Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 3655 ggr
Iskall
8/12/16, 4:29 PM

Hur svårt ska det vara?

Hur svårt ska det vara att få ett jobb? Den frågan har jag fått ställd några gånger både direkt med dom orden och även med andra ord.

Har ställt mig själv den frågan. De enda jobben jag har haft under mitt liv är vik på ett äldreboende under sommarana några år, men under resten av året har jag varit arbetslös. Jag söker alla möjliga jobb som jag kan tänkas jobba inom och som jag kan tänkas ha möjlighet att kunna få. Jag söker inga tjänster som kräver nån speciell utbildning så som tex lärare och läkare. Men annars så söker jag jobb. Hur ska jag ha möjlighet att kunna få ett jobb när jag aldrig får chansen att visa vad jag går för. Jag får leva på existensminimum hela året bara för att jag inte hittar nån fast tjänst. Jag skulle så gärna vilja ha semester och vara ledig under några veckor på sommaren. Så hur ska jag kunna finna nått jobb för mig.

Har haft funderingar på att ha nått enklare jobb som jag kan sköta hemifrån, så att jag kan få in lite extra pengar. Men hittar inget förutom tex att sälja tupperwer och oriflame, men det skulle inte passa mig, för att då måste jag kunna åka ut till mina kunder ha partyn, och det kan jag inte för att jag har inget körkort.

Så nu vill jag ha tips på hur jag ska kunna få ett jobb.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
Herveaux
8/12/16, 4:56 PM
#1

Har du pratat med Arbetsförmedlingen om dom kan hjälp dig att ordna en praktikplats eller liknande så att du iaf kan få fler referenser och kanske även en chans till anställning?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
8/12/16, 5:28 PM
#2

Utbilda sig är ett steg. Städare behöver inte någon utbildning så det kanske du kan testa. Jag har fått mina jobb genom praktik eller att jag känner någon på arbetsplatsen. Varför har du inte anmält dig till en vikariepool om du har jobbat inom vården? Och har du aldrig varit inskriven på arbetsförmedlingen? För dom kan ordna så att du kan få praktik efter x antal månader (tror det är tre)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Iskall
8/12/16, 10:31 PM
#3

Jag har anmält mig till vikarie polen efter varje, men har aldrig blivit utringd. Fast dom som jag jobbar med under sommaren, säger att jag är jätte duktig. Lika chefen för det boendet säger att jag är jätte dukigt och skulle gärna vilja ge mig en anställning. Men hon kan tyvärr inte.

Har varit på ett flertal olika praktiker, som aldrig har lett till något. Har varit inskriven hos ams väldigt länge, de enda som som erbjuder mig är olika kurser som inte leder till något alls. Det är olika kurser, dom heter olika saker, men dom går ut på samma sak. En åtgärd, så att jag ska slippa gå hemma.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Aleya
8/12/16, 10:54 PM
#4

#3 då skulle jag börja ringa vikariepoolen och fråga varför dom inte ringer. För vad jag minns som min tid som vikarie var att dom ringde var och varannan dag. Och då ville jag BARA jobba nätter.
Gå och lämna in cv på olika ställen.

Jag fick mitt senaste jobb för att jag hade praktik där och dom var nöjda med mig, men då skulle en ta tjänstledigt så ett år efter min praktik så jobbade jag på stället.

Men min undran är hur du kan få sommarjobb och inte ett vanligt? För antar att på något sätt har du ju kommit in på det där vårdboendet.
Och vart söker du dina jobb?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
8/13/16, 9:05 AM
#5

Om du har komplett gymnaseutbildning kanske du ska kolla in alla de YH utbildningar som finns det är många som får jobb efter dessa utbildningar, jag är en av dem. Ca 30% av utbildningen är praktik på olika företag och det är inte sån praktik som man har på arbetsföredlingen utan man gör uppgifter och liknande på praktiken som även kräver att arbetgivaren är lite mer alert. Så arbetsgivaren måste satsa lite mera tid och arbete på denna form av praktik vilket gör det mera intressant att kanske behålla praktikanten.

Söker man och söker och inte hittar nått så måste man försöka tänka nytt och kanske söka nån utbildning, idag är det bara en fördel att ha lite olika utbildningar. Själv har jag både en trädgårdsingenjörsutbildning med lärarbehörighet, en ekonomiassistent utbildning och en ledarutbildning för detaljhandeln (YH) jobbar numera i en butik där jag sitter i ledningsgruppen. Det är många som mig som du slåss med när det gäller jobb många har rätt mycket utbildningar även de som söker enklare jobb, jag brukar vara delaktig när vi anställer folk och de som bara har gymnasieutbildning hamnar ofta långt ner när man ser meritlistan hos många som söker som har div. utbildningar, jobbar som volontärer, tränar fotbollslag mm. Arbetsförmedlingens utbildningar har kanske inte bästa ryktet så man kanske väljer att kalla nån med en YH eller komvuxutbildning framför den som skrivt att de gått på AF-kurser.

Iskall
8/13/16, 2:54 PM
#6

#4 När jag har pratat med dom så har dom bara skyllt på att dom tar in dom som har körkort, så att det är därför jag inte får jobba resten av året. Jag söker sommarviken via kommunens sida, lika så skriver jag in mig bemanningens vikarie pool som är kommunägt.

Jag söker alla möjliga jobb, så som tex nån form av jobb i butik, lokalvårdare.

#5 Jag har funderat på om jag ska utbilda mig, men vet dock inte inom vad.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
Aleya
8/14/16, 6:59 PM
#7

#6 då vet jag ärligt inte varför du inte får ett jobb. Hur skriver du dina ansökningar? För en ansökan ska fånga läsaren och känna att denna personen ska vi ha. Vad har du för utbildning?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stallmima
8/18/16, 9:44 PM
#8

Det är svårt att få jobb nu för tiden. Oftast är det bara kortvariga jobb. Vart tog lusten vägen för jobb man brinner för??  Nu är det bara för att få in pengar många jobbar med vad som helst!!

Iskall
8/19/16, 10:29 AM
#9

Jo det är väldigt svårt att få ett jobb nu för tiden. Vissa dagar så söker jag fyra jobb per dag, vissa dagar söker jag inga alls pga att det inte finns nå jobb att söka.

Vad ska man skriva i sin ansökan och vad ska man inte skriva?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

taylor__lambert
8/26/16, 4:43 PM
#10

Det är skit svårt att få ett jobb, jag söker ca 50 jobb/månad både via AF och andra jobb sajter, jag går även till butiker och lämnar mitt CV och får svar från kanske 3 att de gått vidare med någon annan. Och då letar jag alla möjliga jobb det enda jag inte söker är sånt som kräver hög utbildningsnivå inom ett speciellt yrke, telefon försäljnings jobb samt assistans jobb. Annars söker jag det mesta så länge jag vet att det jobbet skulle passa mig.

Det jag vet att jag får nedslag på är:

  • Icke genomfört gymnasium

  • Ingen kassavana

  • Körkort

Det är vad jag vet arbetsgivarna inte gillar och lägger då mig åt sidan. Men nu är det ju som så att jag studerar för att få min gymnasiekompetens. Hur fan ska jag få kassavana om jag inte kan få ett jobb ens på burger king/mc donalds? Hur ska jag kunna ta ett körkort utan pengar?

Detta är vad som är så sjukt i dagens samhälle, förr kan jag inte tänka mig att arbetsgivarna hade så här höga krav som de har idag med tanke på att de lät 14 åringar jobba utan utbildning eller körkort eller whatever. Nu handlar det om hur duktig du är på ett papper, hur du jobbar praktiskt verkar inte betyda ett jota.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

penke
9/2/16, 8:36 PM
#11

Jag krånglar och vänder på allt:
 
Vad vill DU jobba med/som ?

.

.

.
Var finns DET jobbet i din närhet(?)
 klura ut själv varför du gillar just det jobbet, "ring på"
 fråga efter HR (personalansvarige) för ett kort samtal
 säg ditt namn, berätta du gillar firman/vad de gör
 och varför du skulle gilla jobba där..
(inte att du vill tjäna pengar)
 antagligen har de inga offentliga personalbehov just nu …
men, är inte HR alltför korkad, kommer h*n spara ditt namn och teleNR

 finns jobbet på flera ställen, "ring på" igen
 "sök" inte jobb, visa att du finns
.
AF tvingar väl fortfarande  ut  arbetslösa
att söka xx antal jobb i veckan ?
 arbetsgivarna .."kräxs" på de  kommenderade"dönickarna"

kommer du själv, och via intresse, det är en enorm skillnad !

 *lyckospark*

   penke

Iskall
9/4/16, 1:03 PM
#12

#11 Just nu så känns det som jag kan tänka mig att jobba inom vad som helst, bara det är ett jobb. Jag har varit sommarvikare inom äldreomsorgen i ex antal år nu, resten av året har jag varit ut på praktiker som inte har lett till något alls. Är bara allmänt less på det, så att jag kan ta vilket jobb som helst nu känner jag.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Upp till toppen
Annons: