Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 2926 ggr
vendelay
2017-03-23 12:41

Extrem hårfärg, fråga chef?

Okej, dålig rubrik men i alla fall.

Bör arbetstagaren be arbetsgivaren "om lov" innan hen exempelvis piercar ansiktet, färgar håret rosa, sminkar sig kolsvart runt ögonen osv? 

Detta är väl mest relevant när det handlar om serviceyrken där kunden ser arbetstagaren ifråga. Berätta hur ni tänker! Har arbetsgivaren rätt att sparka dig om du har "fel" hårfärg exempelvis?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Milly82
2017-03-23 12:47
#1

Nej tycker inte man ska behöva fråga chefen om lov och inte heller att de ska kunna ge en sparken för att man piercar sig och färgar håret. Sen går det väl inte att göra något åt ifall de gör skillnad på arbetsintervjun. Vissa chefer kanske hellre anställer en brunhårig utan piercingar än en med knallrosa hår och ansiktet fullt av ringar.

Herveaux
2017-03-23 12:51
#2

Hm… Nu är jag en sån där som gillar piercingar och knasiga hårfärger, på både mig själv och andra, så det är svårt att vara objektiv. 😂

Jag har också varit egen företagare så jag tycker samtidigt att företaget (chefen) ska ha något att säga till om hur denne vill att företaget ska representeras av dom anställda.

Klurigt… Jag tycker att företaget ska vara tydliga med om det finns riktlinjer för hur dom anställda klär sig, sminkar sig osv. redan när man ansöker om anställning och som anställd tycker jag väl man kan fråga om det är OK att gå från tex blondin till chockrosa med knallgröna slingor.

Undrar dock om chefen kan sparka en pga en sån sak?
Den anställde borde få valet att antingen tona ner sin stil eller välja ett annat jobb.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tlover
2017-03-23 12:52
#3

Kolla upp om ni har någon klädkod först, min pappa blev avskedad för att han var taskigt klädd en gång i tiden.

Piercingar kan däremot dom säga nej till av säkerhets el hygienskäl. Även tex nagellack, smycken (hygienskäl) osv

l'm back

emeliiiiieee
2017-03-23 12:53
#4

Jag som är frisör blev anställd när jag var svarthårig. Nu är jag rosa och min chef har inte sagt något. 

Nu är det ju lite skillnad på att jobba som frisör än i tex butik. Men jag skulle itne frågat och skulle jag fått skit för det hade jag ändå inte velat jobba kvar.

Sommarek
2017-03-23 13:19
#5

Såvida du inte har skrivit på något kontrakt där det anges en klädkod så ser jag inte vad problemet skulle vara. (Man hade ju hoppas att vi kommit förbi den där 50-tals-inställningen att kompetens sitter i kläderna och att kläder "sänder signaler" till den som tittar på dom, men så är det tydligen inte…)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
2017-03-23 13:22
#6

#5 Kläder sänder signaler hela tiden. Vad för signaler dom sänder beror på den som ser det och den som har på sig det.

l'm back

Annons:
Sommarek
2017-03-23 13:24
#7

#6 Jo, men det sjuka är ju att man anpassar sig till de som tror att svartklädda (till exempel, eftersom jag är en sån) är deprimerade och farliga, istället för att lära folk att tänka rätt angående utseende och kläder. Lite som argumentet att homosexuella inte skulle få adoptera för att barnen skulle bli mobbade.  😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
2017-03-23 13:28
#8

#7 Jag säger inte att det är rätt alltid men signaler ger det vad man än tycker om det.

Jag menar, många affärer har ju personer som designar ett ljudflöde, jobbarkläder, färgnyanser, dofter m.m. för att sälja mer. Det skulle ju inte göras om man inte påverkas av det.

l'm back

Sommarek
2017-03-23 13:37
#9

#8 Nej, men återigen är det ju skillnad, enligt mig, på att bli lugn av grönt och att anta att folk som klär sig  grönt är lugna. Inte för att jag tror att vi är oense om det.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
2017-03-23 13:45
#10

#9 Fast tyvärr så är ju människor fördomsfulla (eller tyvärr och tyvärr, det hade någon evolutionär fördel om jag minns rätt)

l'm back

Herveaux
2017-03-23 13:50
#11

#7 Tyvärr tycker nog de flesta företag att det är enklare att se till att personalen inte triggar fördomar hos kunderna, än att hoppas på att kunderna ska släppa sina fördomar när dom träffar personalen.

Edit: Det går väl ändå långsamt (men ack, så långsamt) åt rätt håll?
Synen på tatueringar har ju förändrats rejält dom senaste 20-30 åren.
Dock finns det, och kommer säkert alltid att finnas, dom som vägrar ändra sig.
Min husläkare tycker mitt skelande öga kan vara ett hinder för att få jobb.
(Hon sa däremot inget om mina tatueringar eller piercingar… 🤔)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sommarek
2017-03-23 14:45
#12

#10 Jupp, men det hade att klubba kvinnor i huvudet och fortplanta sig också.  ;)  Vi borde ha kommit längre.

#11 Min husläkare tycker mitt skelande öga kan vara ett hinder för att få jobb.

Men snälla nån.  😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
2017-03-23 15:14
#13

#12 Fortplanta oss ska vi väl fortsätta med 😉

Men utan fördomar kan det hända att vi inte hade varit här idag. Jag minns tyvärr inte varför fördomar var bra evolutionärt. 

Sen så är det få som kan styra såna drifter, att vi har fördomar kan jag flrstå, det har alla . Det som är dåligt är om vi agerar på det tex genom att förtrycka invandrare eller så. Men att det är där är inte det som är dåligt. 

Samma som att det är naturligt att vilja fortplanta sig med någon som stämmer ihop kemiskt, men är man i ett förhållande som inte är öppet ska man inte agera på det.

l'm back

Annons:
vendelay
2017-03-23 15:14
#14

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sommarek
2017-03-23 15:20
#15

#12 Fortplanta oss ska vi väl fortsätta med 

Nja, tveksamt. Och sedan ska det ju vara frivilligt, också.

Jo, fördomar har säkert bidragit till att hålla oss säkra och skyddade (undgå allt som ser farligt ut och lev längre), men har ingen plats i dagens samhälle.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
2017-03-23 15:34
#16

#15 Fortplanta oss ska vi nog, skulle vi abrupt sluta skulle det nog gå ganska illa när det börjar sluta vara folk som jobbar med att ta hand om kärnkraftsbränsle m.m. Men i samma takt som nu, nä det behövs inte.

men on topic typ

Jag tror att fördomar hade fördelar även i dagens samhälle men som sagt att ha fördomar och agera på dom är två olika saker

l'm back

ApanAnn
2017-03-29 11:30
#17

Det beror på vad det är för jobb. Är du på något vis företagets ansikte utåt så kan arbetsgivaren ha åsikter om hur du ser ut. Sitter du på ett kontor/fabrik/annat och inte har direktkontakt med klienter så kan de inte gnälla om hårfärg. Rent generellt så skulle jag tänka att finns det en klädkod eller riktlinjer om arbetskläder så skulle jag fråga chefen först, för säkerhets skull. (Om jag tänkt mig någon ovanlig färg/frisyr i alla fall) Du ska inte kunna få sparken för att chefen inte gillar din nya frisyr eller piercing MEN du kan bli ombedd att färga om håret/inte bära smycket på arbetstid om det inte synkar med företagets klädkod/visuella profil. Är du/företaget inte fackligt ansluten så kan jag tänka mig att det finns chefer som försöker sig på att avskeda utan varning också… Jag är lite sugen på knasig hårfärg, men i den nya klädkoden är det bara en företagsgodkänd hijab som är ok att använda så jag gissar att rosa hår inte kommer att gå hem då heller. Har inte orkat fråga, men kommer inte att göra något drastiskt utan att ha ok av närmaste chef. Det vore surt att behöva färga om.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

vendelay
2017-03-29 19:17
#18

Ifall ni vill veta - jag träffade en kund idag i mitt gröna hår och hon blev så förtjust att hon började fråga vad jag trodde om hon skulle färga sitt eget hår rosa 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sommarek
2017-03-30 09:00
#19

#18 Härligt!  👍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Calcifer
2017-03-30 21:46
#20

#18 Härligt!

Alltså, inom vissa yrken ska man ju ge en viss bild av företaget och då kan det finnas vissa regler. Det är inte så ofta numer, acceptansen har ju blivit mycket större. Av hygieniska skäl kan de förbjuda vissa slags kläder/accessoarer. Känner man sig osäker kan man ju fråga först, men jag tror vi mycket kommit förbi det där att "nä man kan inte få jobb om man…" och så skylls det på piercingar, tatueringar, kläder. Visst, gå kanske inte till en arbetsintervju i badbyxor och gummistövlar eller en t-shirt du använt tre år i sträck utan att tvätta den, men om man har en lite roligare tröja en dag lär man ju inte få sparken.

HA, vår mattelärare på gymnasiet var lite speciell. Svart hår, piercingar, tatueringar, och hade en dag på sig en t-shirt med en anka som gav fingret med texten "fuck you" på. Hade visserligen en öppen skjorta på sig, men minen engelskaläraren gjorde när hon såg den var priceless. Drog igen skjortan och såg både road och generad ut. XD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zepp
2017-04-02 21:25
#21

Altså.. bortsett från fortplantning, skelögdhet och tillbaka till hur du ser ut.. i arbetsgivarens ögon.

Beror på.. fortplanta oss lär vi göra hur som helst.

Jag ser i princip inte klok ut, orakad, slafsigt klädd.. men jag jobbar på verkstad.

Har man däremot ett arbete där man i större utsträckning möter kunder som representant för företaget så krävs som regel en mer proper klädstil!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojaton
2017-04-02 22:34
#22

Beror ju på vad det är för typ av jobb. Jag jobbar i butik och representerar ett väldigt stort och välkänt svenskt märke, färgade håret rosa i höstas och första kommentaren från min nuvarande chef var "åh vad snyggt, så skulle jag också vilja ha det", medan det på min förra arbetsplats (också service) inte var tillåtet med synliga tatueringar och hår i onaturliga färger eller kraftig sminkning inte var önskvärt.

Johanna - Instagram

vendelay
2017-04-02 23:02
#23

#22 Frågade du innan du färgade håret rosa eller visste du att det skulle vara okej?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jojaton
2017-04-03 11:35
#24

#23 oj, det glömde jag skriva! Nej jag frågade inte, men jobbar inom skönhetsbranchen så det kan ju vara mer accepterat med att uttrycka sig kreativt hos oss.

Johanna - Instagram

Zepp
2017-04-03 20:19
#25

Mm.. prexis.. en som själv testar olika produkter och behandlingar kan tex attrahera andra kunder som oxå vill testa lite nytt?

Man skall först ha klart för sig vilka kunder företaget vänder sig till.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: