Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4410 ggr
Iskall
2017-07-09 14:11

Tjäna extra pengar

Jag försöker att finna nått som gör så att jag kan få en extra inkomst.

Har social fobi så att jag har svårt att umgås med folk så att jag vet inte hur ska gå till väga. Jobbar redan inom äldreomsorgen, det klarar jag av, men ekonomin är fortfarande dålig.

Så skulle vilja ha tips på hur jag kan få in extra pengar så att det är mer pengar i slutet av månaden istället för tvärtom.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
sp0ngeb0b
2017-07-10 16:55
#1

Jag jobbade tidigare som tidningsbud. Det verkar vara vanligt bland folk med andra jobb som behöver mer inkomst. Själv pluggade jag när jag jobbade där, och jobbade då varannan helg under terminerna och oftare på sommaren. Vet inte var du bor, men här nere i Skåne har vi Tidningsbärarna som typ alltid skriker efter folk så jag tror det kan vara lätt att få.

Själva jobbet är kanske inte så attraktivt då det sker på natten, men det kan vara riktigt lugnt och skönt. Du jobbar helt själv, eventuellt med undantag för när du packar dina tidningar. På vissa ställen packar man ensam, på vissa ställen är man ett par stycken och på andra ställen fler. Men där står man mest och väntar på att tidningarna ska komma, sen packa tar väl kanske 5-15 min. Efter det är det bara att ge sig ut och dela ut dem. Då kan man lyssna på musik, poddar osv om man vill. Eftersom det är natt är det ganska ont om folk på gatorna/i trapphusen också.

Jag slutade för att jag tröttnade på att jobba på natten, även om det inte är alls så farligt som det låter. Men själva jobbet var riktigt skönt. Man sköter sig själv och träffar varken kollegor eller chefer.

Iskall
2017-07-20 20:15
#2

#1 det var ett mycket bra tips. Men skulle inte funka för mig då jag jobbar så oregelbundna tider. Men tack för tipset ändå.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Lojs
2017-07-20 20:26
#3

Du kan inte tänka dig att byta yrke? Jag tänker på till exempel personlig assistent, där finns alltid jobb i princip och det är meriterande att ha jobbat inom vården tidigare. Som personlig assistent jobbar man ju främst med en person och har inte så mycket folk/kollegor omkring sig, jag tänker att det borde vara ännu lättare för den sociala fobin än äldreomsorgen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Iskall
2017-07-24 16:00
#4

#3 Skulle kunna tänka mig att jobba som personlig assistent, men de e svårt att få de för min del då jag inte har erfarenhet eller utbildning. Inte heller är jag inlasad.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Lojs
2017-07-24 16:22
#5

#4 Jag är personlig assistent, har ingen vårdutbildning eller vårderfarenhet sedan innan, det brukar vara ont om folk som vill vara personliga assistenter så det brukar inte vara svårt att få jobb.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Iskall
2017-07-26 21:48
#6

Får fundera på de mer. Men just nu så biter jag ihop på grund av att jag är så stort behov av pengar.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
AMJJ
2017-08-12 10:44
#7

Kan du skriva eller något annat kreativt? Finns flera copywriterföretag där du kan jobba hemifrån din dator och där du sätter dina egna tider. Isf kanske det kan vara ett alternativ? Jobbar själv på flera och har mkt att göra! Inte alltid så bra betalt och du måste kunna språket flytande som du skriver på. Dvs. inte bara kunna tala, utan också stava, ha rätt meningsuppbyggnad, grammatik osv. Googla isf frilanssidor, copywritebyråer osv. Lycka till!

tlover
2017-08-14 13:23
#8

#7 När det gäller sådana så måste man däremot se upp så det inte är sådana som betalar så lite att man inte kan tjäna några pengar på det egentligen och då slösar man bara på sin tid.

Jag räknade på ett sånt nyss (då jag skulle vilja jobba deltid med copywriting) och då var man tvungen att jobba ca 80h/vecka för att få in 7000:- efter skatt om jag minns rätt och det förutsatt att dom gillade allt man skrev och man skrev minst 1000 ord/timme.

Dessutom är det många som inte betalar in någon skatt alls i Sverige så du är alltså frilansare (och betalar ännu mer skatt).

Det finns säkert undantag men man ska räkna på om det finns ekonomi på det innan man börjar.

Även många teleförsäljningsföretag har sådana regler att man inte får betalt för den tiden man arbetar även om det skulle vara "timlön"

l'm back

Iskall
2017-08-18 14:52
#9

Vad innebär det att skriva åt copywriterföretag?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

tlover
2017-08-18 19:06
#10

#9 du skriver artiklar, blogginlägg, facebookinlägg och liknande beroende på vad kunden vill och vad företaget inriktar sig på

l'm back

Iskall
2017-08-18 22:29
#11

#10 Är det svårt att skriva det? Och tjänar man bra på det?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

tlover
2017-08-18 22:37
#12

#11Är det svårt att skriva det?" Ja, det ska ju vara bra artiklar, blogginlägg osv som dessutom ska vara rättstavade och grammatiskt korrekta. Dessutom så ska man ju också skriva snabbt då de flesta jobb är på accord. Jag själv tex anser att jag började bli bra på att skriva artiklar först för något år sedan och jag har skrivit artiklar om te sen 2012

" Och tjänar man bra på det?" Nej om inte du skulle bli riktigt bra tex erkänd journalist. Jag räknade tex på ett jobb som jag såg och jag tror det var 60-80h i veckan man skulle behöva jobba med 1000 ord per timme för att komma upp i 7000:- efter skatt.
Många måste dessutom du själv betala all skatt och alla avgifter då det är ofta någon form av frilans.

l'm back

ApanAnn
2017-08-21 10:45
#13

Kolla upp Mysteryshopping. Det är inte alltid det betalar så värst mycket men det tar inte jättemycket tid heller. Frågan är om det funkar med din fobi. Du låtsas vara en vanlig kund på något företag och rapporterar sedan enligt en checklista om bemötande och annat. Vissa uppdrag kräver ett köp, men då får du pengar tillbaka för det (oftast nästa månad). Oftast kräver det inte mer interaktion med människor än ett vanligt shoppingbesök och mysteryshoppern ska oftast inte ta egna initiativ alls, utan observera vad som händer och hur personalen interagerar med shoppern. T.ex när jag gjorde ett besök på bio så var det mest att jag skulle titta på hur personalen såg ut och se till att gå på toa för att se om det var städat där… Där var dock betalningen två biocheckar (efter utlägg på en biobiljett), så det gav mer guldkant än extra klirr i kassan. Andra gånger kan det handla om att be om råd eller fråga om en viss produkt. Betterbusiness och Daymaker är två företag som pysslar med mysteryshopping.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Iskall
2017-09-08 16:45
#14

#13 Hur ofta får man göra dessa uppdrag?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

ApanAnn
2017-09-08 21:39
#15

#14 Svårt att svara på. Det måste i alla fall gå många månader tills det går att få ett uppdrag i samma butik igen. När jag höll på med det så gick det att få fler/bättre uppdrag efter att ha hållt på ett tag (när de såg att jag var seriös och skrev bra rapporter). Jag gjorde nog max 2 i månaden, men det var länge sen. De är väldigt tydliga med att det inte går att ha som enda inkomst.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Iskall
2017-09-09 11:13
#16

#15 Är det värt tiden och pengarna?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

AMJJ
2017-09-12 17:17
#17

Jag skulle nej, det är inte värt tiden och pengarna för mystery shopping-uppdrag eftersom du ofta, inte alltid, inte får betalt i pengar utan i produkter. 
Ska du vara frilansare eller starta ngt eget så måste du vara beredd på att jobba upp din lön och jobba hårt för att komma dit du vill. Att skriva har varit en bra extrainkomst för mig ex. men det tar ett tag att komma in och och som ApanAnn har sagt, du måste kolla upp företaget så att det är seriöst och betalar hyfsad lön. Om du kan webbdesigna/koda är det också ett alternativ. Utgå från vad du vill och kan och bygg därifrån.

ApanAnn
2017-09-13 12:03
#18

#16 Som enda inkomst? Nej, inte värt det. Som extra guldkant för någon som får in pengar även på annat sätt (typ student, pensionär osv)? Ja då kan det vara värt det.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Iskall
2017-09-25 11:31
#19

#17 Har du några bra tips på seriösa företag som man kan skriva till/om/för? Vad vill dom att man ska skriva om?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Upp till toppen
Annons: