Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 951 ggr
zickan
1/11/17, 8:32 PM

Semester

Sista åren har jag haft semester ersättning som ingår i lönen då jag haft en sådan typ av jobb där det varit mest smidigt och inte den som brukar ta semester. 

Nu när man inte har semester ersättningen inbakad i lönen så har jag blivit lite förvirrad. Försökt läsa på men känner mig mer förvirrad nu. Jobbar inom personlig assistans. 

Hur tar man reda på vad man får i semester ersättning utan att ringa bolaget?

Hur beräknas ersättningen. Om man är schemalagd den dagen man fått semester. Får man semester ersättning för hela den dagen eller bara visst antal timmar?
Tänker om man skulle ha jobbat enligt schemat i 7 och 12 timmar under två dagar. Men tar semester. Får man betalt ersättning för dessa 19 timmar eller bara  för en del?

Om man är mycket tidig med att söka om semester för några dagar. Typ 3-5 månader ute i god tid. Får bolaget neka en semester då? 
(inte ens sökt ännu, bara nyfiken vad man har för rättigheter)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Stallmima
1/13/17, 7:53 PM
#1

Titta gärna i ditt kontrakt, du kan även kontakta lönekontoret i dina frågor.  Jag ser inget hinder i din semesterfråga när du ansöker 3-5 månader i förhand. Good luck!

Åsa S
1/14/17, 5:51 PM
#2

Ett företag får ju neka semester ex. ifall man söker en tid då all tillgänglig personal brukar behövas och liknande, men oftast brukar man få semester beviljad ifall man är ute flera månader i förväg enligt min erfarenhet. Bra är ju att även ha en bra kontakt med sin chef och att man kan prata med varann då brukar det mesta lösa sig. Har själv sökt ledigt 1 dag i påsk jag lämnade in ansökan i dec min chef sa att det är inga problem jag brukar ju aldrig söka ledigt så det är klart jag får gå före ifall andra på mitt jobb kommer på senare att de vill ha ledigt. Hade kollegor som ansökte om att få ledigt under jul-nyår på mitt jobb som fick avslag, de sökte typ 1mån innan och detta är under högsäsong på mitt jobb, vi kan ju inte hinna anställa en vikarie på 1mån på den tiden hinner man ju knappt få ut en jobbannons.

Upp till toppen
Annons: