01. Allmänt

Stämmer detta?

2018-12-06 20:25 #0 av: Rosen82

Jobbar inom handel och är ledig 24/12 och 25/12 och så har jag tagit ledigt 26/12 eftersom jag känner att jag jobbar så mycket. Tisdag 25/12 är jag ledig eftersom allt är stängt men hörde någon säga att eftersom det är stängt och man inte kan jobba så får man betalt på tisdagen i allafall??

Anmäl
2018-12-06 20:34 #1 av: moondancer

25 är röd dag, då borde du få lönen den närmsta vardagen innan, dvs 21a om dom gör som våran löneavdelning.

Anmäl
2018-12-06 20:38 #2 av: Lavine

Har du månadslön eller timlön? 

Anmäl
2018-12-06 20:40 #3 av: Rosen82

Det var inte så jag menade tror att lönen kommer fredagen innan men hörde någon säga att vi får betalt för tisdagen även fast vi inte jobbar och det beror på att det är stängt

Anmäl
2018-12-06 20:52 #4 av: Lavine

Det är bara om just din arbetsgivare gör så. Har aldrig hört det hos någon annan, och särskilt om man har timlön så får man bara betalt de timmar man jobbar, Handels avtal säger inte heller något annat. Men jag har hört om privatanställningar inom butik där personalen får en fast månadslön. Hur det sedan funkar med helgdagar vet jag inte och kan nog variera.

Anmäl
2018-12-06 20:54 #5 av: Rosen82

Timlön

Anmäl
2018-12-06 21:02 #6 av: Lavine

#5 Har väldigt svårt att tro att ni får betalt då, var det någon som jobbar där som sa det? I så fall är det väl möjligt. Jobbar du heltid? 

Anmäl
2018-12-06 21:03 #7 av: Lavine

Kanske ska tillägga att jag jobbar inom handeln sedan länge, fastanställd, deltid, timlön och aldrig skulle vi få betalt när vi inte är där. Hur mycket då liksom. Men återigen, vissa privata bestämmelser finns ju. 

Anmäl
2018-12-06 21:08 #8 av: Sindri

Om man har heltidsanställning får man inte löneavdrag för röda dagar, och oftast inte för halva dagar före röda dagar, men med timanställning är det lite annorlunda, då får man bara betalt för just de timmar man jobbar.

Anmäl
2018-12-06 21:23 #9 av: Rosen82

Nej men hela området är stängt så man kan inte jobba

Anmäl
2018-12-06 21:31 #10 av: Spectabile

Kolla med ditt fack hur det funkar med helgdagsersättning. Inom många områden har man det. Men jag vet inte hur det är inom handel

Anmäl
2018-12-06 21:37 #11 av: Rosen82

Okej tack för alla svar och god jul på er

Anmäl
2018-12-06 22:31 #12 av: Lavine

Vi har också stängt 24:e och 25:e (och får inte betalt då), så god jul! 

Anmäl
2018-12-06 23:38 #13 av: Rosen82

Egentligen är det inte riktigt handel utan jag jobbar på en restaurang som ligger i ett stort varuhus därför skrev jag handel

Anmäl
2018-12-06 23:55 #14 av: Rosen82

Månadslön har jag skallen är lite trött:)
Detta hittade jag
"Om arbetstid bortfaller på grund av att helgdagar inträffar är anställd såväl heltid som deltid berättigad till ersättning för det antal timmar som bortfaller"
Alltså borde jag få betalt för tisdagen eftersom det är röd helgdag och vi har stängt

Anmäl
2018-12-07 15:19 #15 av: Sindri

Har du fast månadslön som hel- eller deltidare och inte rapporterar in timmar som underlag för lön, borde du inte få avdrag för juldagen. Sedan finns det ju arbetsgivare som gör lite som dom vill.......
Allt beror på vilket anställningsavtal du har. Du bör läsa igenom det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.