcker man storyn till media

Stallmima
2019-05-23 18:32
#4

Avsäg ALDRIG kollektivavtal, utan dem och facket kan arbetsgivaren göra precis vad de vill med er.

Vixxen
2019-05-24 01:41
#5

Kollektivavtal är viktiga! Skriv INTE under.

Honestyisdead
2019-05-27 17:50
#6

Håller med övriga.  Skriv inte på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: