Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1507 ggr
mariajohanssonn@outlook.com

Konstigt anställningskontrakt?

Hej! Det är nämligen så att jag har börjat jobba i en klädbutik. När jag sökte till jobbet stod det att anställningen var extra vid behov och "Tidsbegränsad". Jag vet dock inte vad som menas exakt med tidsbegränsad. Mitt kontrakt som jag fick gäller endast i 14 dagar . Enligt personalen där som även jobbat som Extra, säger att man måste fylla i ett nytt kontrakt varje 2 veckor. Vilket jag tycker är väldigt konstigt , har aldrig varit med om något liknande. På kontraktet står det "anställningsbevis detaljhandeln - allmän visstid 14 dagar". Det finns ingen tydlig start och ett tydligt slut och det känns som att det används slentrianmässigt i stället för att anställa mer personal. Dom har ca 9 stycken extra personal. Är det tillåtet att göra såhär?

Annons:
Jojaton
12/3/18, 10:00 PM
#1

Kan inte så mycket om regler för anställningar - men så ser typ alla extra anställningar jag varit med om ut i detaljhandel. Har själv jobbat på sådant, först ett 3 månaders-kontrakt och därefter jobbade jag ytterligare lite till och fick då ett "14 dagars-kontrakt". Man är ju extraanställd för behov. Jobbar just nu som extring, i butik, men har en fast tjänst i botten som jag är tjänstledig från pga studier så det ser ju annorlunda ut.

På mitt jobb har vi just nu fyra extringar med mig, och hur mycket de jobbar varierar ju väldigt mycket beroende på perioden. På sommaren är det mer pga semestrar, november-mitten av januari är det mycket pga julhandel osv. Så då kan man jobba nästan heltid, för att till våren inte jobba mer än en helg i månaden kanske. Företaget jag jobbar på anställer inte folk på deltid med färre timmar än 15 (eller om det är 16?) timmar i veckan, och det behovet finns inte året om.

Johanna - Instagram

Åsa S
12/4/18, 11:21 AM
#2

Du är bara anställd i 2v i taget så efter 2v kan de anställa dig för 2v till eller inte alls + du har ingen skyldighet att fortsätta jobba efter de där 2 veckorna. Tror det kommer komma nån lag som hindrar att man missbukar denna anställningsform som nog mest var menad till att ex. lätt kunna anställa nån över ex. helger som jul och nyår det var aldrig meningen att man skulle fortsätta ha samma personal och anställa på nytt varannan veck

mariajohanssonn@outlook.com
#3

#2 Ja, det verkar ju väldigt konstigt enligt mig.

koppargaller
12/8/18, 9:49 AM
#4

Kontakta facket?

Madde
1/1/19, 11:18 AM
#5

Det står så i detaljhandels kollektivavtal att du måste vara anställd 14 dagar. Förut kunde du få dag för dag vilket är sämre. Det går fortare att komma upp i 366 dagar för att hamna på LAS-listan.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Mooniq
3/14/19, 6:12 AM
#6

Detta ska du visa facket och prata med dom. Det finns mängder av olika "mindre bra" varianter av anställningar och det finns dem som gör allt för att komma runt lagen. Sätt en utbildad facklig person på detta.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: