Annons:
Etikett04-yrken
Läst 1381 ggr
juliajuldurevaldsson
2017-01-05 19:11

Yrkesval/gymnasieval & funderingar & drömmar

Är en tjej på 14 år, går alltså i årskurs 8. Jag har börjar fundera lite angående gymnasieval. Jag har funderat på juridik och sånt som har med brott och göra, polis och advokat är något jag skulle kunna tänka mig. Men jag har läst lite i tidningar och en sak som jag tycker är väldigt, väldigt intressant är naturen och människor som jobbar i naturen som reser till olika platser i världen så som djungeln, nordpolen med mera. Människor som reser långt ut i vildmarken och har det som jobb. Sånt man ser på tv, när dom tar hand om djur och släpper ut djur i det fria, till exampel djur som har varit skadade som man har hjälpt och så vidare. Jag skulle vilja vistas i naturen bland djur och vid oslagbara vyer. Har läst om en tjej som är äventyrare och det verkar jätteroligt. Har också läst om en tjej som är djungelpilot och hon flyger runt i djungeln, det verkar också jätteskoj. Jag vill prova på saker och upptäcka världen, se mig runt i världen, dyka vid ett korallrev eller flyga över djungeln, ta vattenprover i fjällsjöar med mera och ha det som JOBB. Man ser bilder från olika platser i världen och det är så fint, jag blir så himla sugen på att resa runt. Jag vill ha ett jobb som jag reser mycket i, och tar del av naturen, djungel, glaciär, ute i fjällen och jag skulle också vilja prova på att dyka. Jag vill ha ett yrke där jag upptäcker saker eller typ "får uppdrag" att skickas till fjällen för att ta vattenprover, eller något annat på något annat ställe i världen, det är svårt att förklara. Men jag vill jobba i världen, ha ett jobb där jag reser väldigt mycket och arbetar med/ i naturen, resande som jag får se och upptäcka världen mycket i. Vad finns det för olika sorters yrken för mig? Hur ska jag göra? Är det någon som jobbar med sånt här och hur är det? Vad finns det för yrken som man gör sånt här i och vad kallas det? Och vad gör man isåfall? Vad ska jag gå för gymnasium? Och om det nu finns någon som ser detta som nu arbetar i naturen med sådana här saker, vad arbetar ni med och hur gjorde ni?

Annons:
melonglass
2017-01-05 19:28
#1

Jobbar själv inte med det, men kan tänka mig att Hotell & Turism linjen kan vara en väg dit. Man kan tex. bli reseguide, jobba i hotellbranschen & annat inom resor.
Det är en yrkesförberedande linje har jag för mig, men man kan lägga till kurser så det blir högskoleförberedande också.

Halvdansken
2017-01-05 19:28
#2

Ja, jag kan förstå vad du menar.
Men antingen är du en ren programledare i de här "äventysprogrammen" vilket betyder att du står framför en kamera och säger vad du blir tillsagd. Eller så har du en megalång specialutbildning (typ biologi, marinbiologi, läkare, med en doktorsgrad i nåt specialområde) , och har bra kontakter med ett TVbolag som vill satsa på dina ideer. Det kostar miljoner med sådana här "DavidAttenborough" -program, så du ska nog först flytta till USA eller England. Läs olika språk.

Res, ta dykarcertifikat, se dig om när du blir lite äldre. Gå gymnasiet med tanke på att du ska fortsätta på universitetet (plugga hårt). Tänk på att ett liv med att resa runt kanske heller inte är så kul om man vill ha familj och barn, och att det inte är så enkelt som det ser ut i TV. Långa resor, bo på hotell, vara hemifrån månader i sträck.  Tidiga morgnar, sena nätter, stress…. efter ett par år är det nog mindre kul.

Men om det är din dröm så kämpa på, men det kräver alltså en riktigt bra utbildning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Herveaux
2017-01-05 19:40
#3

Förut när jag hade företag så hade jag en kund som är forskare (inom biologi med inriktning mot evolution).
Hon for och flög över hela planeten och arbetade med olika projekt.
Men för ett sånt yrke så måste man plugga hårt och länge, där krävs att man har ett brinnande intresse.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

nadilda
2017-01-07 13:47
#4

Mina föräldrar är biologer båda två och framförallt när de var yngre var de iväg och reste mycket inom jobbet med roliga projekt. Mamma jobbade t.ex. 3 månader i Zimbabwe med vattenrening typ mitt ute på savannen och pappa har jobbat med olika fågelprojekt i många olika exotiska länder under flera månader. Tror fortfarande de hade varit ute och "flängt omkring" med liknande om inte jag hade råkat komma ivägen för det för en tjugo år sedan ;-) Om man vill bli biolog så är det lättaste sättet till att börja med att läsa natur på gymnasiet innan man läser vidare på universitetet.

Upp till toppen
Annons: