Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 1298 ggr
tlover
2018-11-30 09:20

Hur fick du ditt senaste jobb?

Min man och jag har lite olika åsikter om det går att få jobb som man hittar på arbetsförmedlingen eller inte. Han är av åsikten att det är totalt onödigt att söka jobb som finns på arbetsförmedlingen. Hur är det, hur fick du ditt senaste jobb?

l'm back

Annons:
Lussan20
2018-11-30 09:25
#1

Godmorgon!

Jag lämnade in mitt CV och referenser direkt till skolkontoret…Mvh/WL🌺

Surpan
2018-11-30 09:26
#2

Jag fick jobbet via en vän till familjen. Innan det har jag haft två tidigare jobb, där fick jag ett som jag sökte själv från platsbanken (arbetsförmedlingen) och ett via kontakter. Min sambo fick nyligen ett jobb han sökt via platsbanekn, men har innan det haft två jobb som han fått via kontakter.

Sammanlagt i mitt liv har jag nog sökt hundratals jobb via platsbanken men blivit kallad på kanske max 15 intervjuer. Jag skulle säga att det är betydligt lättare att söka jobb via kontakter än via platsbanken för de flesta, men såklart inte för alla.

/Surpan

tlover
2018-11-30 09:28
#3

#2 ja det är ju lite svårare för såna som mig som inte har kontakter

l'm back

Surpan
2018-11-30 09:34
#4

#3 Då är det såklart svårare. Men har du inga kontakter alls? Jag tänker att alla man har på t.ex facebook är ju kontakter. Tidigare arbetsgivare/kollegor? Studentkamrater? Vänners kusiner?

Men det är aldrig fel att söka jobb via platsbanken, söker man många jobb hittar man nog garanterat tillslut ett. Mitt mål när jag var arbetssökande var att söka minst 3 jobb varje vardag. 🙂

/Surpan

Namiko
2018-11-30 09:42
#5

Jag har fått kanske hälften av mina jobb via platsbanken och den andra hälften på andra sätt. Man får såklart vara medveten om att söker man via platsbanken och det är jobb som kräver lite eller ingen erfarenhet så är det lätt 1000 andra som söker samma jobb. Därför har jag aldrig haft särskilt stora förhoppningar när jag skickar in min ansökan till dom jobben, men det har lönat sig ändå, även om jag blivit kallad till intervju till mindre än 1% av dom jobb jag sökt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tlover
2018-11-30 09:52
#6

#4 fel plats i landet

l'm back

Annons:
Surpan
2018-11-30 09:58
#7

#6 Jag förstår! Attans.

/Surpan

oh-la
2018-11-30 23:00
#8

Mitt nuvarande blev jag kontaktad av och erbjuden tjänst. Sökte inte själv. Har sökt ett jobb via platsbanken i mitt liv, och det jobbet fick jag så för min del har platsbanken ändå gett bra utdelning. Jag tog inte jobbet dock, fick ett annat som jag tyckte var mycket mer spännande.

citytjejen
2018-12-02 19:33
#9

Hittade mitt nuvarande jobb på jobbsafari.se. Dock fanns tjänsten utlagd även på Platsbanken (Arbetsförmedlingens sida). Jag har sökt och fått flera jobb som jag hittat via Platsbanken, så visst går det! Känner flera som hittat sina jobb där 🙂

/Christina

Åsa S
2018-12-03 13:21
#10

Jag sökte på företagets hemsida många företag har en länk på sin hemsida som heter lediga jobb. Jag bara klickade där och fyllde i formuläret.

monstermash
2018-12-03 15:39
#11

Mina två senaste är genom platsbanken.

Jojaton
2018-12-03 22:03
#12

Mitt första ("riktiga", alltså inte sommarextra när man var 16) jobb fick jag via Platsbanken, jobben därefter var pga kontakter och att jag lämnade in CV. Ett av jobben fick jag ett år efter att jag lämnat in CV, som vinterextring i butik, när det var slut fick jag en tjänst inom samma bransch men närmare hemstaden, och ett par dagar efter att jag börjat fick jag samtal om att komma in på intervju i en annan butik där jag lämnat CV ett år tidigare.

Johanna - Instagram

TatsuOni
2018-12-04 12:28
#13

Nu är jag egenföretagare men jobbet jag hade innan fick jag genom att gå en utbildning (städning) via arbetsförmedlingen. Läraren anställde mig efter några veckor till sin egen firma.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Lona
2018-12-04 16:27
#14

Jag känner faktiskt INGEN, förutom några vänner på nätet, som fått ett riktigt jobb via AF. Då snackar vi ändå tidigt 90-tal fram till nu. Däremot diverse praktikplatser av olika slag och mer eller mindre värdelösa utbildningar. Inget av det har lett till en anställning, den har de hittat på andra sätt. Mitt senaste jobb fick jag genom att först "praktisera" (vilket inte gick via AF), sedan ledde det till en anställning där jag fick utbildningen betald samt fick en bättre tjänst. Jag sökte faktiskt inte någon av platserna utan blev i samtliga fall tillfrågad om jag ville - målet med den första praktiken var inte ens ett jobb från början.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
2018-12-12 21:11
#15

Jag var arbetslös (tidigare sjukskriven)och gick till arbetsförmedlingen. Jag fråga om det funka om jag gick själv o fråga om jag fick börja pratik och det fick jag. Så jag ringde och prata med butikchef på ena stället och ägaren på andra. Båda ville ha mig och det fanns även möjlighet om allt funka till sommarjobb o jobb. Så valde den större butiken 2 mån pratik sen lärde jag mig kassan o efter det rulla det på. 2011 börja jag åren går trivs bra är på samma ort så har nära till jobbet med ☺

tlover
2019-01-13 21:28
#16

Fick förresten nu mitt senaste jobb nu genom att ringa på en annons på arbetsförmedlingen

l'm back

Carrosh
2019-01-23 13:04
#17

Annat sätt

Kunden jag jobbar för bytte utförare, och vi hängde med. Jag kom till kunden via att jag jobbade hos annan kund inom samma utförare och bytte kund. Förra kunden hade också bytt utförare. Rörigt värre haha.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

shia
2019-01-23 15:56
#18

Mitt kommande jobb skapar jag själv😂😂 Haha nejmen funderar på att starta/driva sommarcafé I sommar på vår gård(stor gård, sårds/sommarhus man kan ha det I, å så sittplatser utomhus finns de plats för samt plats för parkering av bilar)

[Forest]
2019-01-23 20:47
#19

18. Låter ju trevlig plan 👍 tips är även kolla om ni har lite närproducerat saft/ostar/öl mm så kan man gynna varandra med sälja även sånt. Odlar ni själva något så kan man även sälja det även ägg 😉. Vi köper ofta när vi åker bil stannar till köper potatis blommor lök o ägg 😊

spiritoffalconer
2019-02-12 22:44
#20

Kontaktad av företaget

Annons:
Carmarino
2019-02-13 05:00
#21

Mitt senaste jobb fick jag via en tidigare kollega, men jobbet före det hittade jag i Arbetsförmedlingens platsbank.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2019-03-14 07:55
#22

Via rätt kontakter.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: