Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 1361 ggr
[miasvall]
2018-09-17 18:36

Frågor till er som jobbar som djurvårdare

Hej jag ska nu plugga till djurvårdare på grundläggande nivå och jag har lite frågor om det.

Efteråt om man får jobb på en veterinärklinik vad exakt krävs det av en och vad brukar man få göra?

Är det många tunga lyft varje dag? Jag är ganska klen och otränad så borde man börja styrketräna och hur tungt brukar man få lyfta? 

Vart kan man jobba förutom på en veterinärklinik?

Annons:
[Wijnja]
2018-09-17 18:42
#1

Man får bara gör dem lätta sakerna som klippa klor städa mm ge medecin

[Wijnja]
2018-09-17 18:42
#2

Som undersköterska får gör fast man jobbar med djur i stället

[miasvall]
2018-09-17 18:46
#3

#2 Ok så det är inget som att lyfta upp stora hundar tillexempel?

[Wijnja]
2018-09-17 19:11
#4

Det brukar ägare göra själv oftast är det dem som har läst på universitetet brukar göra sånt

[Wijnja]
2018-09-17 19:11
#5

Det är från klinik till klinik

[Forest]
2018-09-30 21:42
#6

Man har sänk o höjbara bord och visst får du säkert hjälpa till att lyfta hundar med hjälp av antigen ägaren eller vetrinären. Finns äldre djurägare där av tror jag att du kmr få hjälpa till. Sen kan det vara mer än klippa klor, ge medicin o städa. Raka ner päls om någon behöver. Hålla djur så vetrinären kan undersöka den allt från fåglar till orm. Vi åker till mindre lugn veterinärklinik o där hoppar även sköterskan in vid behov hon gillar sitt jobb brukar alltid prata med henne då hon har samna hundras som oss 😃

Annons:
Katti
2018-10-05 00:07
#7

Fast är det inte en djursjukskötare (tidigare djursjukvårdare) som jobbar på veterinärkliniken? Pluggar man inte vidare efter djurskötarutbildningen är nog risken stor att man får göra väldigt mycket rutinjobb, som städning och rastning av hundar till exempel. Men det beror ju helt på vilka andra som också jobbar där och hur just det stället fungerar!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Chinesecrestedlover
2018-10-05 00:18
#8

#7 Jo, precis. Numera är det ju ett legitimerat yrke med allt vad det innebär och visst finns det kanske djurvårdare som jobbar på klinik också, men då krävs oftast så kallad utökad behörighet (vad jag vet i alla fall). 

Som djurvårdare skulle jag säga att det är vanligare med jobb på ex. hunddagis och liknande. Att få ett jobb på en klinik är troligtvis svårt med endast djurvårdarutbildning i dag (ännu svårare än tidigare i och med den nya legitimationen för djursjukvårdare m.m.). 

Mvh/Chinesecrestedlover, utbildad djurvårdare. Arbetslös och med en skada som gör att jag antagligen inte kommer kunna jobba med djur  (ville dock tidigare väldigt gärna jobba med just djursjukvård).

koppargaller
2018-10-13 01:19
#9

Man kanske kan bli djurvårdare på djurparker o liknande.

Honestyisdead
2018-10-13 14:00
#10

Är någon som svarat i tråden djurvårdare?

Kirnzy
2018-10-13 14:48
#11

Om du menar att du ska utbilda dig till djurvårdare på nivå 1 och möjligen få jobb på klinik på är det man gör mest att städa, assistera veterinär vid tex undersökningar, packa upp saker, förbereda djur inför operation och enklare djurskötsel (klippa klor, rasta, raka mm), men det beror på vad det är för klinik och även hur mycket övrig personal det finns. Om det är mycket tunga lyft beror också på klinik men jag skulle säga att ja, generellt behöver man lyfta tyngre saker då och då. Oftast finns det höj/sänk-bara bord, bårar och hjälp att få av övrig personal eller djurägare. Men sövda 50 kilos hundar behöver ändå bäras ner från op-bordet, tunga leveranser kommer nästan varenda vecka osv. Sen bör man även klara av att hålla fast större hundar på ett säkert sätt, och det kan man också behöva lite muskler för (menar givetvis inte att man ska brottas med dem..). Självklart får man hjälp med något om man inte klarar av det själv, och för att helt enkelt för att inte lyfta mer själv än nödvändigt. Jag tycker absolut att man ska vara relativt tränad för de flesta arbeten med djur, mycket för att inte skada sig eller slita på kroppen för mycket men också för att det ska vara säkert för djuren och övrig personal. Som djurvårdare kan man jobba med de flesta enklare jobb som har med djur att göra - hunddagis, trim, stall, gård, djurpark mm. Det finns inte alls många djuryrken där man inte kan få jobb som djurvårdare, då det finns enklare saker (skötsel, städ, assistans) att göra inom nästan alla yrken. På kliniker är djurvårdare otroligt viktigt, det är oftast väldigt svårt att gå runt med endast djursjukskötare och veterinärer, men det som behövs är oftast djurvårdare på nivå 2 eller 3. En djurvårdare på nivå 1 har inte någon direkt större behörighet än någon utan djurvårdsutbildning, skillnaden är att man kanske prioriteras mer. Om du skulle vilja få jobb på klinik så skulle jag absolut rekommendera att utbilda dig till djurvårdare på nivå 2 (skillnad D9, grundkurs i läkemedelshantering) för då är det betydligt enklare att få jobb, och man får även göra mer saker, men det är inget måste. Jag är själv utbildad djurvårdare på nivå 2 om det har någon betydelse.

Upp till toppen
Annons: