Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 783 ggr
[SonjaG]
11/14/18, 5:51 PM

Arbetstider

Är det nån här inne som vet hur länge man får jobba max en dag? Alltså hur många timmar i sträck. Typ fr 07-17.

Annons:
Åsa S
11/16/18, 7:41 AM
#1

Tror inte det finns nån egentlig gräns där mer än att man har rätt till 8tim sammanhängande dygnsvila. I vårat avtal på jobbet ska man sträva mot att man blir schemalagd 8tim max per dag men man får jobba längre vid sånt som möten, inventeringar, ifall nån blir sjuk och liknande så det händer att vi jobbar 7-19 och liknande och det är OK med Unionen i alla fall  (imorgon jobbar jag 7-18) men undrar du kan du ju kontakta ditt fackförbund och fråga vilket avtal de har med arbetsgivaren.

(lägger till att vi inte får jobba 22-06 på mitt jobb eftersom det inte finns avtalat om nattarbete så viss begränsning blir det ju i vårat avtal)

[SonjaG]
11/16/18, 9:52 AM
#2

Ok, intressant det du skriver.  Tack för info. 

Jag tror inte det finns ngt fack där den personen jobbar, så arbetsgivaren lägger ut schemat lite som hon vill.

En gång då o då går väl men om det är så det är planerat för varje vecka kan väl inte  vara rätt.

Åsa S
11/16/18, 1:25 PM
#3

De flesta arbetsplatser har ett kollektivavtal med något fack även om arbetsplatsen inte har nån facklig klubb på arbetsplatsen eller ej. annars är det väl läge för personalen att gå med i facket som hör till den plats de arbetar i och be facket förhandla fram ett kollektivavtal så de får bra arbetstider + alla de försäkringar som de flesta arbetsplatser har annars kan de ju ligga illa till ifall de ex. råkar ut för olyckor och sånt ifall det inte finns kollektivavtal. Det är ju därför man är med i facket = att få hjälp till att få ha en bra, trygg och laglydig arbetsplats

[SonjaG]
11/16/18, 4:46 PM
#4

Precis så är det på det flesta arbetsplatser och så bör det vara överallt. Men tyvärr finns det ställen där inget sånt funkar av olika skäl. Ofta mindre företag med en dominerande ägare och inte så många anställda.

Det var därför jag undrade om det finns skydd i ngn lag eller likn om att man inte får jobba hur länge som helst i sträck.

Stallmima
11/25/18, 6:05 AM
#5

#1 Det är 11 timmar dygnsvila

[Forest]
12/5/18, 11:54 PM
#6

Läs gärna arbetslagen säger 11 tim vila mellan passet. Slutar jag 19.15 så får jag inte börja förren dagen efter kl 06.15 😊

Annons:
Silver83
12/7/18, 6:03 PM
#7

Vissa ställen kan ju få dispens för att tänja på tiderna lite, men då ska det väl oftast vara tidsbegränsat vad jag vet.

Upp till toppen
Annons: