Annons:
Etikett04-yrken
Läst 3746 ggr
ak1895
9/29/17, 8:55 PM

Tips på yrken?!

Jag känner mig helt vilsen i fråga om det här med vad man egentligen vill göra av sitt liv, så kanske något här med jobberfarenheter inom följande områden kunde ge mig lite tips på utbildningar/yrkesmöjligheter: Film Foto Djur Natur Filosofi Skrivande Träning

Annons:
sp0ngeb0b
10/23/17, 5:12 PM
#1

Du kan ju alltid bli fotograf, men det är väldigt svårt har jag hört. Du kan jobba inom filmbranschen med olika tekniska uppgifter, t.ex. ljudteknik och kamerateknik i TV och filminspelningar. Du kan plugga massvis med filosofi på universitetsnivå och sedan bli forskare (om det nu går? haha, kanske finns något liknande annars) och undervisa på föreläsningar. Gymnasielärare i filosofi. Författare eller journalist, finns program för detta på folkhögskola tror jag. Instruktör på gruppträningspass, personlig tränare, sjukgymnast, simlärare.

ak1895
10/27/17, 4:19 PM
#2

Tack för svar! Det du skrev om föreläsningar lät intressant, kan man försörja sig på att hålla i föreläsningar eller dylikt, finns det liksom yrken inom denna kategori??

ak1895
10/27/17, 4:19 PM
#3

Tack för svar! Det du skrev om föreläsningar lät intressant, kan man försörja sig på att hålla i föreläsningar eller dylikt, finns det liksom yrken inom denna kategori??

sp0ngeb0b
10/27/17, 6:55 PM
#4

Ja, alltså med föreläsningar syftade jag på undervisning inom universitet och högskola. Där har man ju oftast föreläsningar som undervisning. De som jobbar med sådant är ju de som pluggat väldigt många år inom ett visst ämne och en del forskar även inom ämnet. De är ju då professorer eller typ lärare/liknande och är anställda av universitetet/högskolan.

Sen kan man ju föreläsa om annat också, alltså enskilda föreläsningar som kanske privatpersoner eller företag går på. Men då är det nog vanligast att vara frilansande, kanske att man skrivit lite böcker eller något annat som gör att folk tycker det är värt att lyssna på en. Men för att kunna försörja sig på sådana föreläsningar får man nog vara riktigt bra på det man gör.

tlover
10/27/17, 10:36 PM
#5

Om du vill testa och se om att föreläsa är något för dig så skulle du kunna prata med ett studieförbund, det var så jag började föreläsa för dryga 10 år sedan. Det är faktiskt en (ytterst liten) del av inkomsterna i mitt företag.

Faktiskt så tänkte jag "webbshop inom natur och träning" då jag såg ditt första inlägg.

Foto, film och skrivande har du jättemycket nytta av när det gäller marknadsföring, särskilt på sociala medier. men det är också viktigt när du bygger din sajt.

Djur, natur och träning kan helt enkelt vara det du säljer. Det säljer nu bättre om du är passionerad med det du säljer.

Det enda jag inte riktigt kunde få att passa in var väl filosofi även om det säkert går att väva in där också.

Men det är ju mycket jobb att driva ett företag så det är ju inte för alla heller. Det positiva med just en webbshop är att det går i många fall att börja i liten skala vid sidan av ett annat jobb (som ger pengar, för förmodligen kommer du inte bli rik som egen företagare, antagligen inte ens högre medelklass om ens den lägre medelklassen)

l'm back

ak1895
10/30/17, 11:53 PM
#6

Så himla intressanta och nyttiga inflikningar ni har! Känner mig väldigt inspirerad haha, tack så mycket!! :)

Annons:
drika
11/23/17, 10:19 AM
#7

Film
Foto , fotograf , reklam osv
Djur , butik, veterinär, husdjursagronom, utökad djursjukskötare
Natur
Filosofi
Skrivande , tidningar, gå kurser på universitet
Träning, gym tänker jag på, personlig tränare, dietist osv

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: