Annons:
Etikett07-anställningsintervju
Läst 4959 ggr
teezan
2017-08-09 14:24

Gruppintervju?

Någon som har varit på en gruppintervju och vet hur dessa funkar? Är det som en vanlig intervju men att man är flera som svarar på samma frågor, eller måste man vara snabb på att svara för att "sticka ut och ta för sig" ? För mig känns detta fenomen väldigt främmande. Företaget i sig har ganska dåligt rykte så jag är faktiskt otaggad på just detta jobb som det är, och det här med gruppintervju gör det inte bättre..

Annons:
Riesen
2017-08-09 15:03
#1

Hade gruppintervju för runt 5 år sedan. Det som gjordes var att vi först samlades i grupp. De gick igenom en del saker såsom information om företaget och vad tjänsten innebär. Sedan satt vi och väntade medan de tog in oss en och en för en snabb intervju.

teezan
2017-08-10 19:32
#2

#2 hoppas det är en sån. Har läst om intervjuer där man sitter i grupp och ska "göra reklam för sig själv" inför varandra och intervjuaren. Skulle kännas obekvämt, man är ju nervös som det är.

ElisabethB
2017-08-11 22:09
#3

Har varit på gruppintervju själv nyligen och det var som #1 beskrev. Utöver vad som redan är nämnt tror jag de ville få en bild av hur vi samspelade med andra.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

sp0ngeb0b
2017-08-14 13:14
#4

Jag har varit på två gruppintervjuer, båda hos samma företag men i olika städer, och det var inte alls så som #1 och #3 beskrev. Det var en stor grupp om kanske 20 pers eller något, som sedan delades in i smågrupper om 4 pers. I dessa smågrupper skulle man sedan sitta och diskutera olika frågor och sedan presentera dem för alla. Sedan gick vissa vidare i processen och fick en "egen" intervju.

teezan
2017-08-15 14:54
#5

Det var en gruppintervju med en annan sökande. De två som intervjuade var trevliga och vi fick olika "case" att svara på, och något rollspel med hur vi skulle lösa ett "scenario" som skulle kunnauppstå. Det var inte så märkvärdigt faktiskt, och jag var inte alls nervös, trots allt. Går man vidare blir det ytterligare intervju, men en enskild sådan.

Mia-45
2017-08-17 11:04
#6

Jag vart på en sådan för ca 4 år sedan. 
Kan förstå att de vill se hur man är i en grupp. Vi fick marknadsföra oss själva i denna grupp och meningen var väl att man skulle sticka ut lite. Jag vet inte…

Men det kändes inte alls bra. Jag hade kanske velat säga saker som jag inte ville att nån annan skulle höra. 
Tog ca 2 timmar med denna grupp. Sen skulle man få svar om man fick jobbet eller inte. Alltså ingen egen intervju eller nåt. 
Kändes mest som att de ville spara in tid på att göra så här. 

Men det kändes obekvämt. Jag är ändå inte den som är rädd att prata inför en grupp.

Annons:
Soligajag1
2017-09-10 11:33
#7

Jag va på en Grupp intervju i förra veckan, Restaurangenheten .

Vi va 8 st . Alla från olika åldersgrupper och nationalitet .

Först presenterade sig Chefen , sedan va det en till / personalansvarig . 

Dem berättade om företaget , hur det fungerade och om företaget i sig. 

Sedan fick vi presentera ss en i taget , men i samma rum.  Sedan ställde dem frågor och vi fick svara så gott vi kunde.  

Mycket trevlig intervju , tyckte jag . 🙂

HH 🙂

[gol199]
2017-11-27 18:55
#8

ska på en arbetsintervju snart och de skrev att det ska vara tillsammans med en annan som söker, så blir det som en gruppintervju då?

Kathmandu
2017-12-05 14:16
#9

Jag var på en på arbetsförmedlinge, den var bara att ställa sig i kö, och så tog de oss en och en.

drika
2017-12-15 20:48
#10

Gruppintervju är bra, har vart på det. vi var en grupp och fick frågor att diskutera. Då kan dem observera vilka som tar för sig och inte är rädda för att prata i gruppen och ta bort dem som är tysta direkt, bra knep!

Hälsningar

Fredrika

sp0ngeb0b
2017-12-16 12:49
#11

#10 Om det är bra eller inte beror ju förstås på vad det är för jobb man har sökt. Jag som har väldigt svårt för att ta för mig i en grupp, speciellt med helt nya människor, tycker sådana gruppintervjuer är hemska. Har varit på 2 st så jag vet. Söker man ett jobb där det inte krävs att man kan ta för sig och vara social är det ju trist att bli bortsollad bara för att man inte kan ta för sig.

Upp till toppen
Annons: