Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1636 ggr
Rosen82
2018-12-06 20:25

Stämmer detta?

Jobbar inom handel och är ledig 24/12 och 25/12 och så har jag tagit ledigt 26/12 eftersom jag känner att jag jobbar så mycket. Tisdag 25/12 är jag ledig eftersom allt är stängt men hörde någon säga att eftersom det är stängt och man inte kan jobba så får man betalt på tisdagen i allafall??

Annons:
moondancer
2018-12-06 20:34
#1

25 är röd dag, då borde du få lönen den närmsta vardagen innan, dvs 21a om dom gör som våran löneavdelning.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Lavine
2018-12-06 20:38
#2

Har du månadslön eller timlön?

Rosen82
2018-12-06 20:40
#3

Det var inte så jag menade tror att lönen kommer fredagen innan men hörde någon säga att vi får betalt för tisdagen även fast vi inte jobbar och det beror på att det är stängt

Lavine
2018-12-06 20:52
#4

Det är bara om just din arbetsgivare gör så. Har aldrig hört det hos någon annan, och särskilt om man har timlön så får man bara betalt de timmar man jobbar, Handels avtal säger inte heller något annat. Men jag har hört om privatanställningar inom butik där personalen får en fast månadslön. Hur det sedan funkar med helgdagar vet jag inte och kan nog variera.

Rosen82
2018-12-06 20:54
#5

Timlön

Lavine
2018-12-06 21:02
#6

#5 Har väldigt svårt att tro att ni får betalt då, var det någon som jobbar där som sa det? I så fall är det väl möjligt. Jobbar du heltid?

Annons:
Lavine
2018-12-06 21:03
#7

Kanske ska tillägga att jag jobbar inom handeln sedan länge, fastanställd, deltid, timlön och aldrig skulle vi få betalt när vi inte är där. Hur mycket då liksom. Men återigen, vissa privata bestämmelser finns ju.

Sindri
2018-12-06 21:08
#8

Om man har heltidsanställning får man inte löneavdrag för röda dagar, och oftast inte för halva dagar före röda dagar, men med timanställning är det lite annorlunda, då får man bara betalt för just de timmar man jobbar.

Rosen82
2018-12-06 21:23
#9

Nej men hela området är stängt så man kan inte jobba

Spectabile
2018-12-06 21:31
#10

Kolla med ditt fack hur det funkar med helgdagsersättning. Inom många områden har man det. Men jag vet inte hur det är inom handel

Rosen82
2018-12-06 21:37
#11

Okej tack för alla svar och god jul på er

Lavine
2018-12-06 22:31
#12

Vi har också stängt 24:e och 25:e (och får inte betalt då), så god jul!

Rosen82
2018-12-06 23:38
#13

Egentligen är det inte riktigt handel utan jag jobbar på en restaurang som ligger i ett stort varuhus därför skrev jag handel

Annons:
Rosen82
2018-12-06 23:55
#14

Månadslön har jag skallen är lite trött:) Detta hittade jag "Om arbetstid bortfaller på grund av att helgdagar inträffar är anställd såväl heltid som deltid berättigad till ersättning för det antal timmar som bortfaller" Alltså borde jag få betalt för tisdagen eftersom det är röd helgdag och vi har stängt

Sindri
2018-12-07 15:19
#15

Har du fast månadslön som hel- eller deltidare och inte rapporterar in timmar som underlag för lön, borde du inte få avdrag för juldagen. Sedan finns det ju arbetsgivare som gör lite som dom vill…….
Allt beror på vilket anställningsavtal du har. Du bör läsa igenom det.

Rosen82
2018-12-07 19:58
#16

Vill bara säga att jag frågade min chef idag och på mitt jobb får vi betalt 25/12

[Forest]
2018-12-17 10:23
#17

Jag jobbar timlön och fast, nej man får inte betalt om butiken är stängd eftersom man inte jobbar.

Sindri
2018-12-17 11:48
#18

#17 av: Forest

Men läste du inte inlägget ovanför innan du skrev?

Upp till toppen
Annons: