Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1651 ggr
kalenkeep
2017-12-20 23:28

timanställning

Hej!
Jag jobbar på ett bokbinderi började med praktik i 3 månader sen efter praktiken fick jag timanställning men problemet är att jag har jobbat som en timanställd snart i 3 år och jag har inte fått skriva på några papper och är jag inte schemalagd när jag jobbar. Sen om jag inte kan jobba nån dag då säger jag till chefen några dagar innan så han vet om det men sen glömmer han bort det och ringer mig och skäller ut mig. 

vad är det jag borde göra åt dom här sakerna?

Annons:
Åsa S
2017-12-21 13:55
#1

Gå med i facket ifall du inte är med  + du måste ha ett anställningsbevis utan det finns det inget bevis för att du är anställd det ska stå hur mycket du ska jobba, vad du är anställd som etc.  även om man bara jobbar lite extra 1v SKA man ha ett anställningsbevis. Både du och chefen måste få till nått avtal så ni båda får det bättre ex. brukar det inte vara ok på de flesta arbetsplatser att bara säga några dagar i förväg att man inte kan jobba utan de flesta måste ansöka om ledighet alt. fixa det själv genom att byta pass med en kollega. Är du med i facket kan troligtvis de hjälpa både dig och din chef att skriva ett anställningsavtal + hjälpa till att se så ni båda har koll på era rättigheter och skyldigheter.

m2studio
2018-03-18 13:42
#2

Du har jobbar i 3 år och fick betalt förstås. Då Arbetsgivare har betalat ut din del av skatt och hans arbetsgivaravgiften också. Du ska då då kolla med skatteverket att han verkligen betalar din skatt och sin egen avgift, bara för säkerhetsskull.

Angående problemet tycker du att ska emaila till din chef om dem lediga tider ni kommer överens och efter överenskommelsen om den bestämde tiden då email igen och ex. tackar för det och skriva i emailet om eran överenskommelsen också.

Detta blir ett officiellt konversation som är accepterat i alla myndigheterna. Din chef inte glömmer så ofta heller och när han glömmer då du kan påminna honom och hänvisar till emailet som först du begära ledighet och i andra email bekräfta hans godkännande.

Att du inte har avtal är inte problem, eftersom om du kollar det som jag skrev i första rader att han har betalat skatt och avgifterna då bevisar att du jobbar där och igen jobbar någonstans utan nån form av överenskommelse, även muntligt som kan räknas som avtal. Förstås om du förstärka dig  med ett skriftligt avtal är bäst.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Upp till toppen
Annons: