Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3158 ggr
hanna-jo85
2017-09-02 22:01

Hur många timmar i sträck?

Har precis börjat på mitt nya jobb som personlig assistent. Vi har nu 24 timmars pass med några timmar sovande jour på natten. Men nu ska dom ändra schemat. Nu vill dom att vi ska jobba 24 timmar vaken tid. Känner att jag kommer vara ett vrak om jag ska hålla mig vaken så länge. Särskilt på helger då förskolan är stängd och jag sedan måste hem och ta hand om min dotter på 15 månader.. Vi ska ha möte angående denna schemaförändring nu till veckan. Men vill gärna veta lite vad lagen säger innan.

Annons:
Maria
2017-09-02 22:02
#1

Vad säger facket?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hanna-jo85
2017-09-02 22:25
#2

Har inte hunnit ringa dom än. Fick nyss reda på det.

Huygens
2017-09-02 22:34
#3

Du kan arbeta 13 timmar i sträck inkluderat raster. Svensk lag. Riksdagen (länk).

"Alla arbetstagare skall ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila)."

Stallmima
2017-09-03 22:23
#4

Säger som ovan, ring facket  (hoppas verkligen du är med)  Och arbetsgivaren måste ha bra grunder att införa ett sådant skift. Sen är du faktiskt undantagen från mycket eftersom du har väldigt små barn som gör att du inte kan arbeta vissa tider. Sedan kan du propsa på att säkerheten i och med dessa långa skift inte är bra

Madde
2017-09-13 07:10
#5

#0: Hur har det gått för dig? 

Man kan eventuellt göra undantag gällande dygnsvilan beroende hur det ser ut med ditt kollektivavtalet på din arbetsplats.

Som de andra säger så rekommenderar jag dig att kontakta ditt fackförbund.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

vallhund
2017-10-22 13:25
#6

#3 Det kan avtalas bort. Polis, ambulans o räddningstjänst har ofta 24 timmars pass, för att inte tala om läkares jourtjänstgöringar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Honestyisdead
2017-10-22 14:03
#7

Och tex personliga assistenter.

Upp till toppen
Annons: