Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 7554 ggr
Mia-45
2017-09-24 17:00

Jobba som Medicinsk Sekreterare utan utb.

Hej på er. 

Jag undrar som rubriken säger: Att jobba som medicinsk sekreterare utan utbildning. Får man detta?
Är det inte krav att man måste ha den utbildningen om man ska sitta och skriva i journaler?
Nån som vet?

Annons:
parsley
2017-09-24 17:58
#1

Det finns ett antal sk legitimationsyrken som man måste vara legitimerad för att få utöva. Medicinsk sekreterare verkar inte höra till dem.  

https://www.framtid.se/yrke/legitimationsyrken

papa-bear
2017-09-24 22:47
#2

jag tror inte det behövs en legitimation för att arbeta som med. sek. men tittar man på utbildningen så är den omfattande. 2 år och då ingår det här:

Anatomi, hälsa och sjukdom samt ergonomi 50 yh-p
Arbetspsykologi och arbetsmiljö 20 yh-p
Ekonomi och statistik 15 yh-p
Examensarbete 20 yh-p
Hälso- och sjukvårdsjuridik 30 yh-p
Kommunikativ svenska 15 yh-p
Kultur, etik och genus 20 yh-p
LIA 1 Hälso-och sjukvårdsorganisation 5 yh-p
LIA 2 Yrkesanpassad dokumentation 45 yh-p
LIA 3 Vårdadministration och verksamhetsutveckling 50 yh-p
Medicinsk dokumentation, yrkesanpassad datakunskap-säkerhet 50 yh-p
Medicinsk engelska 15 yh-p
Medicinsk terminologi 40 yh-p
Organisation och arbetsliv 15 yh-p
Sjukdomsklassificering 10 yh-p
Summa: 400 yh-p

så att jobba med det utan att ha det här med sig, om man inte har likvärdig erfarenhet, är nog svårt. jag minns att på 1990-talet avvecklade de läkarsekreterar-jobbet, med samma effekt som polisen fick när de var tvungen att skriva sina rapporter när de skickade hem den civila personalen som skötte det här, mindre tid för patienter för läkare och mindre tid för att banka bus för polisen, så åtminstone buset blev gladare, men inte patienterna.

Mia-45
2017-09-25 09:57
#3

Varför jag frågar om det här att på min förra arbetsplats så hade vi en medicinsk sekreterare som inte hade nån utbildning på detta. 
Jag anser att det är så viktigt att det blir rätt skrivet i journalerna så en utbildning på detta skulle vara ett krav. 
Men men…det är bara vad jag tycker.

Aleya
2017-09-27 18:31
#4

Vissa hade inte utbildning inom detta förr. Det är väl mer först nu man använder sig av yh för att få folk inom detta yrket. Om jag minns rätt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Lilyz]1
2017-09-28 19:00
#5

Jag jobbar som medicinsk sekreterare (är utbildad) och på de arbetsplatser jag har varit har man inte fått jobba utan utbildning mer än ex. vikariat under tiden man utbildar sig. Hade man inte behövt utbildning hade det inte varit så stor brist på sekreterare som det är idag. Däremot är det bara själva journalskrivandet som det behövs utbildning för, finns några som arbetar med andra administrativa uppgifter som inte har utbildning. 🙂

Mia-45
2017-09-29 18:42
#6

Så Lilyz….om jag fattar dej rätt. Så om man ska skriva in i journalen tex det läkaren har på diktafonen, så måste man ha en utbildning?

Annons:
[Lilyz]1
2017-09-30 11:35
#7

#6 Ja, på de ställen jag varit så är det så i alla fall. Kanske kan skilja sig mellan olika landsting och vårdgivare. Jag har både jobbat för landstinget (på några olika ställen) och nu för en privat vårdgivare och det har varit samma på de ställena.

Mia-45
2017-09-30 11:38
#8

#7

Ok. Jag har jobbat åt en privat inom Landstinget. Och där satt det en och skrev i journaler utan någon som helst utbildning. 
Alltså det läkaren hade dikterat som skulle skrivas in. 
Tycker det är konstigt att man kan få kalla sej för Medicinsk sekreterare när man inte ens har den utbildningen. För det anges ju när man skriver i journaler vad man jobbar som.

pompido
2017-11-06 16:51
#9

Vad jag har förstått så måste man ha en utbildning och de som inte har utbildning är oftast gamla människor som började jobba innan det blev krav på utbildning.

Upp till toppen
Annons: