Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 2665 ggr
[memoirsofaclone]
2017-08-03 21:57

matematik och engelska

Jag gick ut gymnasiet detta år och har inte haft dessa två ämnen på två år nu. Saken är den att just matte och engelska har målats upp som de absolut viktigaste ämnena av både föräldrar, lärare och även samhället. Självklart har jag haft problem med båda, och behövt kämpa med dessa. Men för vad? Matten har jag absolut ingen användning av, när använder man ekvationer osv i vardagen? Jag har glömt i princip allt förutom grunderna, det som faktiskt spelar roll. Det jag kommer ihåg är ju det man faktiskt använder, men 90% av det man gör på matten verkar inte spela nån roll alls. Sen engelskan. Ok, den är ju såklart bra att kunna, men är den verkligen så viktig som det sägs? Just vi i norden är av nån anledning bäst på engelska i världen efter de länder som har engelska som förstaspråk. Men har man egentligen nån nytta av engelskan i resten av världen? Största delen av världen är faktiskt inte alls så bra på engelska. Det är nog snarare att just vårt samhälle är väldigt ''anglofierat'', eller kanske snarare amerikaniserat.  

Så varför tjatar alla om dessa två ämnen? Jag tror själv att samhällskunskap, historia och naturvetenskap är 100 ggr viktigare (och intressantare), men dessa är det ingen som pratar om.

Annons:
-Aida-
2017-08-03 22:24
#1

Som jag fått det förkalrat så tränar matte upp problemlösning vilket mer avancerade jobb kräver.
Engelska kan jag tycka är vitkigt just för att så mycket är på engelska i vårat dagliga liv, internet, manualer, spel, innehållsförteckningar, filmer, information man söker finns det så mycket mer utav när man läser det på engelska.
Att inte behöva vara beroende av det svenska språket då engelska är så vanligt kan jag tycka är skönt då det kan vara drägligt att hitta något på svenska i manueler eller förpackningar. Det är också bredare utbud på filmer om man kan engelska just för att man blir inte beroende av undertexter på Svenska.

tlover
2017-08-03 22:24
#2

Jag använder ekvationer i vardagen då och då. Mest för att ekvationer är lätt för mig så därför använder jag det.
Dessutom så behövs en hel del matte när man räknar ut startbudget osv

Min man började räkna matte igen då han utbildade sig till permakulturdesigner då det behövs för att tex veta hur mycket utsäde/plantor som ehövs på ett visst område, räkna på hur stora ytor är (för att tex räkna ut kostnaden för att ändra den ytan) osv osv. Samma när han utbildade sig till bilsadelmakare så krävdes det endel matte även om den matten är på ett lite annat sätt än i matteboken.

Så det beror dels på dina intressen och dels vad du vill arbeta med och ha som hobby. Bissa jobb behövs inte matte alls medan i vissa jobb behövs det.

Samma med engelska. Ska du arbeta på ett lager med bara svenska kunder/grossister så behövs kanske inte så mycket engelska men ska du jobba som tex servitris så kan det mycket väl behövas. Även där kan också intressen spea in, jag och min man gillar tex att se film och all är inte textad och den som är textad är sällan bra textad, en hel del av handlingen kan falla bort om man inte förstår engelska.

Men visst nog överlever du utan varesig matte el engelska

l'm back

lizton
2017-08-03 22:58
#3

Föratt få läsa på universitet krävs att du har godkända betyg i två kurser engelska. Både engelska 5 och engelska 6. En del av litteraturen  och föreläsningarna är på engelska på universitetet.  

Även om du just nu kanske inte tänker läsa vidare på universitet, så kan du ändra dig om några år. Jag vet en som ville söka till förskollärareutbildning, men var inte behörig då hen inte hade läst engelska 6. Ångrade sig. Man kan läsa på komvux förstås, men det är mer krävande eftersom det idag är så mycket självstudier på komvux. Ungdomsgymnasiet har fler lärarledda lektioner än vuxenutbildningen.

[memoirsofaclone]
2017-08-04 01:39
#4

#3 Har betyg C i eng 5 och 6, så det gick ju helt ok, hade mer problem förut, typ i grundskolan. 

Jag ifrågasätter mer själva grejen, att det ska vara så viktigt. För som tidigare nämnt så beror det ju främst på vad man vill jobba med. I sånna fall finns det ju fler världsspråk, kinesiska t ex, talas av över 1 miljard, ryska talas i östeuropa och stora delar av asien. Arabiska talas i MÖ och nordafrika. Spanska i hela syd- och mellanamerika osv. 

Tycker att många helt enkelt överdriver betydelsen av just matte och engelska, samtidigt som andra ämnen hamnar i skymundan. Sen är jag såklart lite sur för att jag råkade ha svårt för just dessa ämnen😎 de tog upp en väldigt stor tid av skolarbetet men sen inser man att man inte ens har nytta av dem i proportion till hur viktiga de sägs vara.

Maria
2017-08-04 08:20
#5

#4 Man kan inte riktigt jämföra som du gör. Hur många som talar språket har inte lika stor betydelse som i detta fall spridningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

lizton
2017-08-04 11:33
#6

#4 Fint och bra betyg!

Ytterligare en orsak att läsa engelska och matte är att man ska kunna hjälpa sina barn. När/om du får barn i framtiden är ditt stöd ett av det  viktigaste för att ditt barn ska lyckas i skolan. Det är jätteviktigt idag och kommer att vara jätteviktigt i många år framöver pga den stora lärarbrist som finns nu och som kommer att öka. 

Bristen är extra stori Ma/No-ämnen och risken är stor att dina ev framtida barn inte kommer att få en utbildad lärare, utan mötas av flera olika vikarier med skiftande kunskaper. Du som förälder kanske kan mer matte än vikarierna.

https://www.svt.se/nyheter/val2014/foraldrarnas-utbildning-bakom-barnens-skolresultat

Annons:
Halvdansken
2017-08-07 19:06
#7

Vad vill du jobba med?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hayabusa]
2017-08-08 11:19
#8

Engelska är sannolikt det vanligast förekommande 2:a-språket (globalt), vilket ställer just engelska i en särställning. Min erfarenhet är att det är en klar bonus att kunna ett eller flera främmande språk. För min egen del har det hjälpt mig oerhört mycket och öppnat många dörrar.

[Thiah]
2017-08-13 08:47
#9

#0 Men när använder du historia i ett vanligt arbete? Om man nu ska jämföra så? I de serviceyrken jag jobbat inom så har engelskan varit det ämne från skolan jag använt mest.

Maria
2017-08-13 08:48
#10

Jag håller med om att just engelskan har varit viktig för mig.

I mitt nuvarande jobb så är engelskan helst nödvändig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TheaV
2017-08-16 23:05
#11

Jag jobbar på fabrik och alla våra system och program är på engelska, har haft flera äldre som börjat på vår avdelning som fått be om förflyttning för att de inte kunnat förstå tillräckligt mycket av det som står.

Sarah
2017-08-21 21:40
#12

Engelskan är ett världsspråk och jag har svårt att se hur din generation ska ha bra förutsättningar utan engelskan. Det handlar om så mycket mer än hur många som pratar engelska idag. Att prata bra engelska är frihet att ha lättare att välja det liv man själv vill ha. Matten, det handlar om att tänka ur ett problemlösarperspektiv. Jag undervisar i matte på universitetet och jag häpnar över hur dåliga vissa är (ekonomer) de som inte har grundläggande matte får svårt att klara utbildningar, de har svårt att se lösningar, de har svårt att se samband mellan enkla saker i vardagen. Det kan vara lätt att när man är ung tro att man inte behöver matte och engelska för att klara jobb i framtiden, men du har förhoppningsvis ett långt liv framför dig och du kommer ångra dig om du inte iaf ser betydelsen av de två ämnena.

Sarah
2017-08-21 21:43
#13

Ekvationer i vardagen… När ska jag åka om jag vill vara framme då och då? Vad kostar det här utan moms? Vad betalar jag i skatt? Hur många äpplen får jag för tjugo kronor?

Annons:
Upp till toppen
Annons: