Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 1012 ggr
Tjeja
9/2/16, 7:13 PM

Använda :-) i kommunikation med potentiell AG?

Har blivit erbjuden att komma på intervju till ett jobb jag eventuellt är intresserad av.

I mailkommunikationen med den potentiella arbetsgivaren vill jag förstås ha en trevlig ton. Men vad passar sig i det sammanhanget? Det är ju inte personligt brev eller CV jag pratar om nu. Utan den lite mer inofficiella kommunikationen där vi pratar om att boka tid för studiebesök och intervju.  

Blir det helt fel att ha med lite glimten i ögat och en smilgubbe då? Det känns så fånigt att vara strikt professionellt diplomatisk liksom. Vi är ju ändå personer/människor båda två och inte varken robotar eller jurister i en rättegång liksom. 

Hur tänker ni?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Vixxen
9/2/16, 7:19 PM
#1

Eftersom du inte känner personen du skriver till är det nog bra om du håller en mer formell ton. Man vet aldrig hur skämt tolkas…

Zureel
9/2/16, 7:21 PM
#2

Vi hade en diskussion på mitt jobb nyligen om att använda smileys och de flesta tyckte att smileys går jättebra i intern kommunikation men inget som ska användas i extern kommunikation. Sen beror det säkert på vilken sorts företag du sökt jobb om det är en bra eller dålig ide.


Aleya
9/2/16, 7:24 PM
#3

Jag brukar inte använda mig av smileys när jag pratar med en chef via mail. Känns så oprofessionellt. Samma om man använder en mail där man typ kallar sig för hot.and.sexy@mail.com och man söker jobb med den. Jag känner bara att jag skulle inte kunna anställa en sådan person själv. Men jag kanske är gammelmodig eller dylikt. Men jag rekommenderar inte smileys eller konstiga mailer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
9/2/16, 7:42 PM
#4

Du ska nog aldrig använda dig av emojis då du inte känner människan särskilt väl.

Jag undviker emojis med mina klienter om de inte själva börjar använda dem. Jag vill inte riskera något för vissa tycker sådant är löjligt eller helt enkelt olämpligt. Med andra ord så ser jag till att uppföra mig korrekt då det kommer till arbetsvärlden. Stor skillnad sen om jag diskuterar med bekanta, familj och vänner. Jag vet oftast hur de förhåller sig till dylikt. Vissa tycker inte alls om att jag använder emojis så då gör jag inte det, medans vissa använder alltjämt emojis och det blir en stor del av kommunikationen. 

Mtt råd är alltså att inte använda dig av emojis. Om du inte riktigt vet hur du ska formulera dig för att låta trevlig utan emojis så kan du kanske börja öva?

penke
9/2/16, 8:16 PM
#5

 INGA "roliga gubbar/gummor" i en jobb-ansöka

var bara strikt professionell.
 samma vid intervju´en, de kan naturligtvis testa dig med  att flamsa ..,
 fortsätt var professionell .
 vid rätt läge, kan du dela ett leende och fniss
 för att visa, du inte är en ..r.o.b.o.t
men, inte släpper din professionella stil, när du behöver den  …

   penke

OlgaMaria
9/20/16, 6:32 PM
#6

En bra regel kan vara att anpassa sin konversation efter hur den viktigare personen i sammanhanget kommunicerar. Nu är det en potentiell AG, så då kollar du hur hen kommunicerar och du gör liknande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: