Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1927 ggr
Mia-45
2017-03-19 10:58

"Arbetslös"

Ska försöka att skriva detta kort för det är egentligen en lååång historia.

Men iallafall så måste jag avbryta min anställning nu för att arbetsgivaren nu ska få lönebidrag för mej. 
Jag ska vara "arbetslös" och gå in i JOB:en igen from 21/3-1/4.
Min arbetsgivare försöker tvinga mej att jobba ändå under den tiden som jag inte ens har ett anställningsavtal. Nytt kommer skrivas då lönebidraget börjar gälla. Alltså från 1/4.

Jag har frågat min handläggare på AF om jag är tvungen att jobba under denna tiden men nu inte fått svar av henne än. 
Nu är det så att vår ena SSK är magsjuk och kommer att vara hemma hela veckan. 
Jag vet då med säkerhet att min arbetsgivare kommer att näst intill tvinga mej att jobba. 
Kan jag neka? Jag har ju ingen anställning under denna tiden. 

Jag HADE kunnat ställa upp OM min arbetsgivare hade vart schysst. Men tyvärr är han inte detta. 
Och då känner jag att varför ska jag då ställa upp för honom när han många ggr bär sej åt som en gris gentemot de anställda.

Annons:
Zepp
2017-03-19 11:05
#1

Om man säger som så, du har ett större problem än enskilda arbetsdagar utan anställningskontrakt!

För om du hade haft ett val så hade du givetvis inte behövt jobba för någon som du upplever behandlar anställda illa?

Ingen kan tvinga dig till något som helst.. frågan är om du har några val?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mia-45
2017-03-19 11:09
#2

Varför jag jobbar hos denna arbetsgivare Zepp….är för att jag älskar mitt själva arbete. Och dessa arbeten växer inte på träd precis. De är svåra att få.
Jag försöker stå ut med min chef vilket är ganska jobbigt ibland. Det tär på en. 
Och vad jag förstår så har man inget anställningsavtal så har man heller ingen arbetsplikt. 
Sen är det ju säkert upp till var och en vad man ställer upp på. 
Kan med säga att jag har fibro och mår ganska dåligt just nu. Så dessa dagar som jag är "arbetslös" skulle jag kunna ta som en vilopaus från arbetet. 
Men frågan är vad jag har rätt till?

Maria
2017-03-19 11:15
#3

Det bästa är väl att avvakta svaret från AF så att allting blir korrekt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2017-03-19 11:18
#4

Ja Maria. Håller med dej. 
Men frågade här inne ifall någon visste något om sånt här. 😉

Åsa S
2017-03-19 11:22
#5

Tveksamt om man ska jobba när man inte har ett kontrakt för de dagarna för då är man väl inte försäkrad ifall nån olycka händer på jobbet eller till och från jobbet?

Mia-45
2017-03-19 11:25
#6

Precis så jag tänker med Åsa.

Och meningen med denna arbetslöshet är ju för att man ska få ett lönebidrag. Hade chefen gjort rätt från början för ett år sedan hade detta inte behövt ske nu. 
Nu måste det vara ett glapp och ett nytt anställningsavtal.

Annons:
Zepp
2017-03-19 11:47
#7

Om du jobbar.. med eller utan anställningskontrakt så är du försäkrad/faller inom arbetsgivarens ansvar/försäkringar!

Och med tanke på att du gillar ditt jobb, trots arbetsgivarens attityder och att du inte har andra alternativa arbetsgivare att välja på så får du nog svälja förtreten och göra så att du får nytt anställningskontrakt?

Jag har en viss kunskap.. främst iomed jag är facklig förtroendeman/ordförande i klubben på mitt företag!

Altså.. arbetsgivare kan fixa och trixa lite inom det kollektivavtal som råder på företaget.. men som regel måste de ha godkännande från den lokala klubben eller från fackföreningsavdelningen!

Och så länge som syftet är att anställa någon så har jag som regel inga större problem med gå med på olika trix!

Det är främst när man medels olika trix vill bli av med anställda som jag blir strikt och följer kollektivavtalet till punkt och pricka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mia-45
2017-03-19 12:03
#8

Jag kan förstå att han vill trixa med detta då han inte har personal som täcker just nu. Och då jag arbetar med provtagning och har ansvaret över det så förstår jag om han blir nervös när han inte då har personal som kan detta riktigt om jag ska vara borta. 
Finns ingen lokal klubb hos oss. Tror ej heller facket går med på att jag jobbar utan avtal. Inväntar även var därifrån. 
Denna arbetsgivare är inte facket glada över. Så därför tar jag fasta på ditt sista stycke. Facket följer här kollektivavtalet till punkt och pricka. 
Men…jag får se imorrn. Om AF svarar eller facket om vad jag har för rättigheter i allt detta.

Zepp
2017-03-19 12:55
#9

Mmm.. en lokal klubb kan se mellan fingrarna, så länge "du är med på noterna" och hela tanken är att det skall leda till att du får ett nytt anställningskontrakt, sådant är jag som ordförande inte bange för att gå med på/se mellan fingrarna med!

Vänder man sig till avdelningen så blir det strikt kollektivavtalet som gäller!

Och märk väl, så länge du uppbär lön från företaget och det inte handlar om svarta inkomster så har du försäkringsskydd!

Det är inte så mycket kollektivavtal som lagstiftning!

Din arbetsgivare verkar vara ute efter anställningsbidraget?

Och du verkar vara ute efter att få din anställning/nytt anställningskontrakt, du vill ha det jobbet/du har inte så många andra alternativ?

Iallafall, såklart du är ute lite på hal is, främst iomed att du inte har så många andra val!

Och du har rättigheter enligt kollektivavtal samt lagstiftningen.. grejen är att det främst är de som har flera val att välja mellan som kan hävda detta/använda sig av de reglerna!

Dvs friska, välutbildade, med långvarig kompetens har flera valmöjligheter, andra är glada för nästan vilken anställningsform som helst, så länge det bidrar till ens försörjning!

Såå.. du får utvärdera situationen och fundera på det lite långsiktigt och om hen verkligen kommer att skriva nytt kontrakt!

Är det bara ett sätt att tillfälligt utnyttja dig så kan du redan hoppa av iomed att det ändå inte leder till något bestående.

Oandrasidan är det ett trix för att få anställningsbidrag för dig och syftet är att ge dig en fast anställning så kan det vara värt priset/osäkerheten tillfälligtvis!

Dvs vem skulle hen i så fall anställa för dina arbetsuppgifter?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stallmima
2017-03-19 13:13
#10

Försök ha en ingående dialog med facket om denna arbetsgivare, det är inte du som arbetstagare som ska lida för en dum chef

Mia-45
2017-03-19 13:16
#11

Jag har som sagt haft fast anställning innan. Sade upp mej själv för att vi skulle få till ett lönebidrag nu. 
Saken är den med att kliniken jag jobbar på, kommer stänga sista oktober. 
Så arbetsgivaren ska (enligt han själv) skriva nytt anställningsavtal till sista oktober. 
Saken är den med att jag jobbar på en liten ort och han har svårt att få tag i kompetent personal. Och ta prover och ha ansvar över labbet är inte det enklaste heller. 
Men väljer han att INTE återanställa mej så får det faktiskt vara så då. 
Han har kört med en del fula trix i över ett års tid så jag förväntar mej inte att han ändrar sej. 
Och jag är trött på att bli överkörd hela tiden. 
Så…jag inväntar vad AF säger och de andra jag ställt frågan till. Säger de att jag INTE ska arbeta under denna tiden så gör jag det heller inte. 
Jag behöver vara lite ledig och tänka på min hälsa just nu då den inte är så bra. Och det vet chefen men säger att jag ska jobba ändå. 
Jag har knappt haft någon semester sedan jag började. Skulle haft men fick hoppa in och jobba. 
Jag får inte ledigt så jag kan gå till min läkare för utredning. 
Vi får heller inte vara sjuka utan då ska vi kompa om vi känner att något är på G för att inte BLI sjuka och vara hemma. 
Just för att inte belasta varandra. 
Öhhhhh ?? Om jag kompar blir det ju belastning ändå. 
Jag vart dålig i fredags och bad att få gå hem. Men si det gick inte. 
Så det där med att kompa…..tjaaaa…

Jag har svalt det mesta innan och jobbat på. Just för patienternas skull.
Men hur mycket orkar man? Och varför ska JAG ställa upp på en som kör med en? 
Ja jag ska fundera på detta tills imorrn. För då kommer det säkert att jag ska jobba under hela tiden. 
Jag är med kvar för att jag älskar mitt yrke och mina patienter. Hade jag inte gjort det så hade jag slutat för lääänge sen. Som alla andra gjort innan mej. 

Så är det att jobba där.

Mia-45
2017-03-19 13:19
#12

#10 Har haft det många ggr. 
Senaste gången nu om min lön. Där facket hade pratat med min chef som sa att jag minsann inte skulle ha det centrala då jag redan tjänar så bra. (Vilket jag INTE gör).
Men då grep facket in. 
Sååå jaaa…varför ska jag då hoppa in och jobba när jag inte har ett avtal….lite så känner jag.

Zepp
2017-03-19 16:37
#13

Bra hur som helst att du får hjälp av facket, det är ytterligare en av dina rättigheter, främst för att du är medlem!

Sen så kan vi konstatera att du hade bytt arbetsgivare om du kunnat/om det funnits andra att välja mellan.

Grejen är kanske (?) att om du hoppar in trots att du inte har något skrivet avtal så har du vissa fördelar när det gäller nytt anställningsavtal?

Oså på det.. kliniken stänger.. vadåför?

Får han nytt kontrakt.. vi talar väl om kontrakt utav landsting/kommun?

Menna.. ponera att landsting/kommun är lika trött på hen som du är?

Iallafall, de som ingår i den föregående verksamheten brukar hur som helst få första tjing inom den nya organisationen!

Dvs fundera på om hen kommer att få nytt kontrakt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Mia-45
2017-03-19 16:45
#14

Han kommer INTE att få nytt kontrakt av Landstinget. Inte iallafall i Kalmar Län. Han har IVO och Landstinget på sej. 
Så det är därför kliniken kommer stängas. 
Det kommer till 99% att tas över av annan aktör där jag redan vart på intervju och att jag då får jobba kvar. Med nya chefer och nytt anställningsavtal. 

Ja jag hade bytt för länge sedan om jag hade fått ett likvärdigt som jag har nu. 
Vad skulle det vara för fördelar om jag hoppar in och jobbar utan avtal?

Zepp
2017-03-19 17:35
#15

Bra för då har du koll!

Då är det lixom mer upp till dig och din lojalitet till patienterna och den verksamhet som trots allt Landstinget bekostar!

Lojala/erfarna anställda växer lixom inte på träd.. sen så är det en helt annan sak om nästa arbetsgivare ens lägger märke till detta!

Men då kan man iallafall påtala att man varit lojal mot patienterna/landstinget/verksamheten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Madde
2017-03-19 22:53
#16

En liten fundering. Du skriver är du är fastanställd men säger upp dig för att gå på en bidragsanställning. Varför säger du frivilligt upp dig? (försöker förstå innan jag ger svar) Var du anställd på bidrag innan eller hade du en helt vanlig anställning? Ett stort minus om man säger upp sig själv är ju att man får karens hos a-kassan. Det handlar ju om rätt många dagar om han inte skulle ge dig en bidragsanställning. Jag är oxå förtroendevald och skulle aldrig kunna se mellan fingrarna när det gäller att fuska.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Mia-45
2017-03-20 06:00
#17

#16

Jag gick på SAS-bidrag innan hos denna arbetsgivare. Detta genererar inte till nya a-kassedagar. Och SAS varar bara ett år.
För att då få igång ett lönebidrag så vart jag tvungen att säga upp mej så det blir ett glapp. Allt med AF:s inblandning. 
Så någon karens är det inte frågan om här alls. 
Och både arbetsgivaren, jag och AF är med i detta. 

Hade min arbetsgivare gjort rätt från början för över ett år sedan och lyssnat på AF så hade detta inte behövt hända.

Mia-45
2017-03-20 11:57
#18

Har fått svar nu av AF.

Jag får INTE jobba under tiden inget anställningsavtal finns. Jag går in i JOB:en i morgon och jobbar jag och får lön så kan chefen glömma lönebidrag.

Zepp
2017-03-20 22:33
#19

Det handlar om lite olika saker här!

En obruten anställning där man jobbar vidare så gäller föregående anställningskontrakt!

Så länge detta inte sägs upp av endera arbetsgivaren eller den anställde!

Denna arbetsgivare verkar ha noll koll på arbetsrätt eller kollektivavtal!

Grejen är väl att hen inte kommer att ha någon verksamhet framöver.. om hen inte får nytt kontrakt med landstinget och ett helt annat företag får detta kontrakt!

Då sägs alla anställningskontrakt upp!

Sen så får man söka sitt jobb igen hos den nya arbetsgivaren.

Det är ett problem i dag, främst inom offentlig verksamhet!

Själv så jobbar jag inom den privata verksamheten, där är det vanligare att hela företag köps upp.

Då följer alla avtal och anställningsvillkor med vid köpet!

Man kan trixa inom kollektivavtalet oxå, däremot så krävs det den lokala klubbens medverkan och ett förtroende mellan parterna!

Nu så har jag inte de problemen alls.. iomed att vi inte söker bidrag utan kvalificerad arbetskraft, med lång och god erfarenhet!

Dessa växer inte på trän, de är som regel 40+, de går inte ner i lön eller andra förmåner, för att börja arbeta hos oss!

Grejen är att de kvalificerade kan välja arbetsgivare!

Det är brist på kvalificerad arbetskraft!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mia-45
2017-04-03 17:06
#20

Nu är lönebidraget klart. 
Åkte till jobbet idag men chefen säger att han inte fått beslutet från AF. Mycket möjligt. 
Fick alltså inget nytt anställningsavtal idag och fick gå hem vid elva. 
Han mumlade något om att vi skulle vara lojala med. (?)

När jag skulle gå så kom han och såg bitter ut. Som om hela världen rasat. Mörk i uppsynen och mycket obehaglig känsla. 
Sen sa han att vi måste prata innan vi skriver nytt anställningsavtal. 
Han har vart på mej om både det ena och andra. Rena kränkningar. 
Fick bara känslan av att han inte vill skriva nytt utan bara vill bli av med mej. 

Jag gick hem. Fick svar från AF att beslutet är taget och att jag KAN börja jobba igen. Att han KAN skriva nytt anställningsavtal.
Jag mailade chefen och skrev att jag kommer som vanligt och jobbar i morgon igen och att vi får skriva ett avtal då. 
Fick till svar: Ok, du får jobba imorgon, så får vi prata vid lunch.

Känns precis som om han menar att jag får komma i morgon då sen får vi se. Och att vi ska prata om hur jag beter mej, enligt honom. 

Känner jag fel känsla eller vad känner ni i detta. Är jättenervös inför i morgon vad som kommer ske.

Annons:
Zepp
2017-04-03 20:06
#21

Men då är vi väl tillbaka på ruta ett.. eller?

Dvs, denne får inget nytt kontrakt, verksamheten kommer att upphöra, du har sökt jobb hos den nya arbetsgivaren?

På detta så verkar hen ha lite dålig koll på avtal och lagar?

Hen kan i princip erbjuda två olika typer av anställningskontrakt, tillsvidare, det gäller tills verksamheten upphör eller du blir uppsagd på grund av arbetsbrist.

Eller ett tidsbegränsat kontrakt, och då fram tills han räknar med att förlora kontraktet med landstinget.

Bra att du får stöd av Arbetsförmedlingen och facket.. grejen är ändå att du behöver hantera allt själv oxå, dvs gå till jobbet, sköta detta, så länge det finns ett giltigt anställningskontrakt iallafall och du inte nått slutdatum av någon uppsägningstid!

Och rätt självklart är det en påfrestning att behöva umgås med denne så länge det varar.. men det är väl bara en fråga om tid?

Och sen.. det skulle kunna vara en merit om du är kvar och är solidarisk mot själva verksamheten/patienterna?

Menna.. att gå till jobbet och sköta sina ordinarie arbetsuppgifter är i princip juridiskt lika bindande som någon form av anställningskontrakt, det skall du veta!

Jobbar du månader och år utan skriftligt kontrakt så räknas du helt enkelt som tillsvidareanställd!

Grejen är om det uppstår någon form av problem så är det lättare om det finns skriftligt vad det är som gäller.

Dvs numera så är det en rättighet att få skriftligt kontrakt så man själv vet vad man är anställd som, vilka ersättningar man har rätt till!

Likt förbannat så finns det både avtal och lagar som reglerar det hela, så att man inte är helt rättslös/daglönare!

På detta så har garanterat Arbetsförmedlingen sina regler.. för att betala ut lönebidrag!

Menna.. din nuvarande arbetsgivare är en looser.. försök att stå ut med denne och hoppas på att du får en annan arbetsgivare för samma arbetsuppgifter.

För om det är som jag tänker och hen är en looser, så får du skänka en tanke åt att hen är i en besvärlig sits och agerar lite irrationellt för stunden?

Sånt där kan man stå ut med under en begränsad period, tills en ny arbetsgivare tillträder.. och då kan det hampa sig att de vill behålla dig och lönebidraget?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
2017-04-05 00:20
#22

Hur har det gått?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mia-45
2017-04-05 15:38
#23

Inget anställningsavtal än. 
Han lovade idag för igår "hann" han inte. 
Han har haft flera veckor på sej att förbereda och skriva ett. Men nej då.

Aleya
2017-04-05 15:49
#24

#23 hur blev det med det där "mötet" han ville ha?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mia-45
2017-04-05 15:54
#25

#24 Det var "bara" lite info om nytt avtal…..vad som gäller som tex en månads uppsägning odyl. Men det visste jag ju redan. 
Och han skulle prata med Almega innan han kunde skriva ett nytt avtal. 
Han har haft tid på sej, anser jag. Så nu får han skramla fram det.

Mia-45
2017-04-06 16:17
#26

Uppdaterar lite: 

Chefen kom in till mej innan jag skulle gå hem. Såg mörk ut i hela ansiktet. Pustar och säger att han går back med 4-5 miljoner. (det ökar varje gång han säger det)
Och att han inte fått lönebidragsbeslutet än. 
Så därför kan han inte skriva nåt avtal och får inte heller för Almega. 
Har försökt att få tag i min handläggare på AF men lönlöst just nu. 

Jag kliar och river mej i huvudet och undrar just nu hur detta ska sluta. 
Min chef har vart på mej om saker nu denna veckan som jag inte ska behöva ta. 
Känns som om han ska försöka trötta ut mej så jag går självmant. Har ju ingen anställning ens nu utan jobbar ändå. 
Känns bara så mysko allting. 😕

Stallmima
2017-04-06 19:49
#27

#26 Du ska inte ens gå dit om du inte är anställd, du jobbar ju gratis!  Tänk om det händer något med dig på "arbetet" Att han går back är inte ditt problem. Ta dig ur detta omgående

Annons:
Maria
2017-04-06 19:53
#28

#26 Jag fattar inte riktigt den här situationen. Du är ju själv fackligt skyddsombud och borde veta vilka regler som gäller.

Det låter helgalet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2017-04-06 19:58
#29

Maria

Jag är skyddsombud enligt chefen och hans lilla kompis på jobbet. (den ena SSK:n)
Men jag är det inte i "verkligheten". För då ska man tydligen registreras som detta genom facket och det är inte gjort. 
De har bara sagt så för att det ska se bra ut. 
Jag är även brandskyddsansvarig, enligt de….hahah

Ska ta mej ur detta i maj då jag går till annan arbetsgivare.

Mia-45
2017-04-06 20:00
#30

Fick förresten tag på min handläggare på AF. 

Och han KAN/SKA skriva ett anställningsavtal. Det skulle han gjort på mötet vi hade om lönebidraget. Det går då anställningsavtalet inte hänger ihop med lönebidraget på det viset. 
Men som sagt…han skyller på Almega med…vad nu de har med saken att göra. 
Jag skrev ett mail till chefen att han får fixa ett avtal tills i morgon. 

Det här är så rörigt så ha begriper snart ingenting själv av denna soppan.

Maria
2017-04-06 20:01
#31

Ok, då fattar jag.

Som fackligt skyddsombud så ska du precis som du beskriver registreras och även gå de utbildningar som krävs.

Men i vilket fall som helst, vad säger facket i denna frågan?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2017-04-06 20:02
#32

#31

Ja precis. Jag hörde med facket om detta när de hade utsett mej till det här. 
Så det är bara för att det ska se bra ut. 

Facket…ja de säger ingenting just nu om detta. Helt tyst ifrån de. 
Men jag hoppas att detta kommer lösa sej nu i morgon eller på måndag.

Maria
2017-04-06 20:06
#33

#31 Men har du kontaktat de angående alla dessa turer hit och dit? Vet de om vad som händer dag för dag så att säga?

Du borde ju ha med dig ett fackligt ombud och ha ett möte med arbetgivaren

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2017-04-06 20:09
#34

Nä det vet de inte i och för sej. 
Får se nu om han skriver ett avtal…eller får jag ta tag i facket ordentligt. 
Känns lite komiskt. Att be om ett anställningsavtal och sedan säga upp sej i slutet på april. Hhahahahhaah….
Men så går det om man inte tar hand om sin personal på rätt sätt. 
Hade han vart schysst och skött allt ordentligt hade jag stannat kvar tills oktober då han stänger. 
Men när han inte ens vill låna ut mej på fredagar till min nya arbetsgivare, för att starta upp en filial, så får det va.

Annons:
Zepp
2017-04-06 22:37
#35

Okej.. jag är facklig förtroendevald.. ordförande faktiskt, det mesta andra oxå iomed att vi är ett litet företag.

Iallafall.. och det är det viktigaste för dig, så länge du går till jobbet och får lön för detta så är du anställd!

Lagen säger att man har rätt till ett anställningskontrakt, det är för att den anställde skall veta vilka premisser som gäller.. annars så är man i princip daglönare, vilket inte finns stöd för i lagstiftningen!

Såå, även korta tillfälliga tidsbegränsade anställningar kräver någon form av anställningskontrakt!

Oså handlar det sen om kontinuitet i arbetsuppgifterna.. kommer man och utför samma arbetsuppgifter som tidigare så anses det som praxis att samma anställningsförhållande råder.. grejen är att man blir tvungen att bevisa det om det skulle hamna i någon juridisk/arbetsrättslig tvist.

Sen på det, skyddsombud är ingen facklig förtroendeposition, det är en del av företagets organisation.. som stipulerar att arbetsgivare och arbetstagare är tvungna att samarbeta.. och då är det främst arbetskyddslagstiftningen som gäller och därmed Arbetsmiljölagen!

Däremot så är det praxis att största fackliga organistation utser skyddsombud, LO-klubbar på golvet och Tjänstemanna på kontoret!

Skyddsombuden har bara behörighet inom sina områden och är en del av företagets skyddskommite!

Hade jag varit dig så skulle jag höra mig för hos dina eventuella nya arbetsgivare!

Det kan tänkas vara som så att denne är intresserad av att verksamheten inte förfaller och eventuellt är intresserad av att anställa de som var själva verksamheten trogen?

Iallafall skulle du kunna få ett muntligt löfte om anställning.. även om det inte är så mycket värt.. så är det iallafall en indikation, och under tiden får du lön?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mia-45
2017-04-07 05:59
#36

Zepp

Jag har blivit lovad en anställning from juni hos den nya. Med början en fredag i veckan för att starta upp en filial. Jag får gå på Af under tiden och få stöd från de med JOB. 

I november så är det sen tänkt att min  nya arbetsgivare ska starta i samma lokaler som min nuvarande arbetsgivare är i. 
Och där kommer jag jobba 75%, precis som nu med en fast anställning. 
Så det blir bättre tider. 😃

Får se om jag får ett anställningsavtal idag.

Mia-45
2017-04-07 08:11
#37

Om jag inte får ett anställningsavtal innan tolv idag…har jag då rätten att gå hem?
Jag går ju här på ingenting alls!

Zepp
2017-04-07 18:13
#38

Som sagt vad.. så länge du går till jobbet, utför dina arbetsuppgifter och får lön för detta så är du juridiskt/arbetsrättsligt anställd!

Ett anställningskontrakt är en rättighet.. men det är bara ett papper!

Det pappret kan vara bra att ha om det skulle uppstå en tvist.. men mer än så är det inte!

Grejen är.. du kan gå på minuten, men det är dock några veckor kvar till November!

Och så länge du kommer varje dag och sköter dig så gäller alla regler som står i kollektivavtalet!

Om du blir borta utan anledning så omfattas det oxå av kollektivavtalet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mia-45
2017-04-07 18:31
#39

Fick mitt avtal idag med viss påtryckning.

Zepp
2017-04-08 11:48
#40

Bra, men det är som sagt vad bara ett papper!

Det är förmodligen viktigare med ett sådant om man är nyanställd?

Du vet i princip redan förutsättningarna för ditt arbete hos denne arbetsgivaren?

Och att verksamheten byter arbetsgivare i November.

Och vad förstår så är du mest intresserad av att fortsätta med samma arbetsuppgifter i samma verksamhet, fast med den nya arbetsgivaren?

Jag vet ju inte vad som står i ditt nya kontrakt.. men det mesta tyder då på att du får vara kvar fram tills ny arbetsgivare tar över?

I princip finns bara två anställningsformer, "tills vidare" eller "tidsbegränsad"!

Egentligen ingen stor skillnad mellan dessa heller, för bägge innebär avtalsmässig och lagstadgad uppsägningstid!

Menna.. inte för att jag vill lägga lök på laxen men dina bekymmer är lixom inte över ännu!

Jag har samma arbetsgivare sedan 30 år, men nyligen fick vi ny ägare.. och som första åtgärd så sades alla lokala avtal upp!

Såå.. det har varit ett år av förhandlingar om ditten o datten, främst arbetstiderna, klämdagar och semesterns utläggning!

Iomed att den nya ägaren har flera företag och vill köra löne och fakturering centralt så vill han ha samma/liknande avtal på sina olika företag.

Menna, vi/jag har skrivit på nya lokala avtal om ditten o datten, vi har gjort kompromisser, för att tillfredställa bägge parters behov/önskemål.

Verksamheten är kvar, likaså personalen och diverse förmåner som inte är förhandlingsbara.. typ löner!

Några har blivit uppsagda, främst administrativ personal, iomed att de har central administration gemensam för alla företagen.

En fördel är att vi har fått nya kunder.. i förstone andra företag inom gruppen, men oxå del i deras kunder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: