Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1192 ggr
cissi_1993
2019-01-25 04:35

Att neka folk alkohol

Hej, 

Jag vet inte riktigt om detta passar här men det hände på jobbet så varför inte :) 

jag hade in en man idag som jag tyckte hade druckit så att jag inte borde servera honom mer alkohol och sa då att vi hade mycket bra alkoholfria alternativ men han blev ju så klart arg (typiskt äldre män). Han gick på om att han kände ägaren osv. men nu till sak. 

Tror in att folk skulle bli så arg när dom blev nekade alkohol om dom visste hur sträng alkohollagen är? jag får ju egentligen inte servera till någon som är märkbart påverkad. Detta är en ganska låg och fin linje som innebär att det går fort så har jag överserverat någon och restaurangen jag jobbar på kan förlora sitt alkoholtillstånd. Dom flesta jag nekar när jag står bakom baren skulle jag nog hälla upp en till åt om jag var privatperson. 

Det kanske blev lite rörigt men jag känner bara att jag blir så irriterad på folk som inte förstår att jag har ansvar för varje droppe alkohol som lämnar min bar och det är min arbetsplats som kan bli lidande.  Jag hade förstått om dom blivit avvisade och var tvungna att gå hem men när det bara handlar om att dom måste dricka alkoholfritt känns det bara som dom inte förstår alkohollagen och de ansvar jag har över den alkohol jag säljer.

Annons:
Åsa S
2019-01-25 08:24
#1

Tyvärr tänker personer som fått i sig alkohol eller andra mindre bra saker speciellt bra utan kan säga riktigt fula saker eller bli hotfulla men har man sånt som sitt jobb är det bara att låta det rinna av + lägga en incident ifall det finns ett sånt rapporteringssystem på jobbet. Jag jobbar på systembolaget i stockholms city så vi har en hel del nekningar med, det folk där mera bråkar om är att de säger jag har ju inte druckit eftersom de inte förstår att märkbart påverkad inte bara innefattar alkohol utan även narkotika, metadon, feldosering av mediciner etc. är man märkvärt påverkad får vi inte sälja alkohol oavsett vad man är påverkad av.

cissi_1993
2019-01-29 00:15
#2

men jag tror inte folk skulle tycka det var så hemskt att bli nekad om dom visste var gränsen gick för den är låg men den måste följas.

Honestyisdead
2019-01-31 17:20
#3

En person som är ute för att supa skiter i vad restaurangen riskerar genom att servera. Tyvärr.

ApanAnn
2019-02-13 00:29
#4

Nej, de flesta bryr sig tyvärr inte. En del tycker att man ska riskera jobbet/tillståndet bara för att de ska få som de vill…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Honestyisdead
2019-02-13 11:29
#5

Det är ju känt att vettet går ur när alkoholen går in.

Upp till toppen
Annons: