Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 2381 ggr
Carrosh
2018-03-21 15:57

Får de verkligen göra så?

Min sambo timvikarierar som fritidspedagog på en kommunal skola. Vi väntar barn som är beräknat denna helg, något som kollegorna på hans jobb känner till.

Tidigare denna vecka blev han inbokad för två arbetspass nu mot slutet av veckan (tors och fre), men idag ringer de och avbokar och säger att "vi vill vara säkra på att vi har en vikarie, så vi har fixat en annan vikarie". Han får alltså inte komma och jobba - för att det finns en risk att vår bebis kanske tittar ut någon av de dagarna (det är ju inte ens säkert). Nu kommer de alltså troligtvis inte ens att ringa in honom att jobba förrän bebis är ute och han haft sina tio pappadagar.

Får man verkligen göra så här? Avboka någon för att det kan finnas en risk att han blir pappa just de dagarna?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Maria
2018-03-21 16:03
#1

Jag hittade detta svaret men det är för kommunalanställda.

https://www.ka.se/far-arbetsgivaren-avboka-mig

Har bör i vilket fall som helst kontakta sitt fack tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Katti
2018-03-21 16:06
#2

Jag ska inte påstå att jag vet, men på mitt jobb är det så att man "äger" sina pass i 14 dagar. Så är det inom 14 dagar kan inte arbetsgivaren ändra i tider eller dagar. Längre fram kan det ändras.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: