04. Yrken

Fysiskt aktiva jobb

2018-04-19 11:06 #0 av: The_snow_falls

Hej all :)
Jag försöker komma på fysiskt aktiva jobb. Kommer just nu bara på hundrastare och brevbärare. När jag tänker fysiskt aktiva så tänker jag yrken dör man rör sig mkt rent motionsmässigt :)

Anmäl
2018-04-19 11:17 #1 av: Sindri

PT, gymnastiklärare (beror iofs lite på vilken typ av lärare man är), trädgårdsarbetare, sophämtare (vissa om råden, en del kör mest bil), arborist.

Anmäl
2018-04-19 11:30 #2 av: Huygens

Hemtjänsten, där behöver man röra sej även om man inte springer. Rörläggare och kabeldragare, men kräver kanske utbildning. Även visst byggnadsarbete, t ex cementgjutare när dom lägger golv, sätter ut armeringsjärn och fyller väggar. Takläggare och ventilationsinstallatörer. Asfaltsläggare, men dom jobbar mest på sommaren. Cykelbud, fast dom finns mest i storstäderna. Skogsavverkare, -röjare när det görs manuellt och kanske skogsinspektörer som måste gå runt och titta på träden och ifall det är översvämning någonstans. Brandbekämpare. Vissa jobb där man måste lossa och lasta en massa gods och paket. Blästringsarbetare.

Vissa av dom jobben kanske man står still och mest jobbar med överkroppen. Kan man få jobb som siminstruktör kan det ge motion för hela kroppen. Det finns många nysvenskar som gärna vill lära sej simma och inte riktigt haft den möjligheten i ursprungslandet.

Fjällguide och golftränare, kräver dock lite förmågor och bra kundunderlag. Golfcaddie får ju gå en del och släpa på klubborna. Trädgårdsanläggare och träd-/buskbeskärare.

Flyttpersonal, det finns vissa storföretag som hela tiden flyttar kontorsutrustning mellan olika bolag och lokaler, det tar dock på armbågar och knän.

Ha ha, vet ej om jag kom på något bra. Föda för tanken möjligen.

Anmäl
2018-04-21 05:26 #3 av: sp0ngeb0b

Fastighetsskötare, byggarbetare och liknande jobb är ofta fysiskt med mycket lyft osv. Känner en som jobbar som fastighetsskötare, där ingår allt möjligt som att bära diskmaskiner in i lägenheter, klippa gräs, rensa ogräs, kratta och massa sånt kul så det kan ju bli rätt så fysiskt. 

Förutom brevbärare finns ju också tidningsbud som har liknande uppgifter.

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2018-04-22 20:39 #4 av: Åsa S

Systembolaget, det är rätt många kartonger som lyfts (12-15kg väger de ofta) + flaskor, vi fyller på hyllorna mellan 7-10 och snabbt måste det gå det är många som inte alls klarar av det tempot vi ofta har, det är som ett supertufft fyspass som är 3tim långt så svetten rinner verkligen. Sedan under dagen rör man sig hela tiden, man går runt och hjälper kunder, hämtar saker på lagret, tar emot pallar på lagret etc.

Anmäl
2018-04-26 06:01 #5 av: Halvdansken

Polis, brandman, sjuksköterska, militär, lantbrukare, målare, snickare, servitör....

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.