Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 1382 ggr
nypisnina
7/29/17, 2:35 PM

a-kassa

Hej! Jag undrar om någon av er kan hjälpa mig med en sak. Det är såhär att jag har studerat i drygt ett år och är tjänstledig från mitt arbete där jag är konsult, när jag är klar med studierna så är det inte säkert att jag kan få ett uppdrag på en gång, vilket gör att jag får bli uppsagd p.g.a. arbetsbrist eller så får jag gå hemma om det är så att det kommer komma nya uppdrag. Men om jag blir uppsagd direkt när jag är klar med studierna, kan jag då få a-kassa från när jag jobbade? Eller blir den ersättningen beräknad av det jag har fått som bidrag från csn? D.v.s. inte mycket… Jag har studerat i ett år nu och fått ersättning från csn. Så min fråga är alltså om jag fortfarande har kvar de dagarna när jag jobbade heltid som tjänsteman så att beräkningen på vad jag kan få i a-kassa är 80% av lönen, vilket det är i unionen, eller om beräkningen görs på det senaste året då jag studerade.

Tacksam för svar!

Annons:
papa-bear
7/29/17, 2:47 PM
#1

din a-kassa eller fack borde ju ha den här informationen på deras hemsidor, tycker åtminstone jag. annars är det dåligt

Zepp
7/29/17, 3:16 PM
#2

Det beror till stora delar oxå på om du betalat din A-kasse avgift under tiden du studerade!

Men grundregeln är hur som helst att du får ersättning baserat på dina senaste 12 månaders lön, från arbete.. om du betalade avgift för detta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nypisnina
7/29/17, 3:40 PM
#3

#2 Jo, det är ju en självklarhet med avgifter till a-kassan. Men ok, då borde det ju vara så att jag får a-kassa beräknat från arbetet och inte från perioden då jag studerade?

papa-bear
7/29/17, 4:04 PM
#4

jag kollade på min egen a-kassas hemsida, och blev inte mycket klokare, mycket svammel som går ihop med varandra. det verkar inte som att det står något om vad som händer efter studier eller vad som gäller när det kommer till a-kassa. det är ju konstigt, för det är ju många som är i samma situation.

Aleya
7/29/17, 4:48 PM
#5

https://www.unionensakassa.se/vanliga-fragor/studier/studier/ Nu kanske inte detta är din a-kassa. Men detta är vad unionen säget

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zepp
7/29/17, 4:53 PM
#6

Summa summarum.. man får utbetald A-kassa baserat på vad man tjänat under de föregående 12 månaderna.. förutsatt att man betalat avgiften för detta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
nypisnina
7/29/17, 11:45 PM
#7

#5 Tusen tack! Det är unionen jag har. Det verkar som att jag eventuellt kan få för den tiden jag jobbade då, förutsatt att mina studier kan räknas som överhoppningsbar tid. Det vore ju kanon isf! Igen, tusen tack! ❤️

Upp till toppen
Annons: