Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 1431 ggr
inthegame
6/22/18, 7:16 PM

Jobba halvtid på dagis

Hej! Min plan är att börja plugga juridik efter studenten. Eftersom jag då skulle flyttat till studentlägenet hade det varit bra med en extra inkomst. 

Då jag har mycket erfarenhet kring jobb med barn undrar jag om ni tror det är möjligt att jobba halvtid (ca 4 timmar/dag) som barnskötare på dagis och plugga juridik samtidigt? 

Uppskattar svar!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
Honestyisdead
6/22/18, 7:59 PM
#1

Ja det går ju om du hittar ett jobb och du kan flytta på timmar.

parsley
6/22/18, 8:22 PM
#2

Ta reda på hur mycket självstudietid juridikstudierna kräver. Är studierna för tidskrävande, så kan det vara svårt att hinna med ett halvtidsjobb vid sidan om.

Honestyisdead
6/22/18, 10:32 PM
#3

Vet inte hur jag läste. Fick för mig att studierna var på halv.

oh-la
6/25/18, 11:10 AM
#4

Halvtid dagtid som förskola innebär blir nog väldigt svårt i kombination med 100% studie. 50% innebär trots allt 20h i veckan, 2,5 arbetsdagar och det kommer troligtvis krocka ordentligt med studierna. Min man jobbade 40%, men skift och som sjuksköterska under sina läkarstudier. Han la alla sina timmar på helger, nätter, annars hade det aldrig gått.

Åsa S
6/26/18, 12:43 PM
#5

Det går nog lättare att kombinera studier och jobb ifall man hittar ett jobb som är på kvällar och helger och inte krockar med studierna

Scorpio97
6/28/18, 10:27 PM
#6

Jag pluggar juridik och har flera klasskompisar som jobbar på sidan av. Vi vet oftast om schemat i god tid innan och har mycket eget arbete som man kan lägga på valfri tid. Så jag vet flera som jobbar dagtid (ingen på just förskola dock), en del jobbar till och med 100% periodvis. Det kräver såklart en del planerande och att prioritera rätt, men det är absolut möjligt med rätt arbetsplats åtminstone. 

Men jag rekommenderar att börja plugga och känna av läget först. Det är väldigt olika hur mycket tid man behöver lägga för att klara studierna. Personligen klarar jag mig bra på CSN och har därför prioriterat en ordentlig fritid framför jobb, för jag tror det är bättre för mig i längden. Men det kan absolut gå bra att jobba på sidan av också :)


//Jessie

Annons:
inthegame
6/29/18, 8:54 PM
#7

Tack så otroligt mycket för alla bra svar!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

inthegame
7/3/18, 6:30 PM
#8

#6 Vad jobbar dina klasskompisar med om jag får fråga? :)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Scorpio97
7/3/18, 7:30 PM
#9

#8 Av dom jag vet är det väl mest klädaffärer, matbutiker eller restauranger. Några är vikarie för lite olika tjänster inom vård eller skola. Säkert något mer jag har glömt också.
Bland eleverna som gått lite längre i utbildningen (jag har precis klarat första året) så finns ju även en del juridk-relaterade extrajobb.


//Jessie

inthegame
7/3/18, 7:35 PM
#10

#9 Tack så mycket! Lite som jag trodde :)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

inthegame
7/3/18, 7:36 PM
#11

#9 En till fråga! :) Vart pluggar du?

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Scorpio97
7/3/18, 7:43 PM
#12

#11 Uppsala :)


//Jessie

inthegame
7/3/18, 7:58 PM
#13

#12 Trivs du bra med programmet? :)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
Scorpio97
7/3/18, 8:12 PM
#14

#13 Ja, det gör jag. Det är ett intressant och roligt ämne, och Uppsala är väldigt fint (bostadsbristen är väl enda negativa). Enda jag inte är helt nöjd med är att vi jobbar i grupp. Man gör alltså en uppgift först själv, träffas med sin "basgrupp" och sedan presenterar man svaret tillsammans på seminarium. Och jag är inte riktigt en grupp-människa. Men det ska tydligen vara det bästa sättet för oss att lära oss samt nyttigt för framtida jobb, så jag litar på det. Sen är det såklart lite stressigt ibland men det är det väl alltid. Som helhet trivs jag bra :) 

Jag pluggade juridik på gymnasiet också, så jag visste redan att jag gillade ämnet även om det såklart är skillnad att studera juridik på universitet jämfört med på gymnasiet.  Men hittills är jag nöjd med mitt val i alla fall.


//Jessie

inthegame
7/3/18, 8:53 PM
#15

#14 Jag läser själv samhäll och är precis klar med första året, Fick bara An och Bn i betyg, men är orolig över att betygen inte kommer räcka ändå :(. Kommer oavsett att kämpa på då jag är övertygad om att juristprogrammet är ett program för mig! Är inte heller en grupp-människa, men det får jag väl lösa ändå. Är det mycket obligatorisk tid generellt? Och hur mycket pluggar du på en vecka?

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Scorpio97
7/3/18, 9:33 PM
#16

#15 Bra betyg är inte enda sättet, jag kom in tack vare högskoleprovet :)

Om jag ska ta en genomsnittsvecka för förra terminen så hade vi seminarium på 2 timmar styck, två basgruppsmöten på 1-3 timmar styck och en föreläsning på två timmar, dock ej obligatorisk. Men det är inte inte jämt fördelat på veckorna. Vissa veckor har man fyra föreläsningar men bara ett seminarium, andra har man inga föreläsningar osv. 

Jag vet faktiskt inte hur mycket tid jag lägger på självstudier. Det varierar väldigt mycket beroende på hur veckan ser ut, vilket område vi håller på med, hur seminarium-uppgifterna ser ut, hur mycket det är att läsa, om det är uppsats som ska in också osv. Jag har dessutom sjukdom (kronisk huvudvärk) så vissa veckor orkar jag inte göra mer än absolut minsta möjliga. Dagarna jag mår bättre pluggar jag mer. Så jag har faktiskt ingen aning om hur mycket jag lägger i snitt. Men lärarna brukar rekommendera att ligga så nära 40 timmar i veckan som möjligt, eftersom det är just heltidsstudier.  

Sen är det ju olika på olika terminer också.


//Jessie

inthegame
7/3/18, 9:41 PM
#17

#16 Tack för utvecklat svar! Självklart kan man komma in på andra sätt, men tror inte HP är min grej så försöker satsa på betygen i första hand. Låter inte som allt för mycket obligatorisk tid, men viktigt med ett flexibelt jobb! Jobbigt men huvudvärken :( Förtsår att studierna blir jobbiga då! Känner mig relativt van vid att plugga runt 40 h i veckan, så hoppas på att det inte blir ett allt för stort hopp.

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Upp till toppen
Annons: