Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 1341 ggr
Skogsvittra
2017-02-01 17:03

Vägen till djursjukskötare?

Nu ligger det några år i framtiden innan jag tänker söka den utbildningen eller djurvårdare, men jag har en fundering. En vän till mig sa att det är lättare att komma in som djursjukskötare eller djurvårdare om man har först pluggat till undersköterska. Det är något jag kan tänka mig göra, men stämmer det?


Annons:
Eliinn
2017-03-07 21:02
#1

Att det skulle va lättare att komma in om man är utbildad undersköterska låter mycket märkligt tycker jag.
Jag sökte förra året och så vitt jag vet så går dem bara efter betyg eller högskolebetyg. Om du läst djurvård på gymnasiet kan man dock ha en fördel då man får meritpoäng för en del djurkurser :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Skogsvittra
2017-03-08 17:10
#2

Ja, det var det jag  också tyckte. Fått reda på nu i efterhand att man kunde jobba med djur om man var utbildad undersköterska men det gäller visst inte längre.


sjukkatt
2017-03-08 20:38
#4

Skrolla ner till ansökan och behörighet och läs under fri kvot.

Eliinn
2017-03-09 19:14
#5

2# innan dem införde att man måste ha licens för att att jobba som djursjuksköterska så stämmer det att man hade en fördel att få jobb på djursjukhus om man var undersköterska. Många gick den vägen istället för att utbilda sig till djursjuksköterska. Men tillslut beslöt dem sig att man efter ett visst datum måste ha en licens för att få fortsätta jobba som djursjuksköterska. SLU är den enda skolan med djursjuksköterskautbildning som ger dig en licens. Alternativt var att man jobbat sammanlagt 10 eller 14 år (minns ej riktigt…) som djursjuksköterska. Man kunde då få utföra ett prov och få jobba kvar.

Men hade du inte jobbat så länge så var det bara att gå utbildningen på SLU om man ville jobba kvar.
Detta pågick när jag hade min djurklinikspraktik  2010/2011.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: