Annons:
Etikett20-off-topic-ot
Läst 1839 ggr
taylor__lambert
2016-04-28 11:43

Soc

Vet inte vart jag ska posta denna fundering då det inte verkar finnas någon iFokus sajt för detta endamål. Eftersom jag troligen inte kommer få ett jobb innan sommaren kommer jag då heller inte få någon inkomst. Jag undrar, som student, är man berättigad hjälp från soc? (Jag kan inte få hjälp av arbetsförmedlingen just för att jag studerar, men jag får ju inget CSN under sommaren.)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Fridaaaa
2016-04-28 11:45
#1

De går tre månader tillbaka innan de beviljar.
Man är inte berättigad till soc, i alla fall inte här.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jenmjao
2016-04-28 11:51
#2

Vad jag vet så får man inte ha soc samtidigt som man studerar (vilket kanske inte gälle runder sommarlov och dylikt jag vet inte). Och soc beräknar att man ska leva på 3800kr + hyra, el. Men 3800 är inte direkt en supersumma man alltid klarar sig på, och har du haft/fått mer inkomst tidigare månader räknar dom med att du ska ha klarat dig på 3800 (som ensamstående, bor du hemma hos förälder blir det 3300) + hyra, så har du fått 8.000kr en månad + hyra så kommer dom anse att du ska ha "pengar över" för en månad så då får du alltså inte ersättning för det.

Hoseok
2016-04-28 11:54
#3

Vet att det inte är det du frågar, men kan du inte jobba inom äldreomsorgen? Det är sådan tusendubblad brist under sommaren. Att sommarjobba inom äldreomsorgen är oftast mycket mer chill än folk tror. Sen beror det såklart på vart man bor.

Honestyisdead
2016-04-28 12:13
#4

Det beror på hur mycket pengar du haft på kontot de senaste 3 månaderna. Ta kontakt med soc och hör.

taylor__lambert
2016-04-28 16:14
#5

#3 nej jag har diskuterat detta med arbetsförmedlingen och jag bör inte, för min egen hälsas skull, jobba med det då jag i princip redan gör det 24/7. Jag behöver ett jobb som funkar med mig och då minskas listan ned en hel del. De jobb jag sökt får jag inga svar från, men jag försöker ändå.

I övrigt så har jag ju förhöjt studiestöd (då jag gått en kurs som gör mig berättigad till det) men alla pengar går ju till mat ändå, för mig och min mamma (och djuren men det räknas ju inte), och någon månad har jag också fått betala hyran. Min mammas inkomst går till räkningar. Men ja, jag får väl försöka ta mig till Soc och se vad dom säger, men det är ju svårt då deras öppettider är inget att hurra för, samt att de som jobbar där är riktiga idioter.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Fridaaaa
2016-04-28 16:16
#6

#5 Tror att du inte kommer få och bor du hemma måste du söka med din mamma har jag för mig. Man måste det som sambos i alla fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
taylor__lambert
2016-04-28 16:30
#7

#6 har kollat upp via soc provberäkning, så enligt den så borde jag ha rätt till ekonomiskt stöd. Det handlar ju inte heller alltid bara om inkomsten utan också andra faktorer som spelar in (tex diagnoser). Så ja, jag får väl ta mig till Soc och se vad de kan göra, har inga höga förhoppningar alls.

Ville mer veta rakt av om de hjälper studenter under viss period, eller om det är helt kört.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Fridaaaa
2016-04-28 16:31
#8

#7 ja kolla med dem.
Här är de väldigt hårda. Även om man har t.ex diagnos om man pluggar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2016-04-28 23:37
#9

Jag har fått soc bidrag mellan studier och sommarjobb så helt omöjligt är det inte.

(Studiebidrag får man ju i förskott, lön i efterskott så även fast jag hade sommarjobb hela sommaren så blev det ett "hopp" mellan inkomsterna).

Men det beror främst på hur "snälla" dom är där man bor. Vi har tex alltid fått ha kvar bil och liknande medan man i andra städer inte alls får ha bil om inte det är ett måste i jobbet.

l'm back

taylor__lambert
2016-04-29 07:54
#10

€9 ja jag hoppas ju att jag får någon bättre än en person min mamma hade dö två är sedan. Den människan var ju hel störd men inte kunde hon bli av med jobbet inte -.-

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: