Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 1435 ggr
Pepparkakan
2017-11-12 20:03

Skådespelare

Hej!

Jag är 13 år och går alltså i sjuan och har blivit så otroligt intresserad av skådespeleri, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att nå min dröm. Jag har aldrig gått på teater eller liknande, men jag tror att jag har en naturlig talang. Mitt mål är att bli skådespelare i USA. Jag har blivit väldigt inspirerad av framgångsrika svenska skådespelare som Alexander Skarsgård och Alicia Vikander.

Men hur ska jag göra för att nå dit? Jag skulle kunna plugga på "teater-college" i USA när jag bli äldre, men vad ska jag göra tills dess? Ska jag gå skådespelarkurser, vara statist eller börja på teater helt enkelt? 

 Jätte tacksam för svar!🙂

Annons:
Annielle
2017-11-12 20:13
#1

Ja, det låter ju som en bra början att börja med att spela teater, senare kan du ju gå kurser och till exempel välja en estetisk inriktning på gymnasiet med teater.

Visst kan du testa att vara statist om du vill, men räkna inte med att det leder till skådespelaroller bara, ofta får man inte ens säga repliker (har varit statist några gånger när jag var yngre)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
2017-11-12 20:15
#2

Gå estet/teater på gymnasiet när du når dit, och tills dess se om ni lokalt har några dramagrupper som du kan gå med i. Efter gymnasiet finns det olika högskolor att söka sig in till för att studera teater/drama, dock är det otroligt svårt att komma in på dem så du får räkna med att jobba hårt. Konkurrensen är stenhård. Det vet jag från vänner som sökt samma drömmar. Tills vidare kan du även se om du kan söka till diverse reklamfilmer eller liknande som statist, då med målsmans godkännande och hur man gör det vet jag inte riktigt men går säkert att googla sig fram rätt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2017-11-12 20:18
#3

Som jag skrev i en annan tråd gällande detta så behöver man vara på rätt plats vid rätt tillfälle och ha en oerhörd talang. Har själv spelat teater av och till sedan jag var 9 år. Bara för att det är kul och improvisation är det som är roligast. Då får man verkligen arbeta med hjärnan. Så skulle säga att du borde börja testa med att spela teater först innan du ger dig på skådespelare. Det är mitt råd. För vissa kan ha talang men en himla scenskräck

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Linn Is The New
2017-11-12 20:22
#4

Så kul att du följer dina drömmar! Helt fantastiskt. 

För att börja kan du: 

  • Börja på teater.
  • Söka som barnmodell (om du vill synas lite extra!) 
  • Bli statist och börja i reklam eller liknande.
  • Söka för att göra voice-over (dubba barnprogram/filmer)

Men du måste vara redo att du kanske måste arbeta arslet av dig för att synas eller bli något större. Det är så sjukligt stor konkurrens att det är svårt, och de som letar skådespelare letar alltid efter något unikt eller något som står ut. Det kan alltså ta år innan du blir upptäckt, och man kommer inte undan utan att ha gråtit och varit nära på att ge upp. Men jag hade gått in på sidor som statist.se, för att börja leta jobb direkt. 

Man får komma ihåg att man måste börja någonstans. Alltså kan det första du gör är att vara med i apotekets reklam om hälsa typ. Om du är intresserad av modell också, så finns det massor av välkända företag som söker barnmodeller.                           Det som kan vara krävande är att folk kommer kritisera dig för det du gör, hur du ser ut och så vidare. Man måste vara  väldigt tuff, och detta förekommer inte bara  i modellernas värld. Nu är du väldigt ung, men bli inte förvånad om du blir avisad för att du inte har jätte raka fina tänder eller någon speciell hårfärg. Alla filmer söker olika utseenden och har olika krav, och därför är det bäst att börja med reklam först. De har inte lika mycket krav. 

Till los angeles kommer det flera hundratusentals  människor varje år för att skapa ett liv där som skådespelare och att bli världskända = det är sällan någon lyckas i längden. MEN man får aldrig aldrig aldrig ge upp! 

Jag hade dock sett teater mer som en hobby, då det är väldigt svårt att synas från en liten lokal teater förening. Visst går det, men jag skulle säga att du har större chans att go hard direkt om du känner dig redo för det. Skådespelar kurser finns även för yngre, det ger dig en bättre chans att utveckla dig. Men att börja kostar pengar också, det får man tänka på. Det kan skjuta i höjden. 

Vad vill du gå på för gymnasium kan spela roll. Men du får tänka såhär= att en stadig utbildning ska alltid komma först ifall något händer. Du har några år att tänka på det. 

Lycka till! Hoppas mina ord inte var för hårda, ville bara att du skulle höra sanningen direkt.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Upp till toppen
Annons: