Annons:
Etikett13-fackförbund
Läst 1656 ggr
Mia-45
2018-07-12 20:50

Lokalt, centralt.

Är det skillnad på lokala löneregleringar och centrala?
Någon sa att detta är skillnad. 

Min arbetsgivare och jag kom överens om att jag inte skulle få nåt löneök detta året då jag fick en fast tjänts from 2017-12-01. Var visstidsanställd innan mellan 2017-06-01  -  2017-12-01.
Nu hade kommunal hört av sej till min arbetsgivare eftersom arbetsgivaren inte gett mej mitt löneök. 
Min AG blev sur på mej då han trodde att jag dragit in facket. Men facket har koll på sina medlemmar och är det då någon som ej fått löneöket så tar de alltså kontakt med AG. 
Min AG vill absolut inte prata med facket utan säger att jag ska säga till de vårt muntliga avtal om inget löneök detta året. 
MEN…i mitt anställningsavtal står det att nästa lönereglering sker 1 juli 2018. 

Är AG då skyldig att ge mej löneök? Gäller inte det muntliga då?
Och kan jag även avsäga mej det centrala? Om det nu är någon skillnad på dessa två?
Hoppas ni fattar vad jag menar. Trött i pannan.

Annons:
Madde
2018-07-19 18:22
#1

Det beror på vad som står i kollektivavtalet för din arbetsplats hur det är reglerat. Och har ni avtal kan du inte säga nej till en löneförhöjning då bryter ni mot kollektivavtalet.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Mia-45
2018-07-19 18:30
#2

Enl. facket har jag rätt till lönereglering. Men inte hört av de nu denna veckan.

papa-bear
2018-09-09 13:18
#3

centrala gäller före det lokala, vilket innebär att alla har rätt till den centrala lönehöjningen, sedan kommer den lokala, den "individuella" lönesättningen som det även kallas, den kan ju var 0, men centrala skall du ha oavsett.

2 månader gammal tråd, men i alla fall, regler skall följas.

Upp till toppen
Annons: