Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 3017 ggr
Gladasvampen
2016-04-22 01:49

Svårt att hitta jobb

Jag tar studenten från ett högskoleförberedande program i Stockholm nu i juni. Tänkte ta ett sabbatsår, eftersom att jag inte har någon aning om vad jag vill utbilda mig till. Samtidigt ska jag läsa in en behörighetskurs på komvux (jag kommer få en gymnasieexamen, läser bara en kurs på komvux) under hösten och ta lite fristående kvällskurser på SU. 

Samtidigt behöver jag jobb, speciellt nu under sommaren, men främst till höst/vinter. Men det är så otroligt svårt att hitta något! Det är så få platser som söker folk utan erfarenhet eller högskoleutbildning. Alla vill jobba i klädbutiker, så min chans där är nollad, speciellt med tanke på att jag skickade in mina ansökningar i slutet av april. Servitrisjobb kräver erfarenhet, det gör även receptionist och kontorsjobb. Klarar inte av snabbmatskedjor (provjobbat och det gick inte bra) och vill inte ha ett jobb där lönen beror på hur mycket jag säljer (typ telefonförsäljare, aktiv säljare osv) främst på grund av ångest och stressproblem. 

Det känns som att det finns jobb, men inte för mig. Har ingen tidigare erfarenhet på jobb, samtidigt är jag inte heller den mest representativa personen (lång, överviktig) och har även ett utländskt efternamn och klarar inte av för ansträngande fysiska jobb pga ryggsmärtor eller hög stress. Kanske är jag för kräsen, men nästan alla jobb kräver något jag inte har. Har ni några tips vad jag kan göra? Vart jag kan söka?

Annons:
Aleya
2016-04-22 06:10
#1

Tyvärr är du ju himla sent ute. Sommarjobb bör man kolla redan i början av året. Du kan ju se om du kan vara vikarie i någon pool. Eller gå på ditt närmaste Coop och ica.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
2016-04-22 14:45
#2

Fysiskt jobb är ju annars rätt bra för ryggen. Ofta är ju ryggont ett tecken på att man belastar ryggen för lite då torkar diskarna mellan kotorna. Har alltid haft problem med ryggen tills jag skaffade ett hyfsat tungt fysiskt jobb och nu har jag aldrig ont i ryggen jämfört med när jag mest satt eller undvek att lyfta något. Så jag säger dissa inte ett fysiskt jobb direkt. Visst det är tufft i början och man bör gå på gym och träna upp en massa muskelgrupper i kroppen åtminstone i början så man inte belastar fel. Men lyfter man rätt och jobbar rätt mår bara kroppen bra av fysiskt jobb + man håller sig rätt smal väger nu 15kg mindre än jag gjorde som 11åring (varit överviktig i stort sett hela mitt liv  innan jag kom på att jag mådde mycket bättre av att röra mig mycket fysiskt än att ha ett mera stillasittande liv). Jag var dock nära att ge upp flera gånger de första månaderna innan jag byggt upp kroppen men nu är jag glad att jag är väldigt envis och inte ger upp i första taget för nu har jag världens bästa jobb.

Så var inte rädd testa en massa olika jobb även såna som du idag kanske inte tror du klarar av, många jobb är tuffa de första månaderna för de flesta människor men är man envis och försöker ha en positiv attityd så kan många jobb vända och bli rätt bra med tiden. Så sök alla möjliga jobb och se möjligheter istället för hinder i livet.

Gladasvampen
2016-04-23 02:27
#3

#1 Jag inser att jag är sent ute, men jag skulle egentligen jobba hos mina föräldrar, tyvärr fick jag veta förra veckan att dem inte har råd med att anställa folk till sommaren. Därför får jag paniksöka. 

#2 Min läkare har sagt att jag tyvärr inte får lyfta för tungt, eller jobba i hukad position (typ skrubba golv). Men jag utesluter inte fysiska jobb helt, bara att jag inte överanstränger ryggen.

[Lilyz]1
2016-04-23 09:26
#4

Mitt allra första jobb var som telefonförsäljare vilket inte alls var roligt så jag slutade ganska fort där men efter det fick jag jobb på en kundtjänst och det var väldigt mycket bättre! Det var fast månadslön och även om jobbet var stressigt ibland så hade arbetsgivaren stor förståelse för att man var osäker i början och därför fick man jobba helt i sin egen takt de första månaderna och efter det flöt allt liksom på. Jag blev kvar där i många år. 😛

Det jag vill säga är att man inte ska döma ut jobb innan man provat, för man kan ha tur och hamna på en bra arbetsplats även om jobbet i sig inte var det man tänkt sig. För just kundtjänstjobb behövs oftast ingen särskild erfarenhet utan man får internutbildning på plats. 🙂

Bläcket
2016-04-24 09:08
#5

Inom omsorgen brukar det behövas folk, t ex som personlig assistent. Det skulle kanske kunna vara något för dig? Oftast kräver de inte att man ska ha erfarenhet eller utbildning. Leta upp några assistansföretag och skicka intresseanmälan.

Upp till toppen
Annons: