Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3859 ggr
Matilda.RK
7/1/18, 11:24 AM

Oseriöst sommarjobb?

Hej på er! Jag har sedan i måndags sommarjobbat i en butik, och det finns några saker som jag känner mig tveksam till. Saker som får mig att fundera på om det verkligen är värt att spendera sommaren jobbandes i denna butik. I måndags var som sagt min första dag. Då det var min första dag var jag bara där i drygt 5 timmar. Vi hade haft ett litet möte/intervju två dagar tidigare, men ännu inte nämt någonting om varken lön eller anställningsavtal. Det hela kändes därför lite flummigt, och jag hade inte heller fått något schema. Men jag tänkte hela tiden att ”det är nog för att det bara är min första dag ännu” och ”vi fixar nog alla papper i morgon”. Men innan jag gick hem på måndag eftermiddag nämnde butiksägaren lönen. 125kr i timmen och 12% semesterersättning skulle jag få. Dock har de inget kollektivavtal och inget OB-tillägg. Hans förklaring till att de ej har OB-tillägg var att ”vi har så många sommaranställda här, och på sommaren flyter dagarna ändå bara ihop, så då finns det inte riktigt någon mening med OB”. Jag som inte är van vid arbetslivet tänkte inte jättemycket på det, men när jag kom hem och nämnde det så insåg jag att det var väldigt dåliga villkor. Han har inget kollektivavtal, har lagt sig precis vid gränsen för minimilönen, samt har inget OB-tillägg. Hur som helst gick jag dit på tisdagen, glad över att jag åtminstone hade ett sommarjobb. Jag såg framför mig att vi skulle skriva anställningsavtal under dagen och att jag förhoppningsvis skulle få någon form av schema. För mig är det en självklarhet att man skriver anställningsavtal, och därför tyckte jag det var märkligt att han inte nämnt någonting om det över huvud taget. Tillslut kände jag att jag fick ta upp det själv, även om det kändes lite dumt. Så på tisdag eftermiddag när vi skulle sluta sade jag typ ”vi får väl skriva någon form av anställningsavtal också?” Då tittade han på mig och smålog lite medans han sade ”vi brukar inte skriva sådant här”. Jag blev så förvånad över hans svar att jag inte visste vad jag skulle säga. Han fortsatte prata och berättade att på deras arbetsplats så litar man på varandra, och då behövs inga avtal. Avtal och kontrakt var tydligen bara till för om man skulle börja bråka eller vara oense i framtiden, och därför fanns det ingen mening med dem såvida man inte hade för avsikt att börja bråka framöver. Han gick verkligen igång på det ämnet och pratade på väldigt övertygande ett bra tag. Han sade visserligen vid ett tillfälle att ”vill du verkligen ha ett så får du det, men…” och så fortsatte han prata och övertyga om varför anställningsavtal var så dåligt/onödigt. Jag är som sagt inte så van vid arbetslivet, och blev alldeles tagen av hela situationen. Så jag bara nickade när han pratade på och sedan gick jag hem. Jag önskar att jag hade stått på mig och sagt att jag ska ha ett anställningsavtal, annars jobbar jag inte hos dig. Men det är lättare sagt än gjort, och han ville verkligen förklara hur dåligt det var med anställningsavtal. Det kändes som att man gjorde honom besviken/irriterad/misstänksam eller något om man ville ha anställningsavtal. Jag har hela veckan tänkt att jag får ta upp det igen, men aldrig riktigt vågat och så har dagarna bara gått. Men nu känner jag att jag får göra något åt det, för han känns inte som en schysst arbetsgivare. Jag har jobbat från 10-18 vissa dagar och ibland nästan ända till kl 19 på kvällen. Det är långa arbetsdagar och trots att jag jobbat hela veckan (mån-fre) så ville han att jag skulle jobba lördagen med, och det utan OB! Jag sade dock efter en stund att jag behövde vara ledig lördag och söndag och det gick han då med på som tur var. Men min fråga är, hur låter detta för er? De har inget kollektivavtal, lägger sig precis på gränsen för minimilönen inom handels, erbjuder inget OB trots att man förväntas jobba sena kvällar och helger, vill inte skriva anställningsavtal, har inte gett mig något schema ännu utan bara löften om att jag ska få ett snart och så vidare. För mig känns det hela lite oschysst, oseriöst och flummigt. Det i kombination med att sommarjobbet ligger på annan ort, och att jag har mycket andra saker som jag egentligen behöver göra i sommar får mig att tvivla på om detta verkligen är ett sommarjobb värt att jobba kvar på. Vad tror ni? Ibland tänker jag att det kanske är för att det är ett rätt litet företag som de inte har kollektivavtal, eller för att han är lite gammalmodig som de ej skriver anställningsavtal, och det är för att han är glömsk som han ej gett mig något schema. Jag vet inte… De har fler anställda, så lönen borde de ju betala ut i alla fall. Annars hade de ju aldrig jobbat kvar, och företaget hade fått dåliga rykten. Jag kanske bara borde jobba kvar och hoppas på det bästa? Eller så står jag upp för mig själv och att jag ska ha anställningsavtal och tydligt schema om jag ska jobba kvar, och att jag ska ha OB om jag jobbar sena kvällar och helger. Annars får de kompensera med att höja timlönen. Kände att jag behövde skriva av mig och be om lite råd. Hoppas ni orkar läsa allt!

Annons:
Dioramabyggare
7/1/18, 11:36 AM
#1

Hej Matilda!

Jag har läst hela ditt inlägg, och det verkar som att din arbetsgivare inte är särskilt seriös. Mitt förslag är att du kontaktar Handels och frågar hur du ska göra.

Du skrev inte hur gammal du är, men här https://www.studentjob.se/aldrar/jobb-18-ar-gammal finns lite information om hur länge man får jobba om man är yngre respektive äldre än 18 år.

Lycka till så mycket, och skriv gärna igen och berättar hur det går.

Mooniq
7/1/18, 11:37 AM
#2

Du ringer till facket såklart. OM du inte skrivit på nåt avtal och tex ramlar och bryter en arm så gäller inga försäkringar. OB är lagstadgat så det ska du ha efter kl 19 (tror jag det är). Ring facket och prata med dom.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Carmarino
7/1/18, 11:53 AM
#3

Håller med Dioramabyggare och Mooniq. När jag läser ditt inlägg så ringer alla varningsklockor högt och tydligt. Det verkar inte vara en seriös arbetsgivare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
7/1/18, 11:54 AM
#4

Jobba inte en sekund till. Jobba aldrig utan avtal.

Kontakta facket och arbetsförmedlingen.

Ary
7/1/18, 12:08 PM
#5

Jag håller med alla ring facket och gå med. 🙂

Matilda.RK
7/1/18, 1:39 PM
#6

Tack så mycket för era svar! Jag ska göra som ni sade och ringa facket i morgon. Jag kollade deras öppettider och de öppnar i morgon bitti! Återkommer om vad de säger.

Annons:
Matilda.RK
7/1/18, 1:41 PM
#7

#1 Stort tack för länken! Jag är 18 år gammal, så vad jag förstår så får man inte jobba mer än 40 timmar i veckan. All tid utöver det räknas då som övertid. Den här veckan har jag arbetat 36 timmar, och då hade jag ändå bara en halvdag på måndagen. Skulle jag jobbat hela måndagen hade jag kommit upp i ca 40 timmar. Dessutom ville arbetsgivaren att jag skulle jobbat igår också, och då hade jag lätt kommit upp i över 40 timmar denna vecka.

Matilda.RK
7/1/18, 1:46 PM
#8

#2 Jag ska göra som du säger och ringa till facket i morgon. Det känns tyvärr inte så bra att arbeta under dessa förutsättningar.

Matilda.RK
7/1/18, 1:50 PM
#9

#3 Jag håller med. Det är mycket konstigheter här och där som gör att detta inte känns så bra. Han känns inte seriös, vilket är synd. Vi får se vad facket säger.

Matilda.RK
7/1/18, 1:55 PM
#10

#4 Ja, det känns inte alls bra att jobba utan avtal. Jag funderar på hur jag ska göra i morgon. Jag vet inte ens vilken tid jag börjar då jag inte fått något schema. Kanske kan jag ringa honom på morgonen och säga att jag tänkt lite i helgen och att jag måste ha ett anställningsavtal om jag ska jobba kvar. När jag nämnde anställningsavtal första gången så svarade han ju att ”det behövs inte för här litar vi på varandra”. Det var ett väldigt konstigt svar tycker jag. Ett anställningsavtal handlar ju inte om att man inte litar på varandra, utan det är så mycket mer. Men han visade tydligt att han inte ville skriva några sådana. Fast jag kanske får stå på mig och kräva ett ändå och se hur han reagerar på det. Undrar bara varför han är så emot anställningsavtal?

Matilda.RK
7/1/18, 1:57 PM
#11

#5 Tack för din kommentar! Jag ska göra så. I morgon bitti ringer jag till facket så får vi se vad de tycker om situationen.

Dioramabyggare
7/1/18, 2:04 PM
#12

#4: ett anställningsavtal innebär ju en del begränsningar för arbetsgivaren. Här https://www.maleriforetagen.se/medlemsstod/anstallning/anstallningsformer/anstallningsavtal/ finns information om det.

Jag tänker det är ganska vanligt att vissa arbetsgivare vill anställa just yngre människor som inte har så stor eller någon erfarenhet av vilka rättigheter de har som anställda.

Stallmima
7/1/18, 4:42 PM
#13

Utan anställningsavtal kan du bli utan lön, arbetsgivaren kan ändra sig om massor som denne sagt. Men lycka till med att prata med facket, de hjälper dig

Annons:
[Thiah]
7/1/18, 4:57 PM
#14

Alltså jag håller med er alla men nog får man väl bli schemalagd mer än 40 timmar en vecka? Själv jobbat inom handels och då med kollektivavtal och har varit schemalagd,vissa veckor, över 40 timmar men sedan haft andra ledigheter senare. Jag har alltså jobbat må-sön en vecka och sedan varit ledig någon vardag veckan efteråt. Men inget av det har ju klassats som övertid. Övertid är om jag måste stanna kvar efter arbetstid? Eller har jag missat nått?

[IdaSoren]
7/1/18, 5:19 PM
#15

Vad gäller lönen så tycker jag att det låter som en rimlig sommarjobbslön, skulle inte säga att något fel har begåtts bara för att man ligger på minimum/ingångsnivå, jobbet är ju inget mer än det så att säga. Samma sak med att få ett schema, sådant där fungerar ju olika på olika arbetsplatser och är inget man automatiskt kan förvänta sig (även om det alltid är bekvämast, såklart).

Däremot skulle jag aldrig ha stannat ens en vecka på en arbetsplats som inte erbjöd kollektivavtal eller anställningsavtal, i synnerhet det senare. I och med att du inte har skrivit på något avtal har du inga rättigheter och inga garantier på att något din chef har sagt kommer genomföras - han kan välja att inte betala ut din lön en månad och du kan inte göra något åt det. Mitt enda tips är därför att byta arbetsplats och ha detta i åtanke när du söker jobb i framtiden.

Honestyisdead
7/1/18, 5:31 PM
#16

För mig är minst veckoschema det minsta man kan vänta sig.

Åsa S
7/1/18, 6:36 PM
#17

Man måste ju få veta hur man ska jobba en tid innan man är ju ingen slav som bara ska förväntas vara beredd att hoppa in närsomhelst, nån månad innan bör man ju ha ett grundschema och blir nån sjuk eller nått händer så brukarchefen fråga vilka som kan tänkas ändra på sitt schema för att allt ska gå ihop. Fast har du inte skrivit på nått så finns det ju inga skyldigheter från nån sida, finns det inga papper på att du jobbar där så behöver du ju inte dyka upp, anställningsavtal är en trygghet både för arbetsgivare och arbetstagare det är ju ett avtal med vilka rättigheter man har + vilka skyldigheter man har gentemot arbetsgivaren

Carrosh
7/6/18, 12:39 AM
#18

Hur har det gått? Har du fått tag i facket?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

MonicaLagerquist
7/9/18, 3:08 PM
#19

Undrar också hur det har gått för dig.

Stolt ägare till fem La permer

Matilda.RK
7/24/18, 11:01 PM
#20

Hej! Här kommer en uppdatering om hur allting har gått! Ledsen att det dröjt så. Det har varit väldigt mycket tankar fram och tillbaka de senaste veckorna om hur jag skulle göra med detta sommarjobb. Jag ringde ju till facket för några veckor sedan och de sade att ett anställningsavtal är det minsta man kan begära. De föreslog att jag skulle säga att jag ville ha ett, och att jag inte jobbar annars. Vid detta laget hade vi inte heller fått något schema, vilket inte kändes så bra. Men några dagar senare så fick vi schema, och då kändes det ju lite bättre. Jag hade ju på detta schemat skriftligt vilka tider jag blivit lovad, så det kändes som en liten trygghet. Dessutom betalades lönen för juni månad ut när den skulle. Så jag fortsatte jobba, och försökte vara glad över att jag faktiskt hade ett sommarjobb. Själva jobbet i sig har varit rätt trevligt och arbetskamraterna lika så. Dock har det fortsatt känts märkligt och oseriöst att vi ej skrivit avtal, att han ej har OB och så vidare. Detta i kombination med att han har visat en mindre trevlig sida av sig själv har gjort att jag mått mindre och mindre bra på jobbet och igår blev det droppen. Schemat vi fått sträckte sig bara till slutet av juli, så jag visste fortfarande inte vilka dagar jag skulle jobba i augusti. Under intervjun hade jag sagt att jag kunde jobba ganska mycket, i princip tills skolan började, men jag har alltid varit tydlig med att jag vill se schema på det först. Jag har fortfarande inte fått något schema för augusti och har därmed inte tackat ja till några specifika dagar under augusti. Förra veckan pratade jag med en arbetskamrat som hade en släkting som gärna ville börja jobba. Med tanke på att jobbet inte blivit som jag tänkt mig, och att jag mått mindre och mindre bra av att gå dit (även om det varit mycket som varit trevligt) så kände jag att det kanske kunde bli en bra lösning att jag slutar och att arbetskamratens släkting tar över. I och med att jag blivit så trött och slutkörd, både fysiskt som psykiskt av långa arbetsdagar och chefens bemötande både mot mig och annan personal så kände jag att jag nog inte skulle orka fortsätta ända till skolstart. I och med att jag ej skrivit på något avtal, inte fått något schema för augusti och så vidare så tänkte jag föreslå att jobba klart nuvarande schema och sedan sluta. Nu hade ju till och med min arbetskamrat sin släkting som kunde ställa upp som ersättare vilket kändes bra. Men när chefen fick reda på detta blev han riktigt arg, började skälla på mig i telefonen, tala om att ”man håller sig till vad man lovar”, ”jag är så jävla trött på folk som gör såhär”, ”om jag var du hade jag varit riktigt rädd om mina första sommarjobb” ”du gör någonting du inte har rätt till” och ”när du gör såhär kan jag absolut inte ställa upp som referensperson” lät det ungefär. Jag hade hört honom behandla personal liknande under hela min tid där så jag var förberedd på reaktionen, men man blir ändå ledsen. Detta var alltså igår. Jag gick hem med en klump i magen som växt och på morgonen så gick det bara inte att komma iväg till jobbet. Jag kände mig dum, skamsen, arg, ledsen, förvirrad. Jag ville inte gå, för jag var rädd att möta honom ensam och att få en utskällning öga mot öga. Därför skrev jag ett sms och berättade att jag blir sen till jobbet och att jag ville vara ärlig och berätta att jag blev ledsen och olycklig över hans bemötande igår och frågade om jag kunde gå redan efter idag i stället för på fredag (då schemat slutade). Detta då jag bara inte orkade mer, kände mig ledsen och illa bemött av hans reaktion och att jag inte ville spendera någon mer tid där. En halvtimme efter mitt sms så ringde han och var än mer otrevlig än igår. Jag hade skrivit att jag var ledsen och inte mådde bra i det här men det brydde han sig inte om det minsta. ”Om du tänker såhär kan du likaväl gå och lämna nycklarna på direkten”, ”jag som ställt upp för dig, bjudit dig på lunch, anpassat dina arbetstider” ”jag har varit jävligt tillmötesgående mot dig och så får jag bara skit tillbaka” ”det finns INGEN som gjort mig så besviken som du”, ”ni arbetare är så skyddade i lagen, men ingen skyddar mig, jag skulle kunna kräva dig på skadestånd nu men det tänker jag inte göra för du är så ung och förstår inte sådant här”, ”det här är så illa skött av dig” och så fortsatte han… Han ville bara förklara hur dålig och dum jag var och att ingen gjort honom så besviken som jag. Det är tungt att ta sådana hårda ord, men på ett sätt känns det skönt att det nu är över. Jag tycker inte det är ok att behandla sin personal hur som helst, säga vad som helst, svära åt dem, och så vidare. Jag förstår om han blir stressad, frustrerad osv om någon vill sluta men det ska han kunna hålla inom sig. Om jag söker sommarjobb framöver ska jag se till att det är seriöst redan från dag ett. Att det finns anställningsavtal, helst kollektivavtal och OB och att man känner att chefen kan lyssna och har respekt för sina anställda. Det blev ett väldigt långt inlägg igen. Har i alla fall fått ur mig det mesta nu. Nu ska jag försöka glömma allt han har sagt och försöka fokusera på att ha ett bra sommarlov.

Annons:
Honestyisdead
7/24/18, 11:16 PM
#21

Vilket psykfall! Gissar att du är långt ifrån den första som lämnat och fått höra precis samma ord. Sådana chefer har inte långvarig personal.

Så skratta åt honom. Det var inte personligt och du har lärt dig vad du ska ha innan du jobbar en minut ens.

Ringer han igen så skratta högt och lägg på.

Stallmima
7/25/18, 9:52 AM
#22

#20  Sådant bemötande är inte acceptabelt som arbetsgivare att göra, skälla ut folk sådär. Hoppas du är mer förberedd i framtiden. Tipsar också om att du kan spela in samtal och spela upp för facket i en situation som denna. Riktigt kränkande att sitta och skälla ut folk  😡  så ska en arbetsgivare inte vara. Lycka till i framtiden!   🌺

Ps. du kan ju tipsa runt hur denna arbetsgivare  behandlar sin personal så det inte kommer någon och handlar i affären   😃

MonicaLagerquist
7/25/18, 12:09 PM
#23

Trist att det blev som det blev.

Men du får ta det som en lärdom till kommande jobb.

Stolt ägare till fem La permer

Matilda.RK
7/25/18, 7:00 PM
#24

#21 Precis! Jag har hört honom göra likadant mot annan personal, och så blir han arg när folk slutar… Inte konstigt att man slutar när arbetsgivaren beter sig så mot en. Det hjälper i alla fall att tänka att det inte var personligt, utan att han behandlar alla så. Nu har jag i alla fall fått en erfarenhet och lärt mig mycket på vägen, så att jag är bättre förberedd inför andra jobb i framtiden. :-)

Matilda.RK
7/25/18, 7:03 PM
#25

#22 Tack ska du ha, och jag håller verkligen med! Det känns verkligen inte ok att ha ett sådant bemötande mot sin personal. En arbetsgivare ska inte bete sig så, det är riktigt oproffesionellt och bryter ned de anställda. Bra tips att man kan spela in samtal, det skulle jag ju tänkt på… Men nu har jag med mig det framöver och vet vad jag ska tänka på i sådana situationer!

Matilda.RK
7/25/18, 7:09 PM
#26

#23 Ja, exakt. Det är så jag får se på det, som en lärdom och en erfarenhet. Jag har ju lärt mig mycket på det här, och det är ju alltid nyttigt att ha med sig denna erfarenhet när man söker jobb i framtiden :-)

drika
7/29/18, 11:45 PM
#27

se till att man har anställningavtal och ob tycker jag! det är viktigt. Sedan får man såklart inte högsta lönen utan erfarenhet, man jobbar sig upp😊 Hoppas du hittar ett nytt ställe där du trivs och allt går rätt till, en chef som säger sådär är inte kul, eftersom inget avtal fanns kan han inte göra ett smack mot dig så du behöver inte oroa dig för det.

Hälsningar

Fredrika

Annons:
Upp till toppen
Annons: